دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1400 - 15:25

خطیب‌زاده: خبرهای خوبی درباره خنثی‌سازی تحریم‌ها در راه است

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: در روزهای آتی در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها خبرهای خوبی در راه است.
کد خبر : 627260
سعید خطیب زاده



به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره گردهمایی سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه که از امروز به مدت پنج روز در محل وزارت امور خارجه در حال برگزاری است، گفت: گسترش روابط با هرکدام از کشورهای همسایه هم در سازوکارهای منطقه‌ای مثل سازمان همکاری اقتصادی اکو و سازمان همکاری شانگهای در جریان است هم به‌صورت دوجانبه.


وی افزود: همین امروز که گفت‌وگوها در وین در حال برگزاری است، اجلاس سفرای ما در تهران در حال برگزاری است، تا در کنار تلاش برای رفع تحریم‌ها برای خنثی کردن تحریم‌ها هم اقدام کرده باشیم.


سخنگوی وزارت خارجه همچنین اعلام کرد: سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور به تک تک این کشورها برنامه ریزی شده و به‌زودی سران برخی کشورها ازجمله ترکیه در تهران خواهند بود و به‌زودی میزبانی خواهیم کرد.


خطیب‌زاده عنوان کرد: برنامه جدیدی را در وزارت امور خارجه طراحی کرده‌ایم به‌عنوان نقشه راه ۲۰ ساله همکاری با کشورهای همسایه. این سند درازمدت با روسیه تقریباً نهایی شده و مجوز را از هیئت دولت اخذ خواهیم کرد که مذاکرات را انجام دهیم و مانند نقشه راه ۲۵ ساله‌ای که با چین تدوین کردیم با کشورهای عمده همسایه بتوانیم این‌ها را انجام دهیم.


سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: وزارت امور خارجه قطعاً در تنظیم و تسهیل این روابط نقش خودش را ایفا خواهد کرد ولی همه می‌دانند وزارت امور خارجه یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی است و قطعاً وزارتخانه‌ها و سایر نهادهای مستقیم مسئول این موضوع هم باید با ما هماهنگی لازم را داشته باشند.


وی همچنین عنوان کرد: در ۱۰۰ روز گذشته روابط اقتصادی کشور با همسایگان دو و نیم برابر تا سه برابر وسعت پیدا کرده است. با ترکمنستان موانع را در سفر اخیر آقای رئیسی مرتفع کردیم و با برخی از کشورهای همسایه در حوزه‌های پولی و مالی گشایش‌ها اتفاق افتاده و ان‌شاءالله در روزهای آتی در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها خبرهای خوبی در راه است.


انتهای پیام/۴۱۵۵/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته