دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 بهمن 1394 - 14:18
آنا گزارش می‌‌دهد

گامی دیگر در راستای گسترش ارتباط صنعت و دانشگاه؛ حضور صاحبان صنایع استان اصفهان در دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد

نشست هم‌اندیشی صاحبان صنایع و مدیران کارخانجات صنعتی عضو خانه صنعت و معدن و کانوان مدیران ماشین‌ساز و مدیران واحدهای صنعتی و تجاری عضو اتاق بازرگانی استان اصفهان با هیات رئیسه و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد بعد از بازدید از این دانشگاه برگزار شد.
کد خبر : 63052

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از نجف‌آباد، هیاتی مرکب از صاحبان صنایع استان اصفهان از جمله کانون مدیران ماشین ساز، صنایع فلزی، صنعتگران عضو خانه صنعت و معدن ایران و بازرگانان و فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی استان اصفهان از دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد بازدید کردند و با شرکت در یک نشست هم‌اندیشی به بحث و گفت‌وگو در مورد موانع رشد و توسعه صنعتی از دو منظر دانشگاه و صنعت پرداختند.


در این برنامه مدیران عامل و روسای کارخانجات صنعتی استان اصفهان افزون بر بازدید از کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد از نزدیک با توانمندی‌های این دانشگاه آشنا و با کار‌شناسان فنی دانشگاه در زمینه بهسازی و نوسازی خطوط تولید در مراکز صنعتی تبادل‌نظر کردند.


پس از انجام این بازدید چندساعته نشست صنعتگران با هیات رئیسه دانشگاه و اعضای هیات علمی دانشکده‌های فنی و مهندسی، مهندسی برق، مهندسی مواد و مرکز تحقیقات مواد پیشرفته دانشگاه برگزار شد.



در این نشست ابتدا سید محمد امیری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با ابراز خرسندی از حضور صاحبان صنعت و تجارت در این دانشگاه گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی مصداق واقعی اصل ۴۴ قانون اساسی است. دولت‌مردان ما در این دوره سی و چهار ساله انقلاب در همه ادوار به این باور که اگر کار‌ها به مردم واگذار شود، نتیجه بهتری به دست می‌آید، نرسیده‌اند. این موضوع اختصاص به هیچ دولتی خاصی هم ندارد، دستگاه‌های اجرایی و تقنینی ما هنوز به این شناخت نرسیده‌اند که بهترین کارگزار برای انجام امور کشور خود مردم هستند.»


سیدمحمد امیری ادامه داد: «این دانشگاهی که شما امروز مشاهده کردید با این همه امکانات و تجهیزات که یکی از مجموعه‌های بزرگ آموزش عالی کشور است، بدون یک ریال اعتبار دولتی، فقط از محل مشارکت و سرمایه گذاری مردم در قالب پرداخت شهریه فراهم شده است، نهادهای دولتی یک ریال هم به دانشگاه آزاد اسلامی کمک نکرده‌اند، نه اینکه دانشگاه نیاز نداشته است و درخواست کمک نکرده باشد، بلکه دولت‌ها به دلیل عدم باور به کارهای مردمی رغبت و علاقه‌ای برای کمک به چنین مجموعه‌هایی را نداشته‌اند.»



رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با بیان اینکه تاکنون حدود ۹۰ هزار نفر در رشته‌های مختلف تحصیلی از جمله فنی مهندسی، علوم انسانی و پزشکی از این دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اند، گفت: «در حالی که در سال‌های اول انقلاب در بسیاری از نقاط شهری و روستایی کشور به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص دولت به ناچار از پزشکان هندی و پاکستانی برای پاسخگویی به نیاز‌های بهداشتی و درمانی کشور استفاده می‌کرد، امروزه در جای جای کشور دانش آموختگان رشته‌های پزشکی، پرستاری و مامایی دانشگاه آزاد اسلامی جایگزین خارجی‌ها شده‌اند و دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد با تربیت بیش از ۱۵۰۰ پزشک در این زمینه یکی از مهم‌ترین مراکز تربیت نیروی متخصص برای بخش بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود.»




امیری با توجه به امکانات و پتانسیل‌های گوناگون علمی و تحقیقاتی دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: «اکنون در این دانشگاه حدود ۲۸ هزار دانشجو در مقاطع تحصیلی کار‌شناسی، کار‌شناسی ارشد و دکترای تخصصی مشغول به تحصیل هستند و حدود ۱۱۰۰ نفر به عنوان استاد با دانشگاه همکاری می‌کنند. دانشجویان تحصیلات تکمیلی می‌توانند بهترین کمک و حلقه واسط بین دانشگاه و مراکز صنعتی و تجاری باشند.»


سیدمحمد امیری:دانشگاهی که شما امروز مشاهده کردید با این همه امکانات و تجهیزات که یکی از مجموعه‌های بزرگ آموزش عالی کشور است، بدون یک ریال اعتبار دولتی، فقط از محل مشارکت و سرمایه گذاری مردم در قالب پرداخت شهریه فراهم شده است

این مسئول اعلام کرد که دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد آمادگی دارد دانشجویان دوره دکترای تخصصی را برای گذراندن درس رساله و پایان نامه دکتری در اختیار بخش صنعت قرار دهد تا مشکلات و نیاز‌های مراکز صنعتی و تجاری در قالب پایان نامه‌های دکتری مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.


وی با توجه به رفع تحریم‌های بین المللی و تسهیل ارتباط بین دانشگاه‌ها و مراکز علمی ایران با دنیا افزود: «رفع تحریم‌ها هم گشایش برای دانشگاه‌ها خواهد بود و هم برای بخش صنعت و تولید و مراکز صنعتی ما باید با هوشمندی این فرصت را دریابند. در مقابل دانشگاه‌های ما هم باید با عبور از دانشگاههای آموزشی وارد مرحله کار آفرینی و پاسخگویی به نیاز‌های واقعی جامعه شوند. دانشگاههای ما باید دانشجویانی را تربیت کنند که بعد از دوران فراغت از تحصیل نه تنها دغدغه شغل نداشته باشند، بلکه بتواننند با راه اندازی یک کسب و کار فرصت‌های اشتغال برای دیگر اقشار جامعه را هم فراهم کنند.»



عضو شورای دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این پرسش که چرا با وجود این همه دانشگاه در سطح کشور و این همه دانش آموخته فنی مهندسی و مدیریتی هنوز هم بخش‌های گوناگون صنعت و خدمات کشور از ناهماهنگی و کمبود‌های مدیریتی و فنی رنج می‌برند؟ بیان کرد: «بی‌اعتمادی صاحبان صنایع به دانشگاه و عدم خودباوری دانشگاه‌ها به توانمند بودن برای رفع نیازهای بخش صنعت و خدمات کشور باعث شده است که هر کدام از این دو بخش بدون آگاهی از توان، امکانات و نیازهای بخش دیگر راه خود را بروند در حالی که سالانه چندصد پایان‌نامه کار‌شناسی ارشد و دکترای تخصصی در دانشگاه‌های کشور با عنوان‌های گوناگون تدوین می‌شود.»


پایان نامه‌ها هیچ گاه به طور واقعی از سوی صاحبان صنایع جدی گرفته نشد


وی ادامه داد: «این پایان نامه‌ها هیچ گاه به طور واقعی از سوی صاحبان صنایع جدی گرفته نشده‌اند و فقط در قفسه‌های کتابخانه‌های دانشگا‌ها چیده شده‌اند. در مقابل هم صنعتگران و بازرگانان و تجار ما برای رفع مشکلات خود کمتر به سوی دانشگاه‌ها آمده‌اند و در مواردی محدود با انعقاد قرارداد‌های مقطعی با دانشگاه‌ها ارتباط داشته‌اند. مراکز صنعتی باید به این نکته واقف شوند که مسیر حل مشکلات آنان از دانشگاه می‌گذرد. همکاران ما در دانشگاه نجف آباد این آمادگی را پیدا کرده‌اند که به کمک بخش تولید و صنایع کشور بیایند و در یک فرایند تعاملی و اشتراک تجارب با بخش‌های صنعتی راه حل مشکلات صنعت را در اختیار صاحبان صنایع بگذارند.»


در ادامه این نشست رئیس کانون مدیران ماشین ساز و صنایع فلزی استان اصفهان با تشکر از برنامه ریزی دانشگاه برای توسعه و گسترش ارتباط بین مراکز صنعتی با دانشگاه گفت: «با بازدیدی که به همراه همکارانم از این دانشگاه داشتم، دریافتیم که امکانات بسیار ارزشمندی در این دانشگاه وجود دارد و استادان با تجربه و کارآزموده‌ای دانشجویان را آموزش می‌دهند.»


مرتضی امین جواهری افزود:«مجموعه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری این دانشگاه می‌تواند خدمات خوبی به صنعت استان و کشور ارائه داده و رابطه بین دانشگاه و صنعت را عملیاتی و کاربردی کند. انجام این مهم مستلزم یک ارتباط مستمر دو طرفه است. همانگونه که با اجرای این برنامه‌های بازدید صنعتگران از دانشگاه صاحبان صنایع با امکانات و توانمندی‌های دانشگاه آشنا شدند.»


این مسئول پیشنهاد کرد که بستر و شرایط حضور استادان و دانشجویان دانشگاه در طول دوران تحصیل در مراکز صنعتی و خدماتی کشور فراهم شود تا دانشجویان در کنار آموزه‌های علمی از نزدیک با واقعیت‌های صنعتی و تجاری نیز آشنا شوند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته