مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راهاندازی میشود/ تحصیل ۲۰۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
بیشتر بخوانید:
مدرسه عالی مهارت «بافندگی» در آستانه اخذ مجوز
افزایش توان عملی دانشآموزان با بازنگری در منابع درسی
تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با احسان میرزاحسینی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام را میخوانیم.
واحد ایلام دانشکده مهارت و کارآفرینی را راهاندازی کرد و اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجو در رشتههای مختلف کاردانی پیوسته و ناپیوسته آن مشغول به تحصیل هستند.میرزاحسینی در گفتوگو با خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا اعلام کرد: مجتمع آموزشی سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام اکنون با ۹۳۳ دانشآموز از مهد کودک تا پیش دانشگاهی در حال ارائه خدمت به هم استانیهای ایلامی است. از ویژگیهای مدارس سمای ایلام میتوان فضای آموزشی وسیع و استاندارد با بیش از ۷ هزار متر مربع، استفاده از معلمان توانمند جوان و مؤمن و متعهد، استفاده از امکانات لازم و متدهای آموزشی نوین مانند آموزشگاه زبانهای خارجی، کارگاهها و آزمایشگاهها، کتابخانه تخصصی با بیش از ۶ هزار جلد کتاب، پارک علمی و تحقیقاتی دانشآموزی و ... را ذکر کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است؟ بیان کرد: در راستای توانمندسازی دانشجویان و دیگر علاقهمندان، سمای ایلام با همکاری اداره کل فنی و حرفهای استان به راهاندازی مرکز مدیریت مهارتآموزی و مشاوره شغلی اقدام کرده است، سال ۱۴۰۰ آموزشگاه زبانهای خارجی به منظور آموزش و یادگیری زبانهای مختلف انگلیسی، عربی، فرانسه و ... برای برادران و خواهران دایر شد که علاوه بر آموزش، دورههای آمادگی آزمونهای EPT،TOFEL،MSRT، مکالمه، گرامر و کنکور را نیز برگزار میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام مطرح کرد: با وجود زمینهها و زیرساختهای مناسب برنامه راهاندازی مدارس مهارتی در دست اقدام است و با توجه به سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان سما و تأکید دکتر طهرانچی مبنی بر اهمیت راهاندازی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشکده سما نیز با ادغام در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام، دانشکده مهارت و کارآفرینی را راهاندازی کرد و اکنون بیش از ۲۰۰ دانشجو در رشتههای مختلف کاردانی پیوسته و ناپیوسته مشغول به تحصیل هستند.
معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام بیان کرد: اکنون بازار آموزشهای تخصصی و کوتاه مدت در جامعه کنونی ما بهشدت رقابتی است و با توجه به حضور مؤسسات آموزشی مختلف اعم از دولتی، پیام نور، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و ... سازمان سما نیز باید بهصورت بسیار قوی و سازماندهی شده با برنامهریزیهای دقیق در این زمینه فعالیت کند تا در زمینه آموزشهای تخصصی و کارآفرینی به یکی از سازمانها و ستونهای اصلی کشور در آینده تبدیل شود ضمن اینکه وجود زمینه و زیرساختهای لازم و کافی برای ورود به این مسئله نباید مورد غفلت واقع شود.
میرزاحسینی درباره راهاندازی مدرسه عالی مهارت در ایلام به آنا گفت: راهاندازی مدارس عالی مهارتی با توجه به وضعیت منطقه ایلام در اولویت قرار داشته و این مهم در زمینه بورس و بازار سرمایه در دست اقدام بوده که طرح توجیهی آن نیز آماده و برای بررسی تخصصی و اخذ مجوزهای لازم به سازمان سما فرستاده شده است.
وی بیان کرد: در مجموعه آموزشی و فرهنگی سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام میتوان به این مسئله مهم اشاره کرد که میزان مقبولیت و استقبال عمومی از مدارس سما در استان روند افزایشی را در پی داشته و در کیفیت و برندسازی، وضعیت کنونی مدارس سما در انظار عموم بسیار مطلوبتر شده است بهنحویکه در حال رقابت با مدارس خاص هستیم و این مسئله به دلیل توجه بیشتر به برنامههای فرهنگی و مذهبی و ارتقای اصولی برنامههای آموزشی است.
بیشتر بخوانید:
لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارتآموزی
دانشکدههای مهارت نیازمند تدوین آییننامه و نیروی انسانی مناسب
۳ مدرسه عالی مهارت در دستور کار واحد خمین
تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج فارس»
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند. (بیشتر بخوانید).
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/