«رگزنی» دانشجوی مشهدی در اعتراض به نمره!
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، روزنامه قانون در این رابطه نوشت: برخی از دانشجویان پس از آنکه نمرهای را در آزمونی کسب کرده و معتقد به مطلوب نبودن آن هستند، با اعتراض قانونی به واحد آموزشی دنبال اصلاح نمره خود هستند که رسیدن به این حق قانونی – اعتراض برای بررسی نمره –گاه دانشجویان را دچار حوادث جدی میکند. چنانچه صبح دیروز دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد شاهد اعتراض تعدادی از دانشجویان گروه اقتصاد به یکی از اعضای هیات علمی این دانشکده بود.
دانشجویان معترض مقابل دفتر استادی که یک دانشجو در اعتراض به نمره خود در مقابل آن اقدام به رگ زنی کرده بود، تعدادی پلاکارد با مفاهیم اعتراضی الصاق کردند که در نهایت این تجمع با حضور معاون آموزشی و رئیس دانشکده پایان یافت.
یکی از دانشجویان حاضر در این تجمع گفت: این دانشجو دو مرتبه این درس را با استاد مورد نظر انتخاب کرده و ترم اولی که با این استاد درس داشت، با من همکلاس بود. در آن ترم وی به دلیل نمره پایین از استاد خواسته بود که امکان رؤیت برگه امتحانی را برای وی فراهم کند، اما استاد از این مسئله امتناع کرده بود. این دانشجو به استاد گفته «نمرهام را از شما خواهم گرفت»؛ پس از این اتفاق به مدت دو ترم متوالی است که این دانشجو با نمره ۳ نمیتواند این درس را پاس کند. ما نیز از وی خواسته بودیم که برگه امتحانی را به ما نشان دهد اما این استاد از ما خواست وارد اتاق نشویم و گفت: «چنانچه وارد اتاق شوید، نمره همه صفر خواهد شد». این دانشجو با بیان اینکه میانگین نمرات میانترم ما حداقل پنج بود، مدعی شد: در طول سه ترم معدل کلاس یک مرتبه ۵، یک مرتبه4/5 و یک مرتبه نیز ۸ بوده است. پس از یک مرتبه اعتراض که داشتیم این میانگین ۱۰ شد. یعنی ۹۰ درصد کلاس نتوانستند درس را بگذرانند و تنها سه دانشجو با نمره ۱۸ قبول شدند.
یکی دیگر از دانشجویان مدعی شد: این درس تنها با همین استاد ارائه میشود و این دانشجو مجبور بود تنها این درس را با این استاد پاس کند. مرتبه آخر از وی خواسته که برگه را نشان دهد و عنوان داشته «من مطمئنم نمره ۱۵ را کسب میکنم»؛ استاد گفت «نمره همانی است که در پرتال آمده است». این دانشجوی معترض در خصوص آخرین وضعیت دانشجویی که اقدام به رگ زنی کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر این دانشجو در بیمارستان بستری است. وی با تاکید بر اینکه حرکت این دانشجو مبنی بر رگ زدن مشکل دارد، اظهار کرد: در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که چه فشار روانی روی وی در سه ترم متوالی آمده است. وی با بیان اینکه قرار است با دکتر کافی، رئیس دانشگاه فردوسی، نیز صحبت کنیم، خاطرنشان کرد: با رئیس دانشگاه نیز صحبت خواهیم کرد، چون اگر قرار بود ارزشیابی اساتید نتیجهای داشته باشد، قاعدتا نباید ۶ ترم این وضعیت جریان داشته باشد.
دانشگاهی که ادعا قبول نمیکند
عباسزاده، معاون آموزشی دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی با حضور در تجمع گفت: هر نوع اعتراضی به نمره روالی دارد؛ ابتدا دانشجو از طریق سیستم (پرتال) اعتراض خود را به استاد ارائه میکند، اگر دانشجو قانع نشد، میتواند اعتراض کتبی خود را به معاونت آموزشی دانشکده ارائه دهد. در این زمینه اوراق با کلید سؤالات و محتوای تدریس اخذ شده و به مدیر گروه ارسال میشود، دو استاد که در آن زمینه از تبحر لازم برخوردارند، اوراق را بررسی خواهند کرد. این دانشجو این کار نکرده و به اتاق استاد مراجعه داشته و جرو بحثی کرده و وقتی من رسیدم مشاهده کردم که وی رگ خود را زده است. فکر میکنم این کار غیرمنطقی است. در دانشگاه پیشبینی لازم برای این کار شده است. وی در مورد پایین بودن میانگین نمرات کلاس این استاد گفت: اینگونه نیست و این ادعا صحت ندارد.
دکتر جوانجعفری، رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی، نیز در پایان تجمع دانشجویان در مقابل کلاس این استاد، حضور یافت و بیانیهای که دانشجویان پای آن را امضا کرده بودند، مشاهده کرد. وی در خصوص ارزیابی خود از این حادثه عنوان کرد: من زمانی که این اتفاق رخ داد حضور داشتم؛ کار انتقال این دانشجو به بیمارستان را انجام دادم. به هر حال این اعتراضی بوده و دانشجو هم حق اعتراض دارد و قابل بررسی خواهد بود.
بر همین مبنا ادعاها و صحبتها بررسی و طبق مقررات برخورد خواهد شد. البته برخوردی هم که از سوی دانشجو سر زده غیراستاندارد و غیرمتعارف بوده است. رئیس دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی خاطرنشان کرد: برای حل مشکلاتی مانند مشکل این دانشجو، مدیر گروه و معاون آموزشی دانشکده نیز حضور دارند و سایر نهادهای آموزشی دانشگاه نیز هستند که کارشان رسیدگی به مشکلات احتمالی دانشجویان است. نیازی به چنین واکنشی نبود و موضوع این دانشجو و اعتراض دانشجویان در دست بررسی است. منتها هنوز چیزی مشخص نیست و فعلا نمیتوان اظهار نظری در مورد کم و کیف قضیه و نتایج آن داشت.
انتهای پیام/