دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1400 - 16:19

مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا متوقف شد

شورای امور عمومی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دلیل منافات اقدامات و رفتار ترکیه با این اتحادیه، مذاکرات الحاق ترکیه (به این اتحادیه) عملاً به بن‌بست رسیده است.
کد خبر : 628884
اتحادیه اروپا



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا از دیلی صباح، اعضای شورای وزیران اتحادیه اروپا طی آخرین نشست سال جاری خود با اجماع آراء به این توافق رسیدند که مذاکرات عضویت این کشور در این اتحادیه همچنان مسدود بماند چراکه ترکیه به معیارها و اولویت‌های اروپا پایبند نیست.


شورای امور عمومی این اتحادیه در بیانیه‌ای در همین رابطه گفت: این شورا با تأسف یادآوری می‌کند که ترکیه به دور شدن بیشتر از اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد.


در ادامه این بیانیه آمده است: بنابراین، مذاکرات الحاق ترکیه (به این اتحادیه) عملاً به بن‌بست رسیده است و نمی‌توان فصل دیگری را برای باز یا بسته شدن آن در نظر گرفت.


شورای مذکور همچنین «نگرانی‌های جدی خود را در مورد عقب‌نشینی بیشتر و عمیقاً نگران‌کننده در زمینه‌های دموکراسی، حاکمیت قانون و حقوق اساسی ازجمله آزادی بیان و همچنین عدم استقلال سیستماتیک قوه قضاییه» در ترکیه، تصریح کرد.


کشورهای اتحادیه اروپا به‌طور خاص، از سیاست خارجی ترکیه انتقاد کردند که به گفته آن‌ها به‌طور فزاینده‌ای با اولویت‌های اتحادیه اروپا در تضاد است.


وزارت خارجه ترکیه در همین رابطه اعلام کرد که تصمیمات اخیر اتحادیه اروپا در شورای امور عمومی این اتحادیه بار دیگر نشان داده است که اتحادیه اروپا با رویکردی راهبردی به توسعه نزدیک نمی‌شود، بلکه رویکردی بر اساس همبستگی مبتنی بر عضویت و دیدگاه‌های محدود برخی از اعضا دارد.


روابط ترکیه و اتحادیه اروپا با اختلاف بر سر چندین موضوع ازجمله تنش در مدیترانه شرقی، نقش ترکیه در سوریه، بحران مهاجران و بن‌بست درروند الحاق ترکیه به این بلوک مشخص‌ شده است.


انتهای پیام/۴۱۵۵/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته