دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قرارداد نخستین سرمایه‌گذاری خارجی در یک پروژه آزادراهی نهایی شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قرارداد نخستین سرمایه‌گذاری خارجی در یک پروژه آزادراهی نهایی شد، گفت: قرارداد سرمایه‌گذاری طرف ترک در آزادراه تبریز-مرند-بازرگان این هفته امضا می‌شود.
کد خبر : 62965

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیر امینی درباره آخرین وضع تنظیم قرارداد آزادراه تبریز-مرند-بازرگان افزود: مذاکرات با شرکت ترک در زمینه احداث این آزادراه به نتیجه رسیده است و قرارداد سرمایه‌گذاری نهایی شد که در نهایت نیز هفته جاری امضا می‌شود.


وی افزود: طرف ترک یک شرکت احداث٬ بهره‌برداری و نگهداری آزادراه تبریز-مرند-صوفیان-بازرگان تأسیس می‌کند و با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرارداد می‌بندد که بعد از امضای طرفین آخوندی وزیر راه و شهرسازی این قرارداد را برای اجرایی شدن تأیید خواهد کرد.


معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون ماشین‌ آلات شرکت ترک آماده است و بعد از امضای قرارداد می‌تواند کار را شروع کند، اظهار کرد: کارهای مطالعات همزمان با اجرای تدارکات و تجهیز کارگاه ﴿PC﴾ انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خارجی برای نخستین‌بار در یک پروژه آزادراهی کشور انجام می‌شود، اظهار کرد: سرجمع برای اجرای و بهره‌برداری آزادراه تبریز-مرند -بازرگان ۲۳ سال زمان در نظر گرفته شده است که ۶ ماه کار مطالعاتی٬ ۴.۵ سال فاز عملیاتی و ۱۸ سال زمان بهره‌برداری پروژه خواهد بود.


معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری شرکت ترک در پروژه آزادراه تبریز-مرند –بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر با استهلاک و هزینه‌های تبعی حدود ۱.۲ میلیارد دلار است اما با سودش ۱.۸ میلیارد دلار برآورد می‌شود.


آزاد راه تبریز- مرند- بازرگان که نخستین آزاد راهی است که توسط سرمایه‌گذار خارجی در کشور اجرا می‌شود. از نظر ترافیک بین‌المللی و موقعیتی که در کریدور شرقی- غربی (جاده ابریشم)، مسیر آسیا- اروپا و شبکه های بزرگراهی آسیا دارد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.


آزادراه تبریز- مرند- بازرگان بخشی از آزادراه تهران-بازرگان٬ کوتاه‌ترین مسیر جهت اتصال پایتخت کشور به مرز بازرگان است. از جمله اهداف مهم این طرح، احداث بخشی از آزادراه سراسری کریدور بین المللی شرق-غرب و شبکه بزرگراهی آسیا، کاهش مصرف سوخت، تکمیل شبکه ترانزیتی کشور و اتصال آن به مرز کشور ترکیه و کشورهای اروپایی، کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب