ارتباط صنعت و دانشگاه؛ حلقه مفقوده زنجیره تولید فناوری
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ علی علیجانی عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی به عنوان یکی از دو پژوهشگر برتر گروه فنی مهندسی سال ۱۴۰۰ استان گیلان معرفی شد. او که سال ۱۳۵۷ در شهرستان خمام استان گیلان چشم به جهان گشوده، تحصیلات مقطع ابتدایی و راهنمایی خود را در شهرستان خمام و مقطع دبیرستان را در رشت گذرانده است. علیجانی سال ۷۶ در رشته مهندسی مکانیک جامدات دانشگاه گیلان پذیرفته شده و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در همان دانشگاه طی کرد و سال ۹۰ به دوره فرصت مطالعاتی در دپارتمان مکانیک محیط پیوسته شهر هانوفر آلمان اعزام شد.
او از سال ۸۷ به عنوان هیئت علمی بورسیه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرانزلی مشغول فعالیت شده و سال ۹۲ پس از اخذ مدرک دکتری تخصصی به عنوان استادیار این واحد دانشگاهی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و اجرایی خود را ادامه داده و بهعنوان رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، مدیرگروه، مدیرمسئول مجله مهندسی مکانیک و مدیر پژوهش نیز با دانشگاه آزاد انزلی همکاری داشته است و تاکنون بیش از ۲۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و سه دانشجوی دکتری واحد انزلی با هدایت و راهنمایی وی فارغالتحصیل شدهاند.
بیشتر بخوانید:
نام ۵ پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی گیلان در جمع یکدرصد دانشمندان پراستناد
وجود فاصله میان نیازها و واقعیتهای عرصه پژوهش
چرا پژوهش محققان عملیاتی نمیشود؟
این پژوهشگر برتر گیلانی بهمناسبت هفته پژوهش ۱۴۰۰ در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در پاسخ به این پرسش که چه مؤلفهها و ویژگیهایی موجب انتخاب شما بهعنوان پژوهشگر برتر شد؟ تبیین کرد: براساس معیارهای تعیینشده از سوی دانشگاه آزاد اسلامی برای انتخاب پژوهشگر برتر شاملِ تعداد و کیفیت مقالات، تألیف کتاب، طرحهای پژوهشی، تولید محصولات فناور و ...، بهعنوان یکی از پژوهشگران برتر استان گیلان در سال ۱۴۰۰ انتخاب و معرفی شدم.
دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهویژه دکتری تخصصی و استادان در صورت برخورداری از حمایتهای مالی میتوانند با بازدهی بسیار بالا رسالهها و ایدههای تحقیقاتی خود را انجام داده و آنها را اجرایی کنند.علیجانی درباره تازهترین فعالیتها و دستاوردهای علمی پژوهشی خود توضیح داد: سالهای اخیر علاوه بر همکاری با استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی داخل کشور در حال انجام تحقیقات در حوزه تخصصی، یعنی مکانیک شکست و مدلسازی ترک با همکاری چند محقق بینالمللی نیز هستم و یک هسته فناور با عنوان پلآزمای در مرکز رشد دانشگاه آزاد انزلی با هدف پایش سلامت پل با هدایت اینجانب آغاز به کار کرده است.
تحقیق اصیل نیازمند تمرکز حداکثری و فضایی آرام است
عضو هیئت علمی گروه مکانیک دانشگاه آزاد بندرانزلی به نواقص و کمبودهای عرصه پژوهش و فناوری کشور و دغدغه پژوهشگران اشاره کرد و متذکر شد: بدون تردید تحقیق اصیل نیازمند تمرکز حداکثری و فضایی آرام است و سالهای اخیر مسائل اقتصادی و معیشتی بخش مهمی از دغدغههای محققان کشورمان بوده است.
وی اضافه کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی بهویژه دکتری تخصصی و استادان در صورت برخورداری از حمایتهای مالی میتوانند با بازدهی بسیار بالا رسالهها و ایدههای تحقیقاتی خود را انجام داده و آنها را اجرایی کنند.
بخش تحقیق و توسعه شهرکهای صنعتی پروژه به دانشگاهها واگذار کنند
این پژوهشگر برتر گیلانی با تأکید بر اینکه ارتباط میان صنعت و دانشگاه؛ حلقه مفقوده زنجیره تولید فناوری در گروه فنی و مهندسی است، یادآور شد: با توجه به منابع مالی مناسب که در اختیار صاحبان صنایع قرار دارد، پیشنهاد این است که بخش تحقیق و توسعه شهرکهای صنعتی استانها با دعوت از گروههای مختلف فنی، مهندسی، پروژههایی را به دانشگاههای دولتی و غیردولتی واگذار کنند تا با حمایت مالی از پژوهشگران این عرصه، تحقیقات تئوری به سمت تحقیقات علمی کاربردی در راستای حل مشکلات جامعه سوق داده شده و به این ترتیب گرهای از مشکلات صنعت نیز گشوده شود.
علیجانی ادامه داد: در راستای ایجاد ارتباط میان صنعت و دانشگاه در مدت دو سال اخیر اقدامات خوبی از سوی دانشگاه آزاد گیلان صورت گرفته و این همکاری و تعامل با شرکتهای مختلف دولتی مانند شرکت گاز، شرکت توزیع برق و ... ایجاد شده است که امیدواریم این روند با دلسوزی و تعهد بیشتری ادامه یابد.
به گزارش آنا، دانشگاه آزاد بندرانزلی با حدود ۲ هزار و ۹۰۰ دانشجو و ۸۲ عضو هیئت علمی در محدوده منطقه آزاد انزلی واقع شده است.
انتهای پیام/۴۱۰۳/۴۰۶۲/پ
انتهای پیام/