مدعی جدید عنوان مندرآوردی «ما پرطرفدارتریم»/ «تلوبیون» پلتفرمی که گوش رقبای آنلاین را پیچاند!
به گزارش خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، این روزها رقابت عجیبی در میان پلتفرمهای شبکه نمایش خانگی شکل گرفته و هرکدام به نحوی تلاش میکنند که خود را مهمترین رسانه برخط حال حاضر ایران نشان دهند. چنین مسئلهای تا پیش از این صرفاً در رفتار دو پلتفرم مدعی پرطرفدار بودن، یعنی نماوا و فیلیمو وجود داشت که هرکدام از آنها هر از چند گاهی سعی میکردند با بزرگنمایی آمارهای تماشای آثارشان، خود را پرطرفدارترین وی.او.دی فعال در کشور نشان دهند. اما حالا و با اضافه شدن پلتفرم تلوبیون به این قافله، ضلع سومی هم برای این ادعا پیدا شده است و از این به بعد باید منتظر آمارهای عجیب و غریب و ارقام میلیونی از جانب این رسانه جدید باشیم.
آخرین نمونه از این آمارهای پلتفرمی مربوط میشود به «تلوبیون» که اخیرا اعلام کرده مجموعه نمایشی «عموپورنگ» در حال حاضر یکی از پربینندهترین محتواهای حرفهای فارسیزبان در اینترنت است و فقط فصل جدید این برنامه با عنوان «کلبه عمو پورنگ» از ابتدای سال ۱۴۰۰ توانسته به رکورد ۳۶ میلیون بازدید دست پیدا کند. نکته جالب اینجاست که مدیران این سایت پیش از این هم روی آمار این برنامه تاکید داشتند و در ۲۱ مرداد، طی خبری اعلام کردند که «کلبه عمو پورنگ» ۲۱ میلیون بار تماشا شده است.
طبق گزارش تابستانه این پلتفرم، در آن تاریخ این برنامه کودک، بیش از ۱۷۰ میلیون دقیقه تماشا شده بود ولی در گزارش جدید که تعداد تماشای این برنامه ۱۵ میلیون بار بیشتر شده، مشخص نیست که علاقهمندان چند دقیقه به تماشای آن نشستهاند. حالا اینکه چرا مدیرانی که تا به این میزان به دنبال ارائه اعداد و ارقام شگفتانگیز هستند، چنین عدد مهمی را که میتوانست تیتر بسیاری از رسانهها شود، فراموش کردهاند و به جشن گرفتن و کیک بریدن برای همان ۳۶ میلیون بار بازدید، بسنده کردهاند.
«تلوبیون» مدعی جدید پلتفرمهای ایرانی
چند سالی میشود که تلوبیون راهاندازی شده و در طول این سالها مخاطبان فراوانی هم داشته، اما رشد عجیب و غریب پلتفرمهای آنلاین و رقابتی که برای اول شدن در فضای مجازی بین رسانههای جدید به وجود آمد، صداوسیما را بر آن داشت تا موفقترین زیرشاخهاش در فضای مجازی یعنی «تلوبیون» را به میدان نبرد بفرستد. این سایت در فهرست پربازدیدترین سایتهایی که ایرانیها به آن مراجعه میکنند در رتبه پنجم قرار دارد، جایگاهی بالاتر از نماوا، فیلیمو، فیلمنت و مابقی پلتفرمهای آنلاین. به همین واسطه و به دلیل میزان بالای مخاطبان میتوان گفت که این رسانه، توانایی رقابت جدی با پلتفرمهای قدیمیتر را دارد و میتواند حتی بازار آنها را به سمت کسادی هم بکشاند.
این سایت حالا بازدیدهای زیادی دارد و بهواسطه اینکه بخش عمده آن، بازپخش برنامههای مختلف تلویزیون است، روزبهروز نیز به آرشیو آن اضافه میشود، آرشیوی که هم تولیدی است و هم تأمینی. با این وجود اما بازی را در زمین رقبا آغاز کرده است و اعداد و ارقام میلیونی درخصوص بازدید برنامههایش را به انتشار درآورده است. مدیران این رسانه جدید بر این باورند که برای اینکه در میدان رقابت از فیلیمو و نماوا جا نمانند، باید همه کاری بکنند. نخستین حرکت آنها رایگان کردن تمام آثار موجود در آرشیو سایت بود، حرکتی که به نوعی اولین «کیش» را به پلتفرمهای دیگر داد و آنها را مجبور کرد برخی از فیلم و سریالهای خارجی یا تولیدات ایرانی اما قدیمیشان را رایگان در اختیار مخاطبان قرار دهند.
این مسئله برای وی.او.دیهای ایرانی اصلاً اتفاق خوبی نبود. آنها تا پیش از این با دانلود کارهای خارجی و انتشار آنها، با خیال راحت بخشی از محتوای خود را تامین میکردند، اما حالا میدانند که خیلی هم نمیتوانند روی فیلمها و سریالهای درجه و درجه سه خارجی حساب باز کنند، چون رقیبی به میدان آمده که همه این آثار، یا فیلمهایی در همان حد و اندازه را به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میدهد. چه اثری میتواند با رقیب مشابه رایگانش رقابت کند؟
بازی با اعداد حربه جدید پلتفرمها
حالا در جدیدترین حرکت، این پلتفرم تصمیم گرفته با استفاده بیشتر از فضای مجازی و همراهی با رسانهها، میزان بازدید و تعداد مخاطبانش را در بوق و کرنا کند تا از این منظر هم از رقبا جا نماند. اگرچه انتشار آمار پیش از این هم توسط دارندگان این سایت رسانهای میشد، اما هیچ وقت به این عدد و رقمها به اندازه امروز توجه نمیشد. شاید به این دلیل که در هفتههای اخیر فیلمیو و نماوا برای اول بودن در خصوص تعداد مخاطب و میزان بازدید با هم رجزخوانی میکردند و به دنبال این بودند که خود را مهمتر و پرطرفدارتر نشان دهند، مسئلهای که به نظر میرسید جنگی زرگری بین این دو پلتفرم است.
اما انتشار آمار میلیونی و بعضا میلیاردی تلوبیون، قاعده بازی در این زمین را هم برای دیگر پلتفرمها به طور کلی به هم ریخت. طبق اعلام مدیران این سایت، در طول تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۰، با توجه به بخشهای مختلف پلتفرم تلوبیون، کاربران این تلویزیون تعاملی چیزی بیشتر از دو میلیارد دقیقه محتوا مصرف کردهاند، رقمی که قطعا دیگر پلتفرمها نمیتوانند ادعا کنند که حتی به آن نزدیک هم شدهاند و همین مسئله باعث شده که دیگر وی.او.دیها به دنبال فکری جایگزین و جدید باشند، فکری که حداقل امیدوار باشند رقیب قدرتمند جدید، توانایی حضور در آن عرصه را نخواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
«فیلیمو» پلتفرمی که ارزشی برای مخاطبش قائل نیست
وقتی نظارتی بر خودسری وی.او.دیها نیست
سود هنگفت «نماوا» و کلاه گشادی که سر مردم میگذارد
«حرفهای» و «خسوف» آثاری ناامیدکننده و سردرگم
«جزیره» نامزد عنوان بدترین سریال سال
جنگ زرگری نماوا و فیلیمو بر سر تعداد مخاطب
یک حامی قدرتمند به نام رسانه ملی
اینکه سازمان عریض و طویلی همچون صداوسیما، پشتوانه اصلی تلوبیون است، باعث شده که این پلتفرم در قد و قواره حریفی قدرتمند عرض اندام کند و با وجود اینکه به نسبت دیگر پلتفرمها، خیلی دیر به فکر تولید سریال و برنامه افتاده، اما میخواهد به این حوزه نیز ورود کند. این مسئله به نوعی حکم حرکت آخر و تلاش برای مات کردن دیگر پلتفرمهاست و در چنین شرایطی مشخص نیست فیلیمو و نماوا اگر با چنین شرایطی مواجه شوند، چه چیزی از کلاه شعبدهبازی خود بیرون میآورند!
رایگان بودن استفاده از تلوبیون به قدری برای دیگر پلتفرمها سنگین است که بعید به نظر میرسد بتوانند در درازمدت با آن رقابت کنند و برای اینکه این ضعف را بپوشانند، باید تمام ایدهها و طرحهایشان را روی صفحه بازی بریزند. از طرف دیگر اینکه تلوبیون پشتوانه مالی قدرتمندی دارد و به نوعی به بودجه دولتی وصل است، این امکان را برایش فراهم میکند که مدت زمان رایگان بودن استفاده از سرویسهایش را به طور نامحدود گسترش دهد، مسئلهای که میتواند هر رقیبی را هر چقدر هم بزرگ باشد، از پا در بیاورد. در چنین شرایطی این رسانه اگر بخواهد به دیگر بخشها و ادعاهای پلتفرمها نیز ورود کند و دقیقا هر کاری را آنها انجام دادهاند، انجام دهد، خیلی سخت میتوان آن را از صدر جدول پربازدیدترین رسانههای آنلاین پایین کشید.
مدیران تلوبیون به احتمال فراوان تا زمانی که اکثر مخاطبان دیگر پلتفرمها را به سمت خود بکشانند، با همین روش (رایگان بودن و جنگ رسانهای به سبک دیگر رقبا) به حرکت خود ادامه میدهند و بعید نیست زمانی که خیالشان از فاصله گرفتن با رقبا راحت شد، با حرکتی انفجاری خود را با اختلاف صدرنشین جدول پلتفرمهای ایرانی کنند. طبق تمام اتفاقاتی که افتاده، این طور به نظر میرسد تمام مسائل اخیر مربوط به پلتفرم تلوبیون، فقط نوک کوه یخ است و باید به مرور منتظر رؤیت کل آن باشیم. کلی که میتواند به مسئله ارتباط خوب مدیران ساترا و مدیران این سایت (که هر دو به نوعی از زیرشاخههای صداوسیما هستند) هم مرتبط باشد.
انتهای پیام/۴۱۷۳/پ
انتهای پیام/