دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 آذر 1400 - 09:03

بازار اجاره در انتظار سیاست‌های اصلاحی

سالهاست رکود حاکم بر بازارمسکن، نرخ اجاره خانه را با افزایش بسیاری مواجه کرده است. این افزایش قیمتها در دوران همه گیری کرونا، شرایط را برای مردم دشوارتر کرده است. از این رو ساماندهی و اصلاح تمام بخش‌های بازار اجاره، وظیفه‌ای است که متولیان تصمیم‌گیری این بخش، در اولویت کارهای خود قرار دهند
کد خبر : 628712
image-20211218083920-1.jpeg

به گزارش گروه بازار خبرگزاری آنا سالهاست رکود حاکم بر بازارمسکن، نرخ اجاره خانه را با افزایش بسیاری مواجه کرده است. این افزایش قیمتها در دوران همه گیری کرونا، شرایط را برای مردم دشوارتر کرده است. از این رو ساماندهی و اصلاح تمام بخش‌های بازار اجاره، وظیفه‌ای است که متولیان تصمیم‌گیری این بخش، در اولویت کارهای خود قرار دهند.


چگونه هوش مصنوعی به بازار اجاره کمک می‌کند؟


سالهاست رکود حاکم بر بازارمسکن، نرخ اجاره خانه را با افزایش بسیاری مواجه کرده است. این افزایش قیمتها در دوران همه گیری کرونا، شرایط را برای مردم دشوارتر کرده است. از این رو ساماندهی و اصلاح تمام بخش‌های بازار اجاره، وظیفه‌ای است که متولیان تصمیم‌گیری این بخش، در اولویت کارهای خود قرار دهند و این بازار را از شرایط بحرانی فعلی نجات دهند. این امر با افزایش آگاهی مردم و تغییر نگاه سرمایه‌گذاری به مصرف‌گرایی نسبت به مسکن به ساماندهی می‌رسد.


تغییرنگاه سرمایه‌گذاری به مصرف‌گرایی،‌ لازمه ساماندهی بازار مسکن؛


نگرش تمام جامعه به مسکن، مقوله‌ای بسیار مهم است که شوربختانه سیاستگذاران این بخش توجه زیادی به آن نکرده‌اند. سالهاست بازار مسکن از این جهت ضربه های زیادی خورده و تا نگرش مردم و سیاستگذاران به بازار مسکن تغییر نکند، در بلندمدت این بخش به پویایی و رونق ثابت نخواهد رسید. این در حالی است که در کشورما خانه به عنوان سرمایه شناخته می‌شود که دلیل این نگرش نیز تورم بسیار زیاد قیمت مسکن و منفعت مالی زیاد خرید و فروش مسکن است.


اما یکی از بزرگترین چالش های این بحث، احتکار املاک توسط سوداگرانی است که تعداد زیادی از واحدهای مسکونی را خریداری کرده و با هدف سود بسیار زیاد، واحدهای خود را وارد بازار نمی‌کنند. گفتنی است بیشتر این خانه ها در مناطق شمالی شهر ساخته شده اند و به این صورت قیمت اجاره آپارتمان در الهیه و مناطق مجاورش، با چنین افزایش چشمگیری مواجه شده است. ساختار نامناسب نظام مالیاتی کشور ما نیز، نمیتواند با ایجاد ردیف‌های مالیاتی درست، محتکران را به عرضه واحدهای خود وادار کند. گفتنی است وزارت راه و شهرسازی با هدف ‌شناسایی این واحدها،‌ سامانه املاک و اسکان کشور را راه‌اندازی کرده تا علاوه بر اینکه خانه‌های خالی پیدا شود،‌ تمام واحدهای مسکونی نیز دربستری یکپارچه به ثبت رسیده باشد.


شفافیت و سرعت در معاملات ملکی، نیاز همیشه بازار مسکن؛


این سامانه در صورت این که تمام مردم اطلاعات املاک خود را وارد کنند، می‌تواند یک بستر مناسب برای شفافیت و سیاستگذاری هدفمند باشد. گفتنی است سامانه‌ای دانش بنیان به نام کیلید، سالهاست با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، اطلاعات معاملات سامانه سابا را که مشاورین املاک از طریق کدرهگیری دیتاهایش را تکمیل می‌کنند، اطلاعات روز معاملات را استخراج کرده و در قالب ابزار و نمودارهای مطالعاتی در اختیار مردم قرار داده است.


سامانه کیلید علاوه بر اطلاع‌رسانی گسترده اطلاعات فوق، ابزارهایی کاربردی طراحی کرده تا مردم و مشاورین املاک بتوانند در زمان کم، بهترین‌ انتخاب ملکی را داشته باشند. این ابزارها سالهاست در بهترین سطح کمی و کیفی، به مردم برای پیدا کردن خانه مورد نیازشان و انجام یک معامله ملکی موفق کمک کرده و فعالیت مشاورین املاک را، بروزرسانی می‌کند.


کیلید را می‌توان به درستی یک راهنمای جامع برای مهم‌ترین تصمیم اقتصادی هر فرد عنوان کرد. به خصوص در این بازه زمانی که نرخ اجاره آپارتمان در الهیه یا اجاره آپارتمان در سعادت آباد به قیمت خرید آن، در بیست سال گذشته رسیده، اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. کیلید به واسطه بهره‌گیری از هوش مصنوعی و ارتقاء مداوم آن،‌ از دقت و سرعت بسیار زیادی بهره می‌برد.



بازار اجاره در انتظار سیاست‌های اصلاحی



کیلید؛ بهترین راهنمای هوشمند ملکی؛


اما یکی از وجوه تمایز کیلید، همراهی با کاربر تا انتهای فرایند معامله و آگاه‌سازی آنها برای انجام یک معامله ملکی بی نقص است. به این صورت که متقاضی اجاره آپارتمان در پونک، پس از انتخاب فایل مورد نظر خود، از طریق واردکردن کدپستی ده رقمی ملک مورد نظر خود، از ارزش واقعی ملک مورد نظر باخبر می‌شود. بعد از آن در بخش اطلاعات بازارمسکن، تمام فراز و نشیب قیمتی که املاک این محله طی کرده‌اند، در قالب نمودار نشان داده و در نهایت متقاضی با همراهی مشاوراملاک مربوطه به انجام معامله می‌پردازد.


از سوی دیگر مالکان و فروشندگان نیز می‌توانند در زمان کم،‌ فایل‌های ملکی خود را واگذار کنند. به این صورت تمام معاملات در بستری هوشمند و شفاف انجام گرفته و جلوی فعالیت سوداگران در بازار مسکن گرفته می‌شود. این شفافیت و افزایش سرعت در انجام معاملات ملکی،‌ سالها دغدغه مدیران و متولیان تصمیم گیری بخش مسکن بوده که خوشبختانه با روی کارآمدن سامانه‌های تخصصی همچون کیلید، این شفافیت دیگر یک دغدغه نیست.


کیلیدی که برای ورود به بازاری پویا به آن نیاز داریم؛


مدنظر داشته باشید،‌ اطلاعات جامع و طبقه‌بندی شده معاملات و پردازش آنها توسط هوش مصنوعی کیلید یکی دیگر از نیازهای اساسی سیاست‌گذاری هدفمند در بازار مسکن به شمار می‌رود. به این صورت که با رصد نوسانات هر منطقه، سیاستهای جداگانه‌ای برای آن اتخاذ شود تا همچون سالهای گذشته، برای تمام خانه‌های شهری همچون تهران، یک تصمیم واحد گرفته نشود. چراکه قیمت خرید یا اجاره آپارتمان در الهیه با اجاره آپارتمان در پونک متفاوت است و نمی توان برای تمام آنها به یک اندازه تسهیلات،‌ یا سیاستهای بازدارنده همچون مالیات در نظر گرفت.


در نتیجه سیاستگذاری بر مبنای داده‌های معاملات که منتشر کننده آن با هدف ایجاد شفافیت و رونق در بازار مسکن فعالیت می‌کند، امری است که پیش نیاز توسعه و ارتقا دانش و تکنولوژی در بازار مسکن است. از طرفی در شرایط امروز بازار مسکن نیز وجود چنین بستر هوشمندی که بتوان از طریق آن سرعت و کیفیت معاملات را افزایش داد، مردم و مشاورین املاک را به رونق نسبی و افزایش بازدهی‌شان کمک می‌کند.


انتهای پیام/ ر


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته