دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1394 - 16:53

کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس رونمایی شد

در همایش مجالس 9 گانه کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس با حضور نمایندگان ادوار رونمایی شد.
کد خبر : 63133

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، پیش ظهر امروز در همایش مجالس 9 گانه با حضور نمایندگان ادوار در تالار روزنامه اطلاعات، از کتاب «بازیگران و بازیگردانان مجلس» تألیف نسرین وزیری رونمایی شد.


در این همایش حجت‌الاسلام هادی غفاری نماینده ادوار مجلس شواری اسلامی با اشاره به آیه «امرهم شورا بینهم» گفت: تاکید قرآن در این آیه بر همه مردم است و هنگامی که از مردم صحبت می‌کند، اشاره آن فارغ از تفاوت‌های میان اقوام مختلف، مرد و زن، طبقات اجتماعی و اقتصادی و همچنین فارغ از هر گرایش سیاسی اعم از آنکه امروز تحت عنوان اصلاح‌طلب یا اصولگرا مطرح می‌شود، بوده است.


او اضافه کرد: منظور قرآن از مردم، به تعبیری همه کسانی است که در دارالاسلام زندگی می‌کنند و در ادبیات امروز سیاسی تحت عنوان شهروندان جامعه مطرح است.


این نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبیعتاً یک خائن، یک جاسوس، یک دزد و فردی که با مردم و جامعه دشمنی و عداوت دارد، بر اساس شرط عقل صلاحیت نمایندگی مردم را در مجلس ندارد و با این حساب نیازی به اینکه پای شرع را به میان بکشیم، نیست.


غفاری در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن تقدیر از نویسنده کتاب بازیگران و بازیگردانان مجلس یادآور شد: در تاریخ‌نگاری دو شیوه وجود دارد یکی وقایع‌نگاری صرف است و دیگری کشف قوانین تاریخی و میان این دو دیدگاه تفاوت وجود دارد.


او همچنین با اشاره به جایگاه مجلس از دیدگاه اسلام یادآور شد: مردم در سرنوشت خود نقش ویژه‌ای دارند و در اندیشه حکومت دینی جایگاه مردم، جایگاه خاص و ویژه‌ای است و ائمه اطهار نیز همواره بر این نقش ویژه تاکید داشتند.


عضو مجمع نیروهای خط امام در ادامه با اشاره به بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در جایگاه ویژه مردم در حکومت عدل امیرالمومنین (ع) به تشریح دیدگاه امیرالمومنین در خصوص حاکمیت مردم پرداخت.


او اضافه کرد: دین اسلام حق اقلیت و اکثریت را به رسمیت شناخته است و در خصوص اراده ملی نیز اسلام و به ویژه حضرت علی (ع) تاکید ویژه‌ای دارند که انتخابحق همه مردم است.


غفاری در ادامه با اشاره به حضور خود در مجلس اول شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مجلس اول نو بودن و تازگی این حرکت در میان جریان‌های سیاسی بود و نکته مهم دیگر موج انقلاب و زنده بودن روحیه انقلابی در مجلس اول قانون اساسی بود.


او افزود: در حالی که حضور نیروهای کارآمد و تازه نفس در مجلس اول از ویژگی‌های مهم این دوره مجلس بود، متاسفانه اتفاق دیگری نیز در مجلس اول شورای اسلامی وجود داشت که امروز هم به نوعی با آن روبه‌رو هستیم و آن فرصت‌طلبی نیروهای غیر کارآمد در مجلس بود که سعی داشتند از این فرصت پیش‌آمده در راستای منافع شخصی استفاده کنند.


غفاری همچنین در پایان صحبت‌های خود با اشاره به بحث رد صلاحیت‌ها، یادآور شد: هرچقدرصلاحیت‌ها را سخت‌تر گرفتیم با مشکلات بیشتری روبه‌رو شدیم و همانطور که آقای مطهری نماینده محترم مردم تهران در مجالس هشتم و نهم بار‌ها اعلام کردند در مجلس اول که پیش از تشکیل شورای نگهبان روی کار آمد تنها افرادی که فساد سیاسی، اقتصادی و مالی بزرگ داشتند یا به تعبیری جاسوس بودند رد صلاحیت شدند که به همین دلیل شاهد حضور قوی‌ترین مجالس در آن دوره بودیم. باید به سمتی برویم که خدایی ناکرده نوعی استبداد فکری حاکم نشود.


