دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حاشیه‌های روز دوم جشنواره تئاتر فجر

ماجرای مسئول حراستی که مرادخانی و شفیعی را نمی‌شناخت!/ تأخیرها ادامه دارد

اجراهای دومین روز سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در حالی به پایان رسید که آثار نمایشی به دلایل مختلف همچنان با تاخیر 5 تا 20 دقیقه‌ای روی صحنه رفتند.
کد خبر : 62940

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، از حواشی بسیار جالب و البته تأسف‌برانگیز دومین روز اجراهای جشنواره تئاتر فجر، عملکرد نامناسب حراست تئاتر باران در قبال خبرنگاران بود.


در اجرای دومین شب نمایش‌های ویژه جشنواره تئاتر فجر در تماشاخانه باران، حراست سالن که خود را مکرمی معرفی کرد، از ورود خبرنگار فرهنگی آنا به سالن تئاتر خودداری کرد و این در حالی بود که ورود خبرنگار به سالن نمایش با هماهنگی مدیر روابط‌عمومی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، مدیر تماشاخانه باران و مسئول سالن انجام شده بود و حتی سالن نمایش در دومین اجرای «طوفان» کار مشترک اصغر نوری و کریستوف مرشیان از تماشاگر پر نشده بود.


وقتی از این مسئول حراست درباره علت ممانعت از ورود خبرنگار توضیح خواسته شد، او گفت: «باید مجوز پوشش خبری به‌صورت کتبی ارائه شود و من مصطفی محمودی (مدیر روابط عمومی جشنواره تئاتر فجر)، علی مرادخانی (معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و مهدی شفیعی (مدیر مرکز هنرهای نمایشی) را نمی‌شناسم!»


مسئول حراست سالن باران در سخنانش مدعی بود که خبرنگار اجازه تولید خبر و ارائه گزارش را ندارد و در صورت هر گونه پوشش خبری مانع از فعالیت او خواهد شد. این در حالی است که هیچ خبرنگاری در زمان اجرای نمایش قادر به استفاده از تلفن همراه یا مصاحبه با عوامل اثر نیست.


در حالی که مسئولان سالن همواره مشغول آرام کردن شرایط و ارائه توضیح درباره هماهنگی انجام شده بودند، مسئول حراست سالن با رفتاری خشونت‌آمیز بر روی ادعای خود پافشاری می‌کرد و با وجود مشاهده و دریافت کارت خبرنگاری، همچنان مانع از ورود خبرنگار به سالن می‌شد، قیل و قال او تا جایی ادامه داشت که منجر به تماس مدیر روابط‌عمومی جشنواره به مدیر تماشاخانه شد و مکرمی به‌دلیل هشدار مافوق خود دیگر نتوانست دلیل جدیدی برای ممانعت از تماشای نمایش مطرح کند.


ظاهرا لازم است مسئولان تماشاخانه‌ها نه‌تنها پرسنل خود را درخصوص چگونگی رفتار با خبرنگاران توجیه کنند، بلکه ضمن برگزاری دوره‌های آموزش ادب و اخلاق برایشان، به آن‌ها مسئولان تئاتر کشور را نیز معرفی کنند.


صندلی‌های پلاستیکی جان‌گز


نمایش «جان‌گز» شب گذشته 2بهمن‌ماه دو اجرا در تماشاخانه سرو داشت که اجرای دوم با تاخیر 20 دقیقه‌ای همراه بود.


نمایش «جان گز» کاری از نیما دهقان در حالی در سالن تازه تاسیس سرو روی صحنه رفت، که مسائلی نظیر آکوستیک نبودن سالن، مشکلات صوتی و وجود صندلی‌های پلاستیکی که در اجرای طولانی برای مخاطب آزاردهنده است، همچنان در اجرای جشنواره‌ای تماشاخانه وجود داشت.


با به پایان رسیدن اجرای نمایش، نیما دهقان با حضور روی صحنه گفت: «با این‌که خیلی حرف و حدیث در اجرای این نمایش وجود دارد و برخی‌ها فکر می‌کنند که این اثر، نمایشی سفارشی است اما اعلام می‌کنم که نمایش «جان گز» کاری کاملا خصوصی است و افتخار می‌کنیم که فقط به پشتوانه مردم 45 شب توانستیم نمایش را اجرا کنیم.»


ترجمه نصفه و نیمه نمایش «طوفان»


مخاطبان نمایش «طوفان» که مخاطب اثری مشترک از ایران و فرانسه شده بودند، بخش‌هایی از این اثر را بدون ترجمه فارسی دیالوگ‌های فرانسوی آن به تماشا نشستند.


با وجود این‌که نمایش به دو زبان فارسی و فرانسوی اجرا می‌شد اما بخش‌هایی از اثر که دیالوگ‌های فرانسوی داشت بدون ترجمه بود. از اتفاقات جالب دیگر در این اجرا صحبتی بود که یکی از تماشاگران در زمان خروج از سالن به بازیگر اثر گفت.


تاخیر در اجرای نمایش «اروند خون»


نمایش «اروند خون» کاری از کوروش زارعی که شب گذشته 2 بهمن ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت، در حالی اجرای اول خود را پشت سر گذاشت که تماشاگران نمایش برای ورود هیأت داوران به سالن 20 دقیقه معطل ماندند.


مریم معترف و جعفر والی از جمله مخاطبان اجرای جشنواره‌ای نمایش «اروند خون» بودند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته