دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 آذر 1400 - 14:21
امیرعبداللهیان:

واکسن‌های ایران به سایر کشورها صادر می‌شود

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: در آینده نزدیک صادرات واکسن‌های ایرانی به سایر کشورها عملی خواهد شد.
کد خبر : 628515
دیدار وزیر خارجه ونزوئلا با امیرعبداللهیان



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان که میزبان پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان در محل وزارت امور خارجه بود، بعد از دیدار و گفت‌وگو با همتای مجارستانی در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح گفت‌وگوهای انجام شده پرداخت.


وی با خیرمقدم به همتای مجارستانی گفت: امروز گفت‌وگوهای خوب و توافقاتی مهم میان ایران و مجارستان انجام شد.


امیرعبداللهیان افزود: پنج سند امضا کردیم؛ سند نخست، همکاری‌های فرهنگی است که میان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزیر امور خارجه مجارستان به نمایندگی از کشورشان امضا شد. یادداشت تفاهم همکاری آموزش‌های دیپلماتیک میان دو کشور را امضا کردیم. سند همکاری‌های گمرکی امضا و نهایی شد. سند توافق کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور از دیگر دستاوردهای این سفر است.


وی به سند تفاهم برنامه همکاری در چارچوب برنامه بورسیه مجارستان برای دانشجویان ایرانی پرداخت و افزود: اتفاق مهمی امروز رقم خورد و به پاس قدردانی از دستاوردهای دانشمندان ایرانی که در ماه‌های اخیر موفق به تولید انبوه واکسن ایرانی در چند شرکت و مؤسسه علمی و فناوری شدند، سندی را در این رابطه امضا کردیم. طبق این توافق، تمامی واکسن‌های ایرانی با صدور گواهی از مبدأ ایران می‌تواند مورد پذیرش مجارستان قرار بگیرد و در صدور ویزا به‌عنوان ملاک مطرح است.


وی گفت: با کشورهای دیگر در حال رایزنی هستیم برای اینکه واکسن ایرانی که از استاندارد فوق‌العاده بالایی برخوردار است، مورد پذیرش قرار بگیرد و به‌عنوان پایه‌ای برای صدور ویزا و رفت‌وآمد اتباع کشورمان به آن کشور شود.


وزیر امور خارجه عنوان کرد: درباره افغانستان و کمک به مردم این کشور گفت‌وگو کردیم. وزیر امور خارجه مجارستان به همراه خود محموله‌ای از واکسن اهدایی برای واکسینه کردن ۴ میلیون افغانستانی در ایران آورد.


وی افزود: بخش محدودی از این آمار ۴ میلیون نفری شامل بسته‌ای خواهد بود که از مجارستان اهدا شده است، ولی ما همین مقدار نگاه انسان دوستانه مجارستان به آوارگان و اتباع افغانستان را که در بحران اخیر این کشور وارد ایران شدند، مورد قدردانی قرار می‌دهیم.


وزیر امور خارجه بیان کرد: در جریان این سفر توافق کردیم درباره موضوعات مختلف همکاری‌ها را توسعه دهیم و این سندها بخشی از اهدافی بود که در سفر محقق شد.


امیرعبداللهیان گفت: امروز نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و مجارستان تشکیل جلسه می‌دهد که از طرف مجارستان به ریاست وزیر امور خارجه و از طرف ایران به ریاست وزیر اقتصاد و دارایی تشکیل خواهد شد. درباره صدور گواهی واکسیناسیون بین دو کشور و پذیرش واکسن دارای استاندارد بالای ایرانی برای تردد اتباع ایرانی به مجارستان، این توافق از فردا اجرایی می شود.


وی گفت: با ادای احترام به دانشمندان ایرانی مایلم تأکید کنم در آینده نزدیک صادرات واکسن‌های ایرانی به سایر کشورها عملی خواهد شد.


انتهای پیام/۴۰۳۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته