دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 آذر 1400 - 10:47

عملیات روانی رسانه‌های منطقه‌ای علیه توافق

ارائه دو پیش‌نویس از جانب ایران و همچنین حضور تیمی از کارشناسان و متخصصان همراه با تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده ایران با دست خالی به مذاکرات نیامده است.
کد خبر : 627703
مذاکرات وین









به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین میان ایران و نمایندگان کشورهای 1+4، هم‌زمان با بحث و جدل‌های دیپلماتیک، جدل‌های رسانه‌ای نیز آغاز شده و طرف غربی با استفاده از ظرفیت عظیم رسانه‌ای که دراختیار دارد می‌خواهد روایت خود را از اتمسفر مذاکرات در فضای رسانه‌ای غالب کند تا از این طریق با ایجاد فشار بر ایران از دیپلمات‌های کشورمان در وین امتیازات بیشتری بگیرد.


پازل این نبرد رسانه‌ای صرفا به رسانه‌های غربی محدود نمانده و منابع عربی نیز قصد دارند به‌عنوان مکمل اخبار طرف غربی با انتشار اخبار ضدونقیض از مذاکرات وین در این نبرد رسانه‌ای نقش خود را ایفا کنند.


در همین راستا روز گذشته توئیتر منتسب به خبرگزاری الجزیره در خبری فوری به‌نقل از علی باقری نوشت: «از دور ششم مذاکرات درباره برخی اقدامات هسته‌ای به تفاهم رسیدیم.» درحالی که این خبر با عنوان توافق اولیه به‌نقل از الجزیره در رسانه‌های داخلی دست‌به‌دست می‌شد. توئیتر این خبرگزاری با پاک‌کردن توئیت خود در توئیتی دیگر در نقض ادعای اولیه خود از قول باقری نوشت: «برسر برخی مفاد پیش‌نویس ژوئن اختلاف‌نظر وجود دارد و مذاکرات ادامه خواهد داشت.»




بیشتر بخوانید:


توافق در دسترس




هم‌زمان با انتشار این توئیت، خبر دیگری به‌نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط با این مضمون که پیش‌نویس‌های ارائه‌شده توسط ایران مورد پذیرش طرف غربی قرار گرفته است در رسانه‌های داخلی بازنشر یافت.


این روزنامه عربستانی در خبر خود نوشت: «اروپایی‌ها علی‌رغم اینکه در ابتدا این دو پیش‌نویس را نپذیرفته و بر این باور بودند که این پیش‌نویس‌ها نمی‌توانند مبنایی برای هرگونه مذاکراتی باشند، اما درنهایت از موضع خود عقب‌نشینی و قبول کردند که آنها را به پیش‌نویس اصلی اضافه کنند.» این خبرپراکنی بنگاه‌های رسانه‌ای عربی درحالی صورت می‌گیرد که منابع مطلع ایرانی صرفا خبر پیشرفت روبه‌جلوی مذاکرات را داده‌اند و تاکنون صحبتی از رسیدن به یک توافق نشده است. همچنین تاکنون هیچ مقام رسمی حاضر در مذاکرات وین نیز گزاره‌ای مبنی‌بر رسیدن به توافق را مطرح نکرده است.


وضعیت ایران در مذاکرات


ارائه پیشنهادهای متقن و مبتنی‌بر متن برجام دست ایران را در میز مذاکرات پر کرده است تا جایی که برخی اعضای تیم‌های مذاکره‌کننده 1+4 نیز استدلال‌های ایران را پذیرفته و مواضعی همسو با تیم ایرانی را در مذاکرات اتخاذ کرده‌اند.


در همین راستا ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در یک نشست خبری با یادآوری خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق برجام گفته بود: «بازگرداندن واشنگتن به اجرای قطعنامه۲۲۳۱ شورای امنیت جای بحث ندارد. برای تمام تخلفات ایالات‌متحده آمریکا باید جبران خسارت صورت گیرد.»


همچنین لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در توئیتی به‌نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا گفته بود مذاکرات وین در مسیر منطقی درحال پیش رفتن است.


آن‌طور که از روند مذاکرات مشخص است ایران با ارائه پیشنهادهای روبه‌جلو دست پر را در مذاکرات وین داشته و با فراغ بال منتظر پاسخ طرف اروپایی درمورد پیش‌نویس‌های ارائه‌شده است.


هدف از خبرپراکنی


ارائه دو پیش‌نویس از جانب ایران و همچنین حضور تیمی از کارشناسان و متخصصان همراه با تیم مذاکره‌کننده ایرانی در وین نشان می‌دهد تیم مذاکره‌کننده ایران به سرپرستی علی باقری‌ به‌هیچ‌وجه با دست خالی به مذاکرات نیامده است و برای رسیدن به یک توافق راهبردی نیز جدیت دارد.


اقدامات روبه‌جلوی ایران اما تا به اینجای کار حداقل از جانب تروئیکای اروپایی آن‌طور که باید با پاسخ امیدوارکننده همراه نبوده است .


درحالی که طرف‌های مذاکره با هدف رسیدن به نتیجه نهایی در وین حاضر شده بودند غربی‌ها به‌محض دریافت پیشنهادهای مکتوب ایران با بهانه بررسی بیشتر این پیشنهادها و دریافت مشورت درخواست ایجاد وقفه‌ای چندروزه در مذاکرات وین را مطرح کردند. توجیه کشورهای اروپایی برای توقف چندروزه فرآیند مذاکرات وین اگرچه در نگاه اول توجیهی منطقی است اما در طرف دیگر ماجرا حداقلی‌ترین برداشتی که از آن به ذهن می‌رسد این است که طرف اروپایی با آمادگی کامل در مذاکرات حاضر نشده است. این عدم آمادگی به جدیت طرف اروپایی برای حصول توافق نهایی نیز خدشه وارد می‌کند.


در هر صورت در شرایط فعلی توپ در زمین کشورهای تروئیکای اروپایی است. نمایندگان مذاکره‌کننده این کشورها باید هرچه سریع‌تر با دلایلی منطقی نظرات خود را درباره طرح‌های پیشنهادی ایران مطرح کنند تا پس از بررسی نظرات، دو طرف بتوانند برسر اشتراکات موجود در متن به جمع‌بندی و توافق برسند. اما در سمت دیگر ایران بدون معطل نگه داشتن اقتصاد و نیز صنعت هسته‌ای خود به‌دور از شتابزدگی پای میز مذاکره حاضر شده است و به همین دلیل هم تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی حاضر نیست برای رسیدن به هرگونه توافقی حقوق خود را زیر پا بگذارد.


اتخاذ این رویه ازسوی ایران باعث می‌شود طرف اروپایی نتواند با تحت‌فشار قرار دادن دولت رئیسی امتیازاتی زیاده‌خواهانه را طلب کند. از طرف دیگر تعلل در روند مذاکرات بیش از هر چیز جدیت تروئیکای اروپایی برای رسیدن به توافقی جامع و راهبردی را زیرسوال می‌برد. همچنین دست خالی طرف‌های غربی در مذاکرات باعث شده رسانه‌های غربی و عربی برای ارائه یک اهرم فشار به مذاکره‌کنندگان اروپایی اقدام به خبرپراکنی و تهییج افکارعمومی داخل ایران کنند تا ایران با تحت‌فشار قرار گرفتن از داخل ناچار به ارائه امتیازات بیشتر برای رسیدن به هر توافقی بشود.


تبدیل افکارعمومی ایران به ابزار فشار، سیاستی باسابقه در سیاست خارجه طرف‌های اروپایی و آمریکایی است. تبریک فارسی عید نوروز به ایرانیان توسط رئیس‌جمهور پیشین آمریکا و هم‌زمان با آن وضع تحریم‌های اقتصادی شدید و ضدمردمی علیه ایران توسط دولت ایالات‌متحده نمونه‌ای از این سیاست رسانه‌ای تکراری غربی‌هاست که برای تحت فشار قرار دادن ایران بارها مورد استفاده قرار گرفته است.


منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/









انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته