دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 دی 1400 - 15:39
بعد از ظهر امروز تشکیل شد؛

هیئت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای تهران

هیئت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوای شهر تهران در شهرداری تهران برگزار شد.
کد خبر : 631216
آلودگی هوا

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، هیئت اندیشه‌ورزی شناسایی عوامل و راهکارهای مقابله با چالش آلودگی هوا در شهرداری تهران با حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران، برخی از اساتید دانشگاه و استارت‌آپ‌های فعال در حوزه محیط‌زیست و جلوگیری از این بحران بعد از ظهر امروز تشکیل شد. در این مراسم علی زاکانی شهردار تهران اظهار کرد: شهر تهران در یک موقعیت بسیار مناسب قرار دارد و این شهر به گونه‌ای طراحی شده که بهترین هوا و مکان را داراست. همچنین با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توان این شرایط را بسیار بهبود بخشید و به بهترین هوا دست یافت. متأسفانه این شرایطی را که به لحاظ آلودگی‌های موجود در هوا داریم، شرایطی خودساخته است که باید به سمت جبران کردن  و اصلاح این وضعیت حرکت کنیم.


وی افزود: شهرداری تهران به عنوان یک کانون مسئولیت نیاز به اهتمام و یاری دیگر نهادها دارد و مسئله آلودگی هوا و محیط‌زیست تهران به یک امر کاملاً فرابخشی تبدیل شده است. در شهرداری هدفمان این است که از نقطه‌ای آغاز کنیم که بیشترین اثر را داریم لذا اولین قدم در این مسیر اصلاح وضعیت حمل و نقل کشور بوده که تأثیر بسیاری در اصلاح وضعیت اکنون محیط‌زیست دارد.


زاکانی تصریح کرد: در مسئله اصلاح وضعیت حمل و نقل، توسعه متروها به عنوان مهم‌ترین هدف است که شهرداری در دستور کار خود قرار داده است. همچنین افزایش تعداد اتوبوس‌های غیرآلاینده، تاکسی‌ها و خدمات شهری از دیگر اهدافی است که مجموعه شهرداری دنبال می‌کند. باید گفت در این مسیر وظیفه شهرداری مشخص است لذا وظایف سایر ارگان‌ها و نهادها هم برجسته بوده و باید با کمک هم شهر تهران را به محیطی زیست‌پذیرتر تبدیل کنیم. همچنین در مسیر دنبال کردن اهداف باید سهم مولدها را روزبه‌روز کاهش داده و با یک حرکت نرم‌افزاری به سمت ایجاد شرایطی بهتر برای شهر تهران حرکت کنیم.


شهردار تهران در ادامه خاطرنشان کرد: روی دیگر سکه این است که مناسب‌سازی تهران باید به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی بتوانند حاجات خود را با رفت‌وآمدهایی غیر از وسایل نقلیه جبران کنند. همچنین مسئله توسعه فضای سبز که برخی از مناطق تهران همچون منطقه ۱۱ و ۱۲ در این بحث دچار ضعف هستند باید مرتفع شود و با یک عمل جدی نسبت به توسعه فضای سبز باید گام برداریم. بحث دیگری که شهرداری تهران به صورت مستقیم دنبال می‌کند مسئله پایانه‌های شهری و بارندازهای تهران است که باید آن‌ها را به خارج از تهران منتقل کنیم چونکه هر روزه مقدار بسیار زیادی بار و وسایل نقلیه به دلیل وجود باراندازها در داخل شهر وارد تهران شده و لذا به دنبال حل این مسئله هستیم.


زاکانی در پایان تشریح کرد: تمام اقداماتی که می‌خواهیم برای خارج کردن تهران از این وضعیت نابه‌سامان محیط‌زیستی انجام دهیم با همکاری دیگر ارگان‌ها و همچنین مردم صورت می‌گیرد تا همگی خدمت خود را به محیط‌زیست انجام دهیم. همانطورکه گفته شد خارج کردن تهران از این وضعیت و بهتر کردن شرایط در شهر نیازمند یک حرکت دقیق همراه با دانش و فکر است. لذا دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و اندیشکده‌ها به علاوه اراده مردمی از عناصری است که این حرکت را تسریع می‌بخشد. هیئت تشکیل شده امروز یک فرصت طلایی برای شهر تهران است که بتوانیم اراده و ظرفیت کشور را در جهت از بین بردن آلودگی هوا و بهتر کردن شرایط آب و هوایی تهران ارتقا دهیم.


انتهای پیام/۴۱۴۴/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته