دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1400 - 14:00

صدور ۳ معافیت تحریم آمریکا برای طالبان و شبکه حقانی

وزارت خزانه‌داری آمریکا با هدف تسهیل کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، سه معافیت تحریمی برای مراودات مالی با طالبان و شبکه حقانی صادر کرد.
کد خبر : 630093
وزارت خزانه‌داری آمریکا



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، هم‌زمان با افزایش فشارهای بین‌المللی به آمریکا درباره تداوم مسدود کردن دارایی‌های افغانستان بعد از تسلط طالبان بر این کشور، واشنگتن از صدور سه معافیت تحریمی خبر داد.


وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، آمریکا روز گذشته (چهارشنبه) به‌طور رسمی مقام‌های آمریکا و سازمان ملل متحد را که تجارت مجاز با طالبان انجام می‌دادند، از تحریم‌ها معاف کرد تا تلاش کنند کمک به افغانستان را درحالی‌که این کشور در حال فرو رفتن در بحران انسانی عمیق‌تری است، حفظ کند.


با وجود این، مشخص نیست آیا اقدام آمریکا راه را برای پرداخت ۶ میلیون دلار پیشنهادی سازمان ملل متحد به طالبان هموار می‌کند یا خیر.


رویترز سه‌شنبه گذشته از برنامه سازمان ملل متحد برای پرداخت پول به دستمزد ماهانه پرسنل وزارت داخلی افغانستان تحت کنترل طالبان که از تأسیسات سازمان ملل متحد محافظت می‌کنند و پرداخت کمک هزینه غذای ماهانه به آن‌ها در سال آینده خبر داد.


برنامه پیشنهادی سازمان ملل متحد سؤالاتی را درباره اینکه آیا این پرداخت‌ها نقض تحریم‌های آمریکاست، ایجاد کرده بود.


رویترز درباره صدور سه معافیت تحریم برای افغانستان نوشت: وزارت خزانه‌داری آمریکا از بیان اینکه آیا مجوز جدید پرداخت‌های پیشنهادی سازمان ملل متحد را از تحریم‌های ایالات متحده علیه طالبان مستثنی می‌کند یا نه، خودداری کرد.


واشنگتن از سال‌ها قبل طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و دستور مسدود شدن دارایی‌های آن‌ها در ایالات متحده را صادر و آمریکایی‌ها را از معامله با آن‌ها منع کرده بود.


دو مورد از این مجوزها به مقام‌های آمریکا و برخی از سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد اجازه می‌دهد تا برای تجارت رسمی در معاملات مربوط به طالبان یا شبکه حقانی شرکت کنند.


مجوز سوم صادرشده، از سازمان‌های غیردولتی (NGO) در برابر تحریم‌های آمریکا علیه طالبان و شبکه حقانی برای کار بر روی برخی فعالیت‌ها ازجمله طرح‌های بشردوستانه حفاظت می‌کند.


اقدام دولت دموکرات جو بایدن در آمریکا درقبال طالبان و شبکه حقانی با واکنش انتقادی عضو ارشد جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا مواجه شد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته