لزوم بهکارگیری معلمان علاقهمند به پژوهش و تحقیق در مدارس
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از کرمان، مجید خزاعی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان و اختتامیه نمایشگاه توانمندیهای دانشآموزان گفت: تحقیق و پژوهش ریشه در اعتقادات و منشأ دینی ما دارد و باید به نحو احسن وظیفه و تکلیف خود را انجام دهیم.
وی بیان کرد: در قرآن در رابطه با پژوهش، تحقیق و تفکر و اندیشهورزی سفارش و تأکید شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در قرآن با عبارت «افلا تعقلون و افلا تتفکرون» بسیار برخورد میکنیم که از طرفی تفکر و اندیشه مورد توجه بوده و در مقابل نیندیشدن، فکرنکردن، تحقیق و پژوهش نکردن را مورد مذمت و سرزنش قرار داده است.
دبیر شورای نظارت و هماهنگی سمای استان کرمان با اشاره به آیه ۴۴ از سوره مبارکه بقره بیان کرد: با دقت در معنای این آیه در حوزه کاری خود میتوانیم اینگونه برداشت کنیم که انباشته کردن ذهن دانشآموز با یک سری محفوظات نمیتواند هدف قرآن را تأمین کند و مبنای کار ما در آموزش و پرورش باشد.
بیشتر بخوانید:
اختتامیه نمایشگاه توانمندیهای دانشآموزان سما در کرمان
رویکرد متفاوت مدارس سما در حوزه پژوهش
خزاعی ادامه داد: بحث تحقیق و پژوهش آنچنان اهمیت دارد که از منظر قرآن پذیرش دین و اصول اعتقادی بدون اندیشه و بدون تفکر و بدون تحقیق فاقد ارزش است.
وی تشریح کرد: یک تکلیف مدرسه دارد و یک تکلیف دانشآموز، در وهله نخست مسئولیت با مدرسه و آموزش و پرورش است، اگر نتوانیم شرایط لازم را برای بروز و ظهور و شکوفایی استعدادهای دانشآموزان فراهم کنیم، نمیتوانیم به دنبال این باشیم که چرا دانشآموز وظیفه خودش را بهدرستی و به نحو احسن انجام نداده است، مدرسه باید معلمانی را سر کار آورد که علاقهمند به پژوهش و تحقیق باشند.
این مسئول افزود: درد آموزش و پرورش امروز ما این است که معلم همانگونه که در گذشته خودش آموزش دیده و پرورش پیدا کرده بر همان سیستم کارش را در مدرسه ارائه میکند.
این مقام مسئول بیان کرد: اگر نگاه معلم و مدیر تغییر نکند، نمیتوانیم از دانشآموز انتظار داشته باشیم؛ نقش مدرسه یک نقش اصلی و اساسی است که بتواند این استعدادهای بالقوه را شکوفا کند، استعدادهایی که فطرتاً دنبال کنجکاوی، تحقیق و پژوهش هستند؛ اگر این استعداد فکری را رشد ندهیم و به دنبال شکوفایی آن نباشیم، دین این دانشآموزان به گردن ما میماند.
امید به آینده را از دست ندهید
علیرضا منظری توکلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان هم با یادآوری فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به دانشآموزان توصیه کرد که امید و نگاه خوشبینانه به آینده را از دست ندهید، قدر خود را بدانید و با توکل به خدا به سوی آینده خیز بردارید.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاجقاسم سلیمانی کرمان گفت: اگر امروز در آرامش و بیهیچ دغدغه به دنبال تحصیل علم و دانش هستیم به برکت خون شهدایی مانند سیدالشهدای مقاومت، حاجقاسم سلیمانی است، پس بر ماست اکنون که در آستانه سالروز شهادتش هستیم یاد و خاطرهاش را با ارائه توانمندیهای علمی، هنری، فرهنگی و ... مرتبط با موضوع، در فضای مجازی گرامی بداریم.
دانش مبنای توسعه است
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیز با اشاره به این موضوع که علم و دانش و دانایی مبنای توسعه است، گفت: دانایی از دو مسیر حاصل میشود، یکی استفاده از منابع علمی موجود در دنیا که این حالت مصرفکنندگی بوده و دیگری تحقیق و پژوهش که این، مسیر تولید علم است.
سیدمحمد حبیباللهی ادامه داد: این تولید علم است که باعث پیشرفت میشود، باید تولیدکننده علم باشیم و بنای اصلی تولید علم از مدرسه ابتدایی آغاز میشود.
وی با تأکید بر سند تحول بنیادین بر دو حوزه مهارتمحوری و پژوهشمحوری اظهار کرد: آموزش و پرورش به بهانههای مختلف از جمله جشنواره جابربنحیان در مقطع ابتدایی، جشنواره نوجوان خوارزمی و جشنواره جوان خوارزمی همواره از این دو حوزه حمایت کرده است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان نیاز کشور بر کارآفرینی را مورد تأکید قرار داد و گفت: با توجه به نقش حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی از مدارس سما، خواستار توسعه رشتههای فنی و حرفهای و کار و دانش در این مدارس هستیم.
به گزارش آنا در حاشیه این مراسم از فعالیتهای کاربنیان دستسازههای چوبی و خراطی کارآفرین محمد شجاع حیدری دانشآموز پایه نهم، سازه آسانسور هوشمند ابوالفضل حسینی، سیدجواد رئیسالسادات، امیرحسین رستم گوهری دانشآموزان پایه دهم، روبات عنکبوت نیما رضایی دانشآموز پایه نهم و آرین رضایی دانشآموز پایه دهم، برد رله تایمر هوشمند قابل تنظیم برای ولتاژهای ۱۲ تا ۲۴۰ ولت متین زاهدی دانشآموز پایه دهم، روبات جنگجو امیرمهدی کلانتری، طاها سعید، امیرعلی شجاعی دانشآموزان پایه هفتم، طرحهای پژوهشی تهیه نانو ساختارهای زیستی جدید برای ضدعفونی کردن و کاهش آلودگی مواد غذایی ارائه شده توسط حنانه سعید، انیس ملاجعفری دانشآموزان پایه یازدهم، سنتز سبز نانو کامپوزیت زیستی عاملدار شده با سیکلودکسترین به عنوان فوتوکاتالیست جدید جهت حذف سموم شیمیایی ارائه شده توسط زهرا روشنی و فاطمه عبدالهی دانشآموزان پایه یازدهم، سنتز سبز نانو حامل های کامپوزیتی زیست سازگار با استفاده از ضایعات کشاورزی برای بهبود کشت هیدروپونیک گیاهان زراعی ارائه شده توسط مبینا صالحینیا دانشآموز پایه یازدهم و ساخت بتن سبک بافناوری نانو ارائه شده توسط آریانا یخچالی دانشآموزپایه دهم، کار موشن گرافیک ایمان محمدی دانشآموز پایه دهم رشته کامپیوتر، لباسهای طراحی و دوخته شده توسط دانشآموزان هنرستان فنی و حرفهای دخترانه و دستسازههای دانشآموزان دبستانی بازدید و مقرر شد مورد حمایت قرار گیرند.
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/