دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 دی 1400 - 11:44
هفته پژوهش ۱۴۰۰(۱۱۳)/ صافی:

پژوهش‌ها را به سمت طرح مسئله سوق دهیم

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: باید پژوهش‌ها را به سمت پژوهش‌های طرح مسئله سوق دهیم و در راستای حل مشکلات اقدام کنیم.
کد خبر : 630065
صافی پژوهش دزفول



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از دزفول، سیدمحمدمهدی صافی در مراسم اختتامیه هفته پژوهش که با حضور استادان، دانشجویان و کارکنان در سالن اجتماعات شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد، اظهار کرد: امسال که از طرف مقام معظم رهبری به‌عنوان سال تولید و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نام‌گذاری شده، با عنایت به اینکه دانشگاه رسالتش تولید علم است، در این سال و سال‌های آینده، باید دید چگونه می‌توان از پژوهش و تولید علم و انجام فعالیت‌های فناورانه مبتنی بر دانش حمایت کرده و اگر موانعی در مسیر هست آنها را برطرف کنیم.




بیشتر بخوانید:


مشکلات کشور به دلیل استفاده نکردن از دستاوردهای علمی است




وی در ادامه بیان کرد: باید تمرکز دانشگاه در امر پژوهش به برنامه‌های کاربردی و عملی باشد تا با اجرایی کردن آنها، بتوان پژوهش را مقداری به جلو حرکت داد و نخستین گام حرکت به سمت پژوهش‌های برون‌دانشگاهی است و لازمه آن ارتباط با جامعه و صنعت است که این مهم نیاز به عقد تفاهم‌نامه‌هایی دارد.


سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول افزود: در گام دوم باید پژوهش‌ها را به سمت پژوهش‌های طرح مسئله سوق دهیم و با شناسایی چالش‌ها و مسائل در جامعه و صنعت در راستای حل این مشکلات اقدام کنیم.


وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: پژوهش‌هایی هستند که صرفا در مجلات چاپ شده و ارجاعاتی هم خورده‌اند، اما خروجی برای جامعه و صنعت ندارند، پس این پژوهش نقصی دارند و شاید مشکلی از کشورها یا جوامع دیگری را حل می‌کند، اما این مشکلات و مسائل جامعه و صنعت کشور ما مشخص هستند و باید در این مسیر حرکت کرد تا ارتباط واقعی دانشگاه با صنعت و جامعه اتفاق بیفتد.


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: لازم است کارگروهی ایجاد کنیم که نه تنها ارتباط با صنعت و جامعه و مجامع علمی دیگر را برقرار کند بلکه مسائل و مشکلاتی که نیاز به پژوهش و تحقیق دارند را استخراج و به‌صورت زمینه‌های پژوهشی در اختیار استادان و دانشجویان قرار دهند.


رشد ۹۱ درصدی مقالات scopus در واحد دزفول


در ادامه این مراسم علی حیدری‌مقدم مدیر پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با تشریح فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه و گزارش جامعی از فعالیت‌های انجام شده، گفت: دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از سال ۲۰۱۷ میلادی تا سال ۲۰۲۱ رشد ۹۱ درصدی مقالات scopus و رشد ۹۳ درصدی تعداد مقالات با همکاری بین المللی و ۱۲۲ درصدی استنادات را تجربه کرده است.


وی در ادامه این مراسم اظهار کرد: H-Index، شاخصی برای ارزیابی علمی پژوهشگران است که میزان تأثیرگذاری آنها در پیشبرد علم را نشان می‌دهد و یکی از معیارهای مهم در ارزیابی علمی به کار برده می‌شود که خوشبختانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول از سال ۲۰۱۷ تا کنون رشد ۸۶ درصدی را ثبت کرده و شاخص آن در این واحد دانشگاهی به عدد ۵۲ رسیده است.


حیدری‌مقدم ابراز امیدواری کرد: با توجه ویژه‌ای که رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول به حوزه پژوهشی دارد، شرایط به نحوی برنامه‌ریزی شود که شاهد موفقیت‌های بیش از پیش پژوهشگران و باعث ارتقای جایگاه دانشگاه شود.


انتهای پیام/۴۱۱۷/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته