![بومیسازی فیبر نوری و زیرساختهای ارتباطی با یک سوم قیمت نمونه خارجی](/files/fa/news/1403/5/6/602313_113.jpg)
دانشگاههای نسل چهارم باید موتور اقتصاد کشور را روشن کنند
![فرهاد دانشجو رئیس دانشگاه تربیت مدرس](/c-files/2021/12/18/0/1021450.jpg)
فرهاد دانشجو در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه در بررسی مأموریت دانشگاههای نسل چهارم، سیر تحولی دانشگاهها از اهمیت ویژه برخوردار است، خاطرنشان کرد: دانشگاههای نسل اول در دنیا، آموزشمحور بودند و تنها هدف آموزش، انتقال مباحث مشخص به نسل بعدی بود.
وی افزود: در ادامه این سیر تحولی، نسل دوم دانشگاهها، آموزش و پژوهش محور شدند. دانشگاه نسل دوم به دنبال حل مسائل با انجام پژوهش بود. در پروسه انجام پژوهش اشخاصی که درگیر هستند، یاد میگیرند و آموختهها و تجربه را مجدداً از طریق آموزش منتقل میکنند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دانشگاههای نسل سوم، سه رویکرد آموزشمحور، پژوهشمحور و نیز ترویج علم داشتند، اظهار کرد: مؤسسات آموزش عالی در این نسل در حین انتقال آموزش و پژوهش، راهحلهایی را برای ندانستههای علمی به دست می آوردند درعینحال پس از ارائه راهحل آن را از طریق چاپ مقالات ترویج میدادند.
وی ادامه داد: تمامی دانشگاههای نسل سوم در دنیا برای حل مسائل رو به مقالهنویسی و کتابنویسی و چاپ نتایج تحقیق آوردند که بهعنوان شاخصهای امتیازدهی برای همه مؤسسات آموزش عالی از آن یاد میشود.
دانشجو با بیان اینکه همه نسلهای دانشگاه دارای مأموریتی بودهاند، گفت: مأموریت ویژه دانشگاههای نسل چهارم روشن کردن موتور اقتصاد کشور است. یعنی رسالت ویژه این دانشگاهها، میزان تأثیرگذاری آنها در اقتصاد ملی است و دانشجویان، فارغالتحصیلان و اساتید چه در رشته مهندسی عمران، چه تاریخ یا ادبیات، گردشگری یا زبان و هر رشته دیگری باید در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه دانشگاههای جدید ضمن اینکه کارآفرین هستند، حد تأثیرگذاریشان در اقتصاد فقط بهاندازه کارآفرینی استاد و دانشجو نیست، عنوان کرد: بنابراین اساتیدی که پسازاین جذب میشوند باید شاخصههایی مازاد بر شاخصهای قبلی باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویانی نیز که تا سه چهار سال آینده فارغالتحصیل میشوند باید دارای شاخصههای متفاوت باشند زیرا قدرت خلاقیت بالا در اقتصاد کشور تأثیرگذار است و این انگیزهها میتواند در پویایی اقتصاد کشور موثر باشد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/پ
انتهای پیام/
![انتقاد از عدم صدور مجوز جذب دانشجوی خارجی در پردیس اروند](/files/fa/news/1402/2/5/213571_773.jpg)
انتقاد از عدم صدور مجوز جذب دانشجوی خارجی در پردیس اروند
هدایت جامعه؛ رویکرد دانشگاههای نسل چهارم
رسالت مهم دانشگاهها رسیدن به دانشگاه نسل سوم و چهارم است
![بومیسازی فیبر نوری و زیرساختهای ارتباطی با یک سوم قیمت نمونه خارجی](/files/fa/news/1403/5/6/602313_113.jpg)
![رشد ارزش دلاری صادرات شرکتهای دانشبنیان/ چند خدمت به فناوران ارائه شد؟](/files/fa/news/1403/5/6/602164_297.jpg)
رشد ارزش دلاری صادرات شرکتهای دانشبنیان/ چند خدمت به فناوران ارائه شد؟
![تولید ژلاتین از ضایعات کشتارگاهی طیور با ۴ کاربرد](/files/fa/news/1403/5/4/601120_891.jpeg)