دانشگاههای نسل چهارم باید موتور اقتصاد کشور را روشن کنند
فرهاد دانشجو در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به اینکه در بررسی مأموریت دانشگاههای نسل چهارم، سیر تحولی دانشگاهها از اهمیت ویژه برخوردار است، خاطرنشان کرد: دانشگاههای نسل اول در دنیا، آموزشمحور بودند و تنها هدف آموزش، انتقال مباحث مشخص به نسل بعدی بود.
وی افزود: در ادامه این سیر تحولی، نسل دوم دانشگاهها، آموزش و پژوهش محور شدند. دانشگاه نسل دوم به دنبال حل مسائل با انجام پژوهش بود. در پروسه انجام پژوهش اشخاصی که درگیر هستند، یاد میگیرند و آموختهها و تجربه را مجدداً از طریق آموزش منتقل میکنند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دانشگاههای نسل سوم، سه رویکرد آموزشمحور، پژوهشمحور و نیز ترویج علم داشتند، اظهار کرد: مؤسسات آموزش عالی در این نسل در حین انتقال آموزش و پژوهش، راهحلهایی را برای ندانستههای علمی به دست می آوردند درعینحال پس از ارائه راهحل آن را از طریق چاپ مقالات ترویج میدادند.
وی ادامه داد: تمامی دانشگاههای نسل سوم در دنیا برای حل مسائل رو به مقالهنویسی و کتابنویسی و چاپ نتایج تحقیق آوردند که بهعنوان شاخصهای امتیازدهی برای همه مؤسسات آموزش عالی از آن یاد میشود.
دانشجو با بیان اینکه همه نسلهای دانشگاه دارای مأموریتی بودهاند، گفت: مأموریت ویژه دانشگاههای نسل چهارم روشن کردن موتور اقتصاد کشور است. یعنی رسالت ویژه این دانشگاهها، میزان تأثیرگذاری آنها در اقتصاد ملی است و دانشجویان، فارغالتحصیلان و اساتید چه در رشته مهندسی عمران، چه تاریخ یا ادبیات، گردشگری یا زبان و هر رشته دیگری باید در اقتصاد کشور تأثیرگذار باشند.
رئیس دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه دانشگاههای جدید ضمن اینکه کارآفرین هستند، حد تأثیرگذاریشان در اقتصاد فقط بهاندازه کارآفرینی استاد و دانشجو نیست، عنوان کرد: بنابراین اساتیدی که پسازاین جذب میشوند باید شاخصههایی مازاد بر شاخصهای قبلی باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشجویانی نیز که تا سه چهار سال آینده فارغالتحصیل میشوند باید دارای شاخصههای متفاوت باشند زیرا قدرت خلاقیت بالا در اقتصاد کشور تأثیرگذار است و این انگیزهها میتواند در پویایی اقتصاد کشور موثر باشد.
انتهای پیام/۴۱۶۷/پ
انتهای پیام/