افتخاری:مجلس، شمای مینیاتوری از ملت ایران است


همچنین لاله افتخاری نماینده سه دوره مجلس، با اشاره به حضورش در ادوار هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجلسه هفتم که برای نخستین بار به عنوان نماینده حضور یافته بودم، فضا به شدت با مجلس پیش ا‌ز آن تفاوت داشت و فضای کلی و سیاسی مجلس هفتم از آنچه در مجلس ششم شاهد بودیم، متفاوت بود.


او گفت: در مجلس هفتم دو تا سه مصوبه مهم در حوزه‌های مختلف از جمله بحث هسته‌ای و همچنین مسائل فرهنگی، خانواده و زنان به تصویب نمایندگان رسید.


نماینده مردم تهران در مجلس نهم خاطرنشان کرد: امروز که شاهد اجرایی شدن برجام هستیم اشاره به مصوبه‌ای که در مجلس هفتم در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای به دست نمایندگان به نتیجه رسید حائز اهمیت است و تا جایی که یاد دارم در ساختمان قدیم مجلس بحث التزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای از سوی نمایندگان به تصویب رسید.


افتخاری با تشریح فضای سیاسی حاکم بر مجلس هشتم و تفاوت آن با مجلس هفتم یادآورشد: در مجلس هشتم تلاش شد همه کسانی که به نحوی در چارچوب نظام هستند، به نوعی به همگرایی برسند و صف‌بندی‌های پررنگی که در مجلس هفتم وجود داشت عملاً تبدیل به نوعی همکاری با رعایت چارچوب‌ها شد.


او گفت: در مجلس نهم نیز با تشکیل فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت به نوعی چتری گسترده برای حضور نمایندگان از طیف‌های مختلف در کنار هم به وجود آمد و در این مجلس همچنین در بحث هسته‌ای و اجرای برجام تلاش‌های قابل توجه و ارزشمندی انجام گرفت.


افتخاری همچنین با اشاره به برخی از اقدام‌ها و مصوبات مجلس نهم در حوزه فرهنگ، زنان و خانواده خاطرنشان کرد: در بحث خانواده طرح تعالی جمعیت یکی از طرح‌های خوبی است که البته بنده در خصوص یکی دو بند آن ایرادهایی دارم، اما به طور کلی این طرح را راهگشا در حوزه خانواده می‌دانم.


نماینده مردم تهران در مجلس نهم اعلام کرد: مجلس شمایی مینیاتوری از ملت ایران است و همواره تقاضای ما از شورای محترم نگهبان این بوده که براساس شاخص‌هایی که هر فرد دارد و نیز با توجه به باید و نبایدهای موجود قضاوت کنند که همین طور نیز بوده است و با وجود آنکه نگاه فمنیستی نداریم اما امیدواریم خانم‌های بیشتری در مجلس حضور یابند.


کولایی:‌مجلس اول و ششم تکرار نمی‌شود


الهه کولایی استاد دانشگاه و نماینده مجلس ششم با اشاره به اینکه کتاب بازیگران و بازی‌گردانان مجلس با اتکا به منابع دست اول تدوین شده است،‌ اظهار کرد: به نظر من نه مجلس اول تکرار خواهد شد و نه مجلس ششم. باید این را بدانیم که تاریخ به عقب بازنمی‌گردد اما متأسفانه امروز برخی به تحولات توجه نمی‌کنند و می‌خواهند جامعه را به عقب بازگردانند و البته کسی که سعی می‌کند جامعه را در گذشته نگاه دارد نمی‌تواند از منافع مردم صحبت کند.


وی ادامه داد: کسی که می‌خواهد جامعه را متوقف کند و ظرفیت‌هایش را نادیده بگیرد و نیز در پی تکرار کردن شرایط خاص گذشته باشد، به جنگ با واقعیت رفته است و قطعا موفق نخواهد بود.


کولایی با تأکید بر اینکه یکی از دوره‌های پرافتخار مجالس نه‌گانه، مجلس ششم بوده است، اظهار کرد: در هیچ کشوری نمی‌توان هیچ دوره‌ای از ادوار قانون‌گذاری را بدون اشتباه دانست و مجلس ششم نیز از این قاعده مستثنی نیست اما اگر با انصاف به تاریخ نگاه کنیم، نمی‌توانیم مجلس اول و مجلس ششم را نادیده بگیریم.


وی با اشاره به شرایط تشکیل مجلس اول اظهار کرد: مجلس اول در شرایطی شکل گرفت که مردم در فضایی انقلابی به دنبال حاکمیت رأی خود و اتکا به ارزش‌های اسلامی بودند و در چنین شرایطی مجلس اول بر ساختار عملکردها و فعالیت‌های آتی در مجالس بعدی تأثیرگذار بود.


این استاد دانشگاه شرایط شکل‌گیری مجلس ششم را نیز متأثر از انتخاب محمد خاتمی به ریاست جمهوری و نیز آغاز اصلاحات دانست و گفت: مجلس ششم در شرایطی شکل گرفت که مردم در سال 76 با انتخاب آقای خاتمی که برای احیای آرمان‌های انقلاب و ارزش‌های اسلامی و نیز تعهد و برخورداری به این آرمان‌‌ها از طریق اصلاحات پا به میدان گذاشته بود، این مجلس را شکل دادند و من نیز در آن دوره به عنوان یک چهره دانشگاهی وظیفه خود می‌دیدم که با حضور در مجلس به پیشبرد برنامه اصلاحات کمک کنم.


وی در واکنش به سخنان محسن یحیوی درباره مجلس ششم اظهار کرد: برخلاف نظرات آقای یحیوی مجلس ششم از نمایندگانی تشکیل شده بود که اکثریتشان از خانواده‌های شهدا و ایثارگران بودند و ترکیب کلی آن تعلق به آرمان‌های انقلاب را نشان می‌داد.


وی ادامه داد: ما در داوری‌های خود نیازمند انصاف و پرهیز از پیش‌داوری و صدور احکام سیاسی هستیم و در رابطه با مجلس ششم نیز باید بگویم که شاه‌بیت این مجلس تأکید بر قانون اساسی و ایجاد ظرفیت برای اجرای آن در جامعه بود؛ به صورتی که نهاد قدرت حق مردم را به رسمیت بشناسد و قانون اساسی کشور اجرا شود.


کولایی با اشاره به فشار سنگینی که از سوی رسانه‌های ضد اصلاحات در خصوص مجلس ششم وجود داشت، اظهار کرد: ما در برابر یک فشار سنگین از سوی مردم برای پیگیری اصلاحات و در برابرش نیز با یک مقاومت سرسختانه از سوی کسانی که حقوق مردم را باور نداشتند قرار داشتیم و این وضع موجب شد تا عده‌ای در رسانه‌های خود مجلس ششم را مجلسی سراسر سیاسی عنوان کنند.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه مجلس ششم از پشتوانه حزبی برخوردار بود، اظهار کرد: امکان ندارد مجلسی کارآمد و اثرگذار باشد اما پشتوانه حزبی نداشت باشد. این مجلس برخلاف ادعاهای رسانه‌های ضد اصلاحات در فعالیت‌های خود بیشتر به ارائه طرح‌ها و لوایح اقتصادی مشغول بود و اولویت توجه به مسائل سیاسی در این مجلس به رتبه پنجم قرار داشت اما فضاسازی‌ها و اشتباهات برخی سبب شد که این مجلس مجلسی سیاسی شناخته شود.


وی در پایان سخنانش با اشاره به مصوبات تأثیرگذار و راهگشای مجلس ششم در حوزه زنان و قوانین مربوط به آنها، اظهار کرد: مجلس ششم در بعد نظارتی خود بسیار قوی عمل می‌کرد و این در حالی بود که این مجلس وظیفه خود را حمایت از دولت اصلاحات قرار داده بود اما در برابر اقدامات دولت سکوت نمی‌کرد و وظیفه نظارتی خود را به نحو احسن انجام می‌داد و این مجلس نشان داد که می‌توان برخلاف همه اتهاماتی که به انقلاب اسلامی زده می‌شود ظرفیت اصلاح و نیز پاسخگویی به مردم را در این انقلاب شاهد بود.


علاوه بر این، علی مطهری و حسن غفوری‌فرد نیز به عنوان نمایندگان دوره‌های مختلف مجلس در این همایش سخنرانی کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب