نعمتزاده خطاب به شرکتهای خارجی: بدون برنامه صادراتی به بازار ایران فکر نکنید
به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از شاتا، محمدرضا نعمتزاده در سی و هفتمین نشست شورای سیاستگذاری و نظارت بر صنعت خودرو عنوان کرد: بدون رعایت مقیاس اقتصادی به انتظارات کیفی مشتریان و قیمت رقابتی و توسعه ساخت داخل در صنعت خودرو دست پیدا نمیکنیم.
وی اظهار کرد: در صورت داشتن مقیاس اقتصادی تولید و ارتقای کیفیت میتوانیم به راحتی وارد بازارهای منطقهای شویم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه باید به صادرات به عنوان یک دانش است نگاه سیستماتیک داشته باشیم، افزود: صادرات بدون بازاریابی موفق نمیشود و این وزارتخانه از واحدهایی که برنامه صادراتی دارند، حمایت میکند.
وی بر داشتن تولید متناسب با توان اقتصادی مشتریان و نیز فعالیت واحدها در سه شیفت کاری تاکید کرد و گفت: واحدهایی که سه شیفت کار نکنند، نمیتوانند قیمت تمام شده مناسب داشته باشند.
نعمتزاده یکی از روشهای خروج از رکود صنعت خودرو را توجه ویژه به خروج خودروهای مستهلک دانست و بیان کرد: این کار به لحاظ ایمنی و سلامت شهروندان و همچنین کاهش آلودگی محیط زیست منافع زیادی به همراه داشته و شرایط مناسبی برای جایگزینی محصولات خوب و کیفی خواهد بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: باید تلاش خود را برای اجرایی کردن بند ق لایحه بودجه 95 (حمایت از جایگزینی خودروهای فرسوده با خودروی نو، با توجه به صرفهجویی در مصرف سوخت و کاهش آلاینده و هماهنگی با وزارت کشور جهت جذب بودجه برای نوسازی ناوگان مسافر درون شهری در قانون بودجه 95) انجام دهیم.
نعمتزاده با تاکید بر اینکه باید تمام توانمندی خود را برای تبدیل صنعت کشور به صنعت تراز اول بهکار گیریم، بیان کرد: باید خود را درگیر کارهای بزرگ کرده و نگران ممیزی و نقد نباشیم چراکه برای تحقق اقتصاد مقاومتی غیر از این روش راه دیگری وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: اکنون فضای مناسبی در کشور برای ایجاد تحول در تولید و صنعت وجود دارد و باید از فرصت پیش رو به خوبی استفاده شود.
در این نشست سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو نیز به آمار تولید انواع خودرو سواری، وانت، مینیبوس و میدلباس، اتوبوس، کامیونت و کامیون و کشنده اشاره کرد و گفت: بر اساس گزارش دفتر صنایع خودرو و نیروی محرکه از ابتدای مهرماه هر چند روند تولید انواع خودرو افزایشی بوده است اما در مجموع از برنامه 34 درصدی عقب هستیم.
ساسان قربانی افزود: تولید انواع خودرو از میزان 47 هزار و 128 دستگاه در مهر ماه به 55 هزار و 553 دستگاه در آبان ماه و در آذر ماه به 78 هزار و 736 دستگاه رسیده است.
وی ادامه داد: در پایان دی ماه 99 هزار و 557 دستگاه انواع سواری، وانت، مینیبوس و میدلباس، اتوبوس، کامیونت و کامیون و کشنده تولید شده است.
بر اساس این گزارش، سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو عمده دلایل کاهش تولید و عرضه انواع خودرو را بیان کرد.
وی گفت: کاهش چشمگیر جابجایی مواد اولیه، کالاهای واسطهای و محصول نهایی اعم از واردات و یا تولید داخل ناشی از رکود اقتصادی حاکم بر کشور و توقف و یا کاهش اجرای پروژههای عمرانی و ساختمانی کشور، همچنین کاهش قدرت خرید اقتصادی خریداران اینگونه خودروها در مقابل افزایش قیمت خودروهای تجاری ناشی از افزایش نرخ ارز و هزینههای تولید از دلایل این کاهش بودهاند.
قربانی افزود: نیاز به نقدینگی بالا برای تولید و کمبود و کاهش بودجه دستگاهها و سازمانهای متولی از جمله وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، سازمان حمل و نقل جادهای در تخصیص منابع جهت خرید و یا جایگزینی خودروهای تجاری از جمله عوامل موثر بر روند کاهشی تولید خودرو بوده است.
انتهای پیام/