دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 دی 1400 - 00:14
ترویج روحیه آزاداندیشی(۱۴)/ کفایی‌فر در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

انتشار دورهمی‌های حوزه در دانشگاه با طعم تضاب‌ آرا/ برگزاری جشنواره‌ای، بلای جان کرسی‌های آزاداندیشی

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با تأکید بر انتشار گعده‌های علمی از حوزه به دانشگاه عنوان کرد: تضارب آرا در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی موجب رشد دانشجویان می‌شود.
کد خبر : 629613
محمدعلی کفایی فر معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم



گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری رویداد ملی مسابقات دانشجویی کرسی‌های آزاداندیشی را پیش از عید نوروز ۱۴۰۰ به‌صورت واحدی و استانی برگزار کرد و تیم‌های راه‌یافته به مرحله کشوری مشخص شدند. بر این اساس از نیمه دوم فروردین مرحله کشوری این رویداد آغاز شد و دانشجویان رقابت نفسگیری را در این مرحله انجام دادند.


نکته‌ای که در مرحله استانی رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی بیشتر نمود داشت، گزاره‌ها و موضوعاتی بود که توسط دانشجویان انتخاب می‌شد و دغدغه دانشجویان مورد توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی قرار داشت.


مسئولان برگزاری رویداد استانی کرسی آزاداندیشی سعی داشتند اصول و اخلاق، فرآیندهای علمی و منطقی و طرح مسئله و مهارت فن بیان را در برگزاری این رویداد پررنگ‌تر کنند و داوری نیز بر همان اساس صورت گرفت.




بیشتر بخوانید:


بی‌رمقی کرسی‌های آزاداندیشی با جنبه‌های تکلیفی


کرسی‌های آزاداندیشی فرصتی برای شکفتن اندیشه دانشجویی


کرسی‌های آزاداندیشی بر مدار اجتماع علمی




در نخستین رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی یک‌هزار و ۴۵۶ تیم شرکت کردند. هر تیم چهارنفره در قالب ۶ موضوع سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی هنری، هنر و معماری و سلامت رودرروی یکدیگر قرار گرفتند. در این رقابت‌ها ۸۰۰ عضو داوری در مرحله استانی حضور داشتند و از تعداد یک‌هزار و ۴۵۶ تیم و برگزاری ۲ هزار کرسی ۲۶۳ تیم به مرحله کشوری راه یافتند.


از سوی دیگر ثبت‌ نام دور دوم رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی آغاز شده و واحدهای دانشگاهی برنامه‌ریزی لازم را برای حضور پرقدرت در این رویداد انجام می‌دهند تا یکی از تیم‌های برنده این رویداد باشند.


اطلاعات تیم‌های برنده و محورهای مختلف مرحله پایانی نخستین دوره رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی را اینجا بخوانید.


خبرگزاری آنا در سلسله گفت‌وگوهای خود با معاونان فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحدهای دانشگاهی فعالیت‌های دانشگاه را با تأکید بر کرسی آزاداندیشی بررسی می‌کند.


در این بخش از گفت‌وگو به‌ سراغ محمدعلی کفایی‌فر معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم رفتیم تا اقدامات و فعالیت‌های این معاونت را در راستای توسعه و گسترش کرسی‌های آزاداندیشی در این دانشگاه جویا شویم.


رهبری بارها بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی تأکید داشتند


آنا: با توجه به برگزاری رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی، وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی استان قم در چه شرایطی بوده و استقبال دانشجویان از این کرسی‌ها و موضوعات تعیین شده چگونه بود؟


کفایی‌فر: استان قم وضعیت مطلوبی در موضوع کرسی‌های آزاداندیشی دارد و دانشگاه آزاد اسلامی این استان سال گذشته با یک تیم در نخستین رقابت ملی کرسی‌های آزاداندیشی شرکت کرد و تا مرحله فینال مسابقات بالا آمد.


تیم متشکل از دانشجویان کارشناسی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، دو تیم از دانشجویان سایر واحدها و یک تیم از دانشجویان ارشد دیگر استان‌ها را شکست داد و به مرحله فینال رسید و این موفقیت حاصل آموزش صحیح دانشجویان توسط استاد راهنما بود.


انتشار دورهمی‌های حوزه در دانشگاه با طعم تضاب‌ آرا/ برگزاری جشنواره‌ای، بلای جان کرسی‌های آزاداندیشی


استقبال از نخستین دوره کرسی‌های آزاداندیشی مناسب بود؛ اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با یک تیم در این رقابت‌ها حضور یافته بود.


آنا: چه راهکاری دارید تا کرسی‌های آزاداندیشی از حالت تشریفاتی خارج شده و به گفت‌وگوی آزاد و جدی تبدیل شود؟


کفایی‌فر: مقام معظم رهبری بارها بر برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و اجرای آن در دانشگاه‌ها تأکید داشته‌اند و گلایه‌هایی بابت برگزارنشدن این کرسی‌ها ابراز کرده بودند؛ بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی سال گذشته برای نخستین‌بار به شکل گسترده با حضور هزاران تیم در سطح کشور بیش از ۲ هزار کرسی برگزار کرد و مبدع این امر دانشگاه آزاد اسلامی بود.


تنها راه برای جلوگیری از ساختارشکنی و تهدید امنیت ملی در کرسی‌های آزاداندیشی آموزش است.برای گفت‌وگوی آزاد و جدی در کرسی‌ها، راهکار این است که کرسی‌های آزاداندیشی را از حالت جشنواره‌ای و مسابقات سالانه خارج کنیم. آنچه که در قم به عنوان راهکار در حال عملیاتی شدن است، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی هفتگی است و در این راستا موضوعاتی را طراحی کرده‌ایم و هر هفته در معرض دید دانشجویان قرار می‌دهیم و گروه‌های منتقد و موافقی در قالب تیم‌ها به شکل هفتگی و مکرر این کرسی‌ها را برگزار می‌کنند تا از حالت جشنواره‌ای و تشریفاتی خارج شده است.


آنا: چگونه می‌توان از ساختارشکنی، شالوده‌شکنی و بر هم زدن پایه‌های هویت ملی در کرسی‌های آزاداندیشی جلوگیری کرد؟


کفایی‌فر: تنها راه برای جلوگیری از ساختارشکنی و تهدید امنیت ملی در کرسی‌های آزاداندیشی آموزش است؛ اگر بدون آموزش از دانشجویان بخواهیم در یک کرسی حضور پیدا کنند، شاید در حد اندکی بتوانند صحبت‌های خود را با چارچوب‌بندی خاص و به شکل مرتب ارائه کنند؛ اما اگر آموزش‌های لازم را در ابعاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و قالب دوره‌ها و کارگاه‌ها دیده باشند، بهتر خواهند توانست همراه با ساختار و به‌دور از کلیشه و چالش، این کرسی‌ها را برگزار کنند.


محور منطق در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی


آنا: چگونه می‌توان نتیجه کرسی‌های آزاداندیشی را در جامعه ساری و جاری کرد؟


کفایی‌فر: ایده ما آن است که از جوامع کوچک‌تر آغاز کنیم و کوچک‌ترین جامعه خانواده است و سپس در جمع دوستان، فامیل و اجتماع مانند مدرسه تا برسد به دانشگاه. اکنون قشر دانشجو در تعداد زیادی از خانواده‌ها حضور دارند.


معتقدم اگر دانشجویان را به‌عنوان یک جامعه گسترده در کشور به‌خوبی آموزش دهیم و در این کرسی‌ها بتوانند نظر خود را ارائه کنند، تضارب آرا و رقابت با تیم‌های مقابل موجب رشد آنها می‌شود و نه‌تنها خود که جامعه ۲ تا ۳ میلیونی در سطح کشور جامعه دانشگاهی را رشد می‌دهند و نتیجه‌ را به خانواده‌هایشان هم منتقل می‌کنند و به این شکل جامعه می‌تواند از نتایج کرسی‌ها بهره‌مند شود.


آنا: محور منطق و عقلانیت تا چه اندازه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی رعایت می‌شود؟


کفایی‌فر: هرچه از مرحله کارشناسی به مرحله ارشد و دکتری می‌رویم، براساس رشد فکری و دانشی که دانشجو داشته به شکل محسوس این منطق و عقلانیت در این قشر رشد می‌کند.




بیشتر بخوانید:


متولیان فرهنگی از ساختارشکنی در اندیشه نهراسند


غنای کرسی‌های آزاداندیشی با انتخاب آزاد موضوعات


کرسی‌های آزاداندیشی محکی بر افکار و اندیشه‌ها




به همان ترتیب، دانشجویانی که در ترم‌های اول مقطع کارشناسی هستند با دانشجویان ترم آخر از لحاظ رشد فکری و اطلاعان علمی تفاوت محسوسی دارند.


آنا: یکی از مؤلفه‌های اصلی کرسی‌های آزاداندیشی تضارب آراست، این تضارب آرا بر فضای کرسی‌های آزاداندیشی تأثیر منفی می‌گذارد یا مثبت؟


انتشار دورهمی‌های حوزه در دانشگاه با طعم تضاب‌ آرا/ برگزاری جشنواره‌ای، بلای جان کرسی‌های آزاداندیشی



کفایی‌فر: تضارب آرا قطعاً اثر مثبت دارد. گاهی اوقات در انتقاد، رشد وجود دارد. گاهی اوقات به چیزی فکر می‌کنم که طرف مقابل (به‌عنوان مخالف یا منتقد) به‌گونه‌ای فکر می‌کند که از منظر ما اشتباه است؛ اما در همین تضارب‌ آرا گاهی اوقات دانشجو یا فرد قانع می‌شود که طرف مقابل درست می‌گوید و اگر این تضارب آرا وجود نداشته باشد، نمی‌تواند این اثر را داشته باشد.


بنابراین تضارب آرا قطعاً روی فرد اثر مثبت خواهد گذاشت؛ اما اگر طرف به این نتیجه برسد که همچنان او درست می‌گوید و طرف مقابل اشتباه می‌کند، موجب می‌شود که آن باور و اعتقاد محکم‌تر شود.


انتشار گعده‌های علمی به سایر دانشجویان


آنا: تعامل حوزه و دانشگاه در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


کفایی‌فر: گعده‌(نشست) و دورهمی‌ای بین طلاب در حوزه‌های علمیه وجود دارد که منظور همان نشست‌های علمی و مباحثه‌ای بین آنان است و این نشست‌ها در حوزه‌های علمیه قطعاً بیشتر از دانشگاه‌هاست و طلاب جوان از ابتدای حضور در حوزه تا پایان تحصیل در نشست‌ها و گعده‌های علمی حضور می‌یابند.


مباحثه‌های صورت گرفته در حوزه اگر با همراهی دانشجویان باشد، موجب انتشار گعده‌های علمی به سایر دانشجویان خواهد شد.


آنا: برای مقابله با تبلیغات منفی دشمنان با محور کرسی‌های آزاداندیشی چه باید کرد؟


کفایی‌فر: برای تبلیغ قطعاً باید تبیین صورت بگیرد. این سؤال را زمانی پاسخ می‌دهم که مقام معظم رهبری مسئله‌ای با عنوان «جهاد تبیین» را بیان کردند؛ چراکه در مقابل تبلیغ دشمنان علیه نظام باید تبیین درست کرد.


اگر بخواهیم در مقابل هتاکی دشمن، هتاکی کنیم، این توسط شخصی که از بیرون ماجرا را می‌بیند، قابل ارزیابی نخواهد بود؛ اما در مقابل تبلیغات منفی علیه نظام باید به‌درستی تبیین کنیم و افرادی که دارای بصیرت هستند با هر بینشی (مسلمان یا غیرمسلمان) می‌توانند دیدگاه‌های طرف مقابل را ارزیابی کنند.


انتهای پیام/۴۰۷۸/۴۰۶۲/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب