به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، در دومین سالی که از همهگیری کرونا در دنیا میگذرد، دانشگاهها همچنان با ویروس کرونا دستبهگریبان هستند. بعد از یکسال پرتنش در سال۲۰۲۰ که دانشگاهها را کامل به تعطیلی کشاند، سال ۲۰۲۱ با وجود تزریق واکسن کرونا و واکسینهشدن جمعیت زیادی از دانشجویان، استادان و دانشگاهیان، برخی دانشگاههای دنیا بهصورت حضوری و برخی نیز بهصورت ترکیبی آنلاین و حضوری به فعالیت خود ادامه دادند. با توجه به باز شدن مرزها و پذیرش دوباره دانشجویان بینالمللی در برخی دانشگاهها، وضعیت مالی آموزش عالی تا حدودی بهتر شد و بعضی دانشگاهها از وضعیت رکود خارج شدند. در پایان سال۲۰۲۱، به بررسی وضعیت دانشگاههای دنیا پرداختهایم تا از چگونگی عملکرد آنها در سالی که به پایان آن نزدیک میشویم، اطلاع کسب کنیم.
استرالیا بهدلیل زبان انگلیسی که در آن تکلم میشود و زبان برتر آموزشی در دانشگاههای این کشور است، بعد از آمریکا و انگلیس، سومین کشور دنیا در جذب دانشجویان بینالمللی محسوب میشود و در این میان، دانشجویان چینی نهتنها بالاترین شمار دانشجویان بینالمللی را در آمریکا تشکیل میدهند، بلکه در استرالیا هم بیشترین تعداد را بهخود اختصاص دادهاند. سیستم آموزش عالی این کشور با حساسیت بالایی ازسوی دولت نظارت میشود تا استانداردهای بالای آموزشی مرتبط با این کشور در آن بهخوبی رعایت شود. علاوهبر این، استاندارد زندگی در استرالیا جزء بالاترینها در دنیاست. هزینههای زندگی و هزینههای شهریهای در استرالیا بهطور قابلتوجهی در مقایسه با آمریکا و انگلیس پایین است. یکی از کارهای شایعی که در سیستم آموزش عالی این کشور مرسوم است، ثبتنام دانشجویان در مقطع ترکیبی کارشناسی است که طی آن دانشجویان موفق به کسب دو مدرک تحصیلی میشوند. این روند در رشتههای هنر، تجارت، حقوق و علم مرسوم است. موسسات آموزشی در استرالیا طیف گستردهای از رشتهها را به دانشجویان خود ارائه میدهند و جزء منظمترین سیستمهای آموزشی در دنیا بهویژه در رشتههای مهندسی، فناوری، پزشکی، علم محیطزیست، حسابداری و امور مالی هستند. حدود ۴۳دانشگاه شامل ۴۰دانشگاه استرالیایی، دو دانشگاه بینالمللی و یک دانشگاه خصوصی در این کشور حضور دارند. استرالیا دارای یک آژانس ملی نظارتی و کیفی برای آموزش عالی با عنوان آژانس کیفیت و استانداردهای آموزش عالی است. این مرکز ازسوی دولت استرالیا برای نظارت بر کیفیت و تنظیم ارائهکنندگان آموزش عالی دانشگاهی و غیردانشگاهی براساس مجموعهای از استانداردهای ایجادشده توسط پنل مستقل استانداردهای آموزش عالی تشکیل شد.
کرونا چه برسر دانشگاهها آورد؟
دو سال همهگیری کرونا در سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تاثیر بسزایی روی سیستم آموزش عالی استرالیا بهجا گذاشته است. تحقیقات اخیر نشان میدهد کاهش کارکنان دانشگاهی و استادان و خسارتهای مالی پیامد این ویروس بوده که استرالیا را در جمع کشورهای تحتتاثیر قرار داده است. حدود ۱۰درصد نیروهای دانشگاهی در شرایط معادل تماموقت، شغل خود را طی دوسال گذشته از دست دادهاند. اگرچه این امر با از دست دادن درآمدها و هزینهها در سال۲۰۲۰ مطابقت دارد اما درآمد کلی دانشگاهها تنها ۵درصد کاهش یافت. با وجود اینکه در ابتدای همهگیری پیشبینی میشد درآمد دانشگاهها با تعطیلی و کاهش ثبتنامها و بسته شدن مرزها و فقدان شهریه دانشجویان بینالمللی دچار رکود و تباهی شود، اما شواهد نشان میدهد که تاثیر همهگیری بر درآمدهای دانشگاههای استرالیا کمتر از میزان پیشبینیشده بود. حدود نیمی از دانشگاههای دولتی این کشور بهطور متوسط از اثرات بالای مالی رنج میبرند. بهعبارتی، افزایش پیشبینیشده در سایر درآمدهای دانشگاهی، میتواند بهعنوان مانعی سالم دربرابر هرگونه کاهش درآمد ناشی از شهریههای دانشجویان بینالمللی بهکار رود.
کاهش ۱۰ درصدی درآمدهای شهریهای
از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹، میزان ثبتنام دانشجویان بومی تا ۲۷درصد رشد نشان میدهد، درحالیکه ثبتنام دانشجویان بینالمللی تا ۵۶درصد افزایش یافته است. کل درآمد سالانه از عملیاتهای مداوم دانشگاهی در سال۲۰۱۹ تا ۶۵درصد رشد داشته که حدود ۴۲میلیارد دلار را شامل میشوند. کمکهای مالی دولت در دوران همهگیری از ۵۶ تا ۴۹درصد کاهش یافته است. درآمد حاصل از شهریهها از ۲۳ به ۳۲درصد رشد داشته است. تا انتهای سال۲۰۱۹، عدالت کلی دانشگاهها ۶۱.۵میلیارد دلار تخمین زده شد. بسیاری از دانشگاههای این کشور با مانع بزرگی در مسیر مدیریت چالشهای مالی در دوران همهگیری روبهرو شدهاند. در اواسط سال۲۰۲۰، همزمان با موج نخست قرنطینهها و مسدودشدن مرزها، کارشناسان پیشبینی کردند تاثیر کاهش ثبتنام دانشجویان بینالمللی بسیار حادتر از پیامدهای سال۲۰۲۰ خواهد بود. گمانهزنیها حکایت از کاهش ۳.۵میلیارد دلاری شهریهها در دانشگاههای استرالیا داشت اما پس از مدتی مشخص شد این کاهش شهریه تنها ۱۶.۱میلیارد دلار بوده و تنها ۱۰درصد کاهش درآمدهای ناشی از شهریهها را در بر گرفته است.
بیشتر بخوانید:
گرانترین کشورهای اروپایی برای زندگی را بشناسید
دانشگاههای استرالیا در فوریه۲۰۲۱، کاهش درآمدها را در سال۲۰۲۰ حدود ۱.۸میلیارد دلار و در سال۲۰۲۱ چیزی بالغبر ۲میلیارد دلار اعلام کردند. وزیر آموزش فدرال در آگوست۲۰۲۱ اظهار داشت ثبتنام دانشجویان بینالمللی در سال۲۰۲۰ تنها ۵درصد و تا اواسط سال۲۰۲۱ تا ۱۲درصد در مقایسه با رکوردهای سال۲۰۱۹ کاهش یافته است. پرسنل دانشگاهها معمولا ۵۷درصد هزینههای دانشگاهی را تشکیل میدهند. ادامه مسدودبودن مرزها به این معنا بود که دانشگاهها با کاهش دوبرابری بازگشت دانشجویان بینالمللی در سال۲۰۲۰ روبهرو بودهاند و این تعداد در سال۲۰۲۱ نیز افزایش مییابد.
نابودی ۱۷ هزار شغل دانشگاهی
به گزارش گاردین، دانشگاههای استرالیا در فوریه۲۰۲۱ دستکم ۱۷۳۰۰موقعیت شغلی خود را از دست دادند. مرکز موسسات آموزشی استرالیا تا سپتامبر سال۲۰۲۱ اعلام کرد از هر ۵موقعیت شغلی در سیستم آموزش عالی دانشگاهی، یک موقعیت در دوران کرونا از دست رفته که در کل، ۳۵هزار موقعیت شغلی را در دانشگاههای دولتی بهخود اختصاص میدهد. کاهش این تعداد موقعیت شغلی حدود ۱۳درصد نیروی کاری دانشگاههای استرالیا را در دوران پیش از کرونا شامل میشود. کارشناسان بر این باورند که با ایجاد تغییرات فناورانه میتوان طی دهههای آینده به اقتصاد این کشور کمک کرد تا چالشهای مالی کمتری را پشتسر بگذارد.
بیش از یکمیلیون دانشجو در استرالیا
در سال۲۰۲۱ و با توجه به کاهش ثبتنامهای دانشگاهی در دوران همهگیری کرونا، دانشگاه «موناش» از نظر میزان ثبتنام دانشجویان در این کشور در رده نخست دانشگاههای استرالیایی قرار گرفته است. در این سال، چیزی بالغبر ۵۷هزار دانشجو بهطور تماموقت در این دانشگاه ثبتنام کردند. بعد از آن، دانشگاه ملبورن قرار گرفته که بیش از ۵۰هزار دانشجوی تماموقت در آن ثبتنام کردند. بهطور کلی ۹۲۵هزار و ۴۷۴دانشجوی مقطع کارشناسی، ۳۴۷هزار و ۳۶۳هزار دانشجوی مقطع ارشد و ۴۰هزار و ۹۳۹دانشجو در مقاطع دیگر در دانشگاههای استرالیا تحصیل میکنند که درمجموع بیش از یکمیلیون و ۳۱۳دانشجو را در این کشور شامل میشود.
کاهش ۵۰ درصدی دانشجویان بینالمللی
شمار دانشجویان بینالمللی در استرالیا تعداد کل دانشجویانی است که در یک دوره مرجع با ویزای دانشجویی تحصیل کردهاند. تعداد این دانشجویان بین ماههای ژانویه تا اکتبر۲۰۲۱ چیزی بالغبر ۵۶۳هزار و ۷۱نفر بوده است. به گزارش گاردین، تعداد دانشجویان بینالمللی دانشگاههای استرالیا در مقایسه با دوران پیش از همهگیری تا نصف کاهش یافته و تنها دانشجویان چینی نسبت به سال۲۰۲۰ تا ۲۲درصد کاهش یافته است. بهطور کلی، دانشجویان چینی با ۱۶۸هزار و ۱۷۹نفر بالاترین تعداد دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای استرالیا را تشکیل میدهند و بعد از آن، دانشجویانی از هند و نپال جزء سه کشوری هستند که بالاترین شمار دانشجویان بینالمللی را در این کشور بهخود اختصاص دادهاند. بهطور کلی، در سال۲۰۲۱ حدود ۴۳هزار دانشجوی بینالمللی کمتر از سال گذشته در دانشگاههای استرالیا ثبتنام کردند و این روند حاکی از تداوم روند کاهش حضور دانشجویان بینالمللی در این کشور است. دانشجویان سالاولی اهل هند در مقایسه با سال۲۰۲۰ حدود ۵۲درصد ریزش ثبتنام داشتهاند.
در سال۲۰۲۱، تنها ۳۰۷۶۸دانشجوی بینالمللی دورههای جدید دانشگاهی را در فوریه آغاز کردند که کاهش ۳۷درصدی نسبت به سال۲۰۲۰ با ۴۸۴۲۹دانشجوی بینالمللی داشتند که حکایت از کاهش ۴۷درصدی نسبت به سال۲۰۱۹ با ۵۷۹۱۳دانشجوی بینالمللی دارد. این آمارهای ریزشی درحالی اعلام میشوند که شمار دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای استرالیا در سال۲۰۱۸ قریب به ۶هزار نفر بود که در مقایسه با امروز تا ۵۰درصد کاهش نشان میدهد. ثبتنامهای جدید دانشجویان چینی از ۱۵۹۴۴دانشجو در سال۲۰۲۰ به ۱۲۴۵۴نفر در سال۲۰۲۱ کاهش داشته است. این درحالی است که تعداد کل دانشجویان چینی ۲۳۱۷۴نفر بوده است که طبق این تعداد، در سال۲۰۲۱ تا نصف کاهش نشان میدهد. تعداد دانشجویان هندی هم در سال۲۰۲۱ به نصف کاهش یافته بهطوری که در مقایسه با تعداد ۸۹۵۵دانشجو در سال۲۰۲۰ و ۱۱۱۰۷نفر در سال۲۰۱۹، تعداد دانشجویان هندی در سال۲۰۲۱ به ۴۳۴۳نفر کاهش یافته است.
بهبود جهانی دانشگاههای استرالیا
دانشگاههای استرالیا با توجه به طرفدارانی که در دنیا دارند، جایگاه نسبتا خوبی میان دیگر دانشگاههای دنیا دارند. بهعبارتی، حدود ۳۶دانشگاه این کشور در ردهبندی ۲۰۲۱ QS برترین دانشگاههای دنیا جا گرفتهاند. از این تعداد، جایگاه ۶دانشگاه استرالیایی در مقایسه با سال گذشته ریزش داشته اما بهطور کلی دانشگاههای این کشور با رشد قابلتوجهی در سالهای اخیر روبهرو بودهاند. طبق ردهبندیهای جهانی، دانشگاه ملی استرالیا بار دیگر بهعنوان برترین دانشگاه این کشور شناخته شده است. در ردهبندی برترین دانشگاههای استرالیا، بهترتیب دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه سیدنی، دانشگاه ملبورن، دانشگاه نیوسوتولز و دانشگاه کوئینزلند در ردههای اول تا پنجم قرار گرفتهاند و از نظر جهانی در رتبهبندی QS بهترتیب در ردههای ۳۱، ۴۰، ۴۱، ۴۴ و ۴۶ جا گرفتهاند. در این میان، طبق ردهبندی پایگاه تایمز، دانشگاه ملبورن، دانشگاه ملی استرالیا، دانشگاه کوئینزلند، دانشگاه موناش و دانشگاه سیدنی برترینهای استرالیا و از نظر جهانی نیز بهترتیب در ردههای ۳۳، ۵۴، ۵۴، ۵۷ و ۵۸ قرار گرفتهاند.
بودجه ۱۱ میلیارد دلاری بدون افزایش
دولت فدرال استرالیا در بودجهبندی سال۲۰۲۱ خبر جدیدی برای دانشگاهها نداشت و این درحالی است که دانشگاهها و سیستم آموزش عالی این کشور تحتتاثیر کاهش درآمدهای شهریهای قرار گرفته و دلخوش به حمایتهای دولتی بودهاند؛ اما شواهد حکایت از آن دارد که خبری از آن نیست. بررسیها نشان میدهد سومین سال تحصیلی در دوران همهگیری کرونا برای دانشجویان بینالمللی در سال۲۰۲۲ بالغبر ۱۴.۵میلیارد دلار هزینه دارد. گزارشهای قبلی نشان میداد سود دانشگاههای استرالیا با کاهش ۱.۶میلیارد دلاری تنها به ۶۶۹میلیون دلار در سال۲۰۲۰ رسید. هر ۶ماه کاهش دانشجویان بینالمللی بین یک تا ۱.۲۵میلیارد دلار هزینه در پی دارد. برنامههای اصلی دولت استرالیا برای بخش آموزش، پژوهش و برقراری عدالت از سال مالی ۲۰۲۱- ۲۰۲۰ تا سال ۲۰۲۴- ۲۰۲۳ حدود ۱۱میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به سال۲۰۲۰ و حتی ۲۰۱۹ بدون تغییر باقیمانده است. با احتساب میزان تورم، به جرأت میتوان این بودجه ثابتمانده را کاهشی دانست.