دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1394 - 15:06

رویترز: درگیری شدید لفظی ظریف و ترکی الفیصل در داووس

خبرگزاری رسمی به نقل از حاضران در یک نشست برگزار شده در پشت درهای بسته در داووس نوشت، ظریف و شاهزاده سعودی، ترکی فیصل، روز چهارشنبه با یکدیگر مشاجره لفظی داشته اند.
کد خبر : 63100

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از رویترز، به گفته حاضران، این هفته در نشست مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، چهره‌های سرشناس ایرانی و عربستانی در نشستی که با موضوع گسترش صلح در سوریه پشت درهای بسته برگزار شد، به مشاجره لفظی با یکدیگر پرداختند.


جنگ لفظی بین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی، در نشست روز چهارشنبه که مدعوان آن تنها افراد از پیش دعوت شده بودند، عمق اختلافات بین این دو رقیب منطقه‌ای را نشان داد.


این رویارویی برخی از دلایل به تعویق افتادن احتمالی مذاکرات صلح سوریه را که قرار است هفته آینده در ژنو برگزار شود، برجسته می‌سازد. در مورد اینکه چه کسی باید نمایندگی مخالفان حکومت سوریه را در این نشست بر عهده داشته باشد توافق نظر وجود ندارد و شورشیان تحت حمایت ریاض خواستار آن هستند که ابتدا روسیه حملات هوایی خود در سوریه را متوقف نماید.


یک عکاس رسمی دست دادن ظریف و فیصل در بیرون از اتاق را ثبت کرد اما تصویر این دست دادن و هرگونه گرم گرفتن دو طرف منتشر نشد. این گرم گرفتن‌ها وقتی دو طرف به همراه مقامات سازمان ملل متحد و دیگر مقامات برجسته دور یک میز نشستند به جر و بحث تبدیل شد.


یکی از حاضران که به دلیل محرمانه بودن این نشست نخواست نامش فاش شود گفت: «این دیالوگی بین کرها بود.»


ظریف هرگونه نشست پنهانی با شاهزاده ترکی، رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی عربستان و سفیر سابق این کشور در ایالات متحده را تکذیب کرد. ظریف در همان روز در نشست مطبلوعاتی در مورد این مسئله که آیا وی با هیچ مقام سعودی‌ای در داووس دیدار خواهد داشت یا نه گفت: «هیچ دیدار پنهانی‌ای نخواهد بود.»


شاهزاده ترکی نیز به رویترز گفت که وی در جلسه‌ای با ظریف و دیگران حضور داشته است، اما با یادآوری مقررات مربوط به نشست‌های برگزار شده بدون حضور رسانه‌ها، از اظهار نظر در خصوص اینکه در این نشست چه گفته شد، خودداری کرد.


استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل متحد، عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب، وزرای خارجه ایتالیا و اتریش و مقاماتی از ترکیه و چند کشور غربی نیز در این نشست حضور داشتند.


بنا به این گزارش، ظریف پاسخی به ترکی الفیصل نداده است و پس از آن نشست از حالت محرمانه بیون آمده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته