دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 اسفند 1393 - 12:18

رئیس دانشگاه امیرکبیر: قرارداد وزارت نفت با دانشگاه آزاد اسلامی اقدامی موثر در ارتباط صنعت و دانشگاه است

رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه صنعت کشور به طور ساختاری صنعتی پویا و محرک نیست، گفت: این بخش عمدتا وابسته به تکنولوژی‌های خارجی است و به دنبال دانش فنی و تکنولوژی نیست، بنابراین نمی‌توان همانند صنایع خارجی از آن انتظار تعریف پروژه‌های بزرگ را داشت.
کد خبر : 6317

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، احمد معتمدی در هجدهمین کنگره سراسری همکاری‌های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی در دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید به سمت تعریف پروژه برای حل مشکلات کلان باشند، افزود: صنعت، خدمات و کشاورزی کشور نیازهایی دارند که آماده صرف هزینه برای رفع آن‌ها هستند و در همین راستا دانشگاه‌ها می‌توانند با تعریف پروژه موثر واقع شوند.


وی تصریح کرد: قراردادی که وزارت نفت برای افزایش میزان بهره‌وری چاه‌های نفت با دانشگاه آزاد اسلامی داشت، یک اقدام بسیار خوب و موثر در این زمینه بود.


معتمدی ادامه داد: ما اکنون به دنبال تعریف یک پروژه بزرگ درباره خودروهای هیبریدی با ایران خودرو هستیم که در صورت به ثمر رسیدن این پروژه‌ها می‌توان ادعا کرد در مسیر دانشگاه‌های نسل سوم قدم برداشته‌ایم.


رئیس دانشگاه صنعتی امیر کبیر با بیان اینکه ارتباط دانشگاه و صنعت موضوعی دائمی است، اضافه کرد: اگر ارتباط دانشگاه و صنعت کشورهای توسعه‌یافته را بررسی کنیم، در می‌یابیم که ساختار همکاری‌ها، قوانین و روش‌ها همواره در حال تغییر است که این امر نشان‌دهنده تطابق روش‌ها با شرایط جدید به فراخور زمان است.


معتمدی اظهارکرد: با توجه به اینکه وضعیت صنعت، خدمات و کشاورزی کشور ما با دنیا متفاوت است، بنابراین در کنار بهره‌مندی از تجارب‌ دنیا باید روش‌های بومی خود را نیز داشته باشیم.


وی تاکید کرد: گاهی در مواردی مانند تاسیس پارک‌های علم و فناوری یا شرکت‌های دانش‌بنیان از سایر کشور‌ها الگوبرداری می‌کنیم، اما اگر در استفاده از این تجارب بومی‌سازی صورت نگیرد، یقینا صرف هزینه‌ برای آن نیز بدون نتیجه خواهد بود.


معتمدی با بیان اینکه دانشگاه‌ها از چند سال گذشته به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کرده‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا از نسل اول و دوم که تنها آموزش و تحقیقات را مورد توجه قرار داده بود به نسل سوم و همراهی آموزش تحقیقات و فناوری وارد شده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته