تدوین طرح مدارس عالی مهارت «گاز» و «منطقه ویژه خلیج فارس»
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
بیشتر بخوانید:
فعالیت ۴ مدرسه عالی مهارت در اصفهان
تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی اتفاقی ویژه با چشماندازی روشن
استفاده از خبرگان و استادان فن برای انتقال مهارت به دانشجویان
معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوه بر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با مرتضی باوقار معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی تربیت نیروی انسانی (فنی، مهارتی و متخصص) متناسب با نیازهای کشور است.باوقار: با توجه به اینکه یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی تربیت نیروی انسانی(فنی، مهارتی و متخصص) متناسب با نیازهای کشور است، تصمیم به بازنگری در ساختار آموزشی خود کرده و با راهاندازی دانشکده مهارت و کارآفرینی شاهد پیشرفت و شکوفایی درزمینهٔ کارآفرینی و وجود نیروهای متخصص و مهارتی در سراسر کشور خواهیم بود.
آنا: آیا در واحد بندرعباس پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکدههای سما مشغول به تحصیل هستند؟
باوقار: در سمای دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با توجه به اهمیت موضوع، مراحل ادغام آموزشکده و ایجاد دانشکده مهارت و کارآفرینی در دستور کار قرارگرفته است و چارت ابلاغی از سوی سازمان سما، تنظیمشده و برای تأیید نهایی به سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی ارسالشده است.
درباره جذب دانشجو از مهر ۱۴۰۰ با توجه به افزایش رشتههای تحصیلی در مقاطع کاردانی و کارشناسی ازجمله رشته حرارت مرکزی، مکانیک، فتوگرافیک، مهندسی اجرایی عمران، تربیتبدنی، حقوق ثبتی و تربیتمعلم علوم تجربی توانستیم ۵۷۴ دانشجو جذب کنیم و با توجه به وجود ۹۹۰ دانشجو از قبل مهر ۱۴۰۰ آمار دانشجویان خود را به هزار و ۵۶۴ برسانیم.
تفاوت مأموریت و اهداف دانشکده مهارتی و کارآفرینی با دانشکده سما
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟
باوقار: تولد دانشکده مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی با توجه به جدیدبودن این پروژه بدون چالش نخواهد بود و بههرحال ایجاد دانشکده جدید دغدغههایی را به همراه دارد که یکی از چالشها تفاوت مأموریت واحدهای دانشگاهی و دانشکده مهارتی است؛ چراکه آموزش در واحدهای دانشگاهی دانشمحور و در دانشکدههای مهارتی مهارتمحور هستند که قطعاً درمورد آموزشهای علمی و آموزشی تأثیری در فعالیت هر دو آنها خواهد داشت.
در اجرای موفق این طرح نیاز به آموزش نیروی انسانی (کارکنان و استادان) است؛ زیرا مأموریت و سیاستها و اهداف دانشکده مهارتی و کارآفرینی با دانشکده سما متفاوت بوده و در کنار آموزش مناسب به نیروی انسانی نیاز به تدوین چارت مناسب و دقیقتر در این زمینه است.
آنا: اکنون از چه تعداد دانشآموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای بندرعباس توضیح دهید.
باوقار: اکنون مدارس سمای بندرعباس دارای ۶ مدرسه، شامل دو دبستان پسرانه، یک دبستان دخترانه، یک دبیرستان دوره اول پسرانه، یک دبیرستان دوره اول دخترانه و یک دبیرستان دوره دوم دخترانه است که کل تعداد دانش آموزان ۲ هزار و ۵۸۳ نفر است.
دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد بندرعباس دارای کارگاههای مهارتی از قبیل کارگاه برق، مکانیک خودرو، طراحی دوخت، جوشکاری، خاک و بتن، آتلیه معماری و سالن آمفیتئاتر برای برگزاری سمینار و همایشهای علمی پژوهشی است.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
باوقار: نظامنامه آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تربیت نیروی انسانی با توجه به نیاز بازار کار در جامعه بومی و کشور است که در کنار آموزشهای نظری و عملی به فراگیران و دانشجویان تمام مقاطع در دانشکده مهارت و کارآفرینی گواهینامههای معتبر بینالمللی در قالبهای مدارس عالی مهارتی اعطا میشود.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقدشده است؟
باوقار: بله، در این مورد با شرکت گاز استان هرمزگان، منطقه ویژه خلیجفارس و انجمن ملی خرمای ایران تفاهمنامهای در راستای تعاملات علمی پژوهشی صنعت با دانشگاه و توسعه پژوهشهای کاربردی که دغدغه طرفین بود، منعقد شده است که با برگزاری دورههای کوتاهمدت در قالب مدارس عالی و همکاری در طرح پویش شاهد رشد شکوفایی ارتباط دانشگاه با صنعت بهصورت عملی شویم.
نظامنامه آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تربیت نیروی انسانی با توجه به نیاز بازار کار در جامعه بومی و کشور است.اخذ مجوز برگزاری دورههای جوشکاری در آب
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیدهشده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
باوقار: با توجه به چارت دانشکده مهارتی و کارآفرینی امکان برگزاری دورههای کوتاهمدت در قالب مدارس عالی مهارتی و آموزشهای آزاد و کوتاهمدت و مشاوره شغلی با توجه به نیازهای منطقهای و بومی وجود دارد که میتوان برای شرکتکنندگان دوره گواهینامههای معتبر صادر کرد.
دانشکده مهارتی و کارآفرینی واحد بندرعباس در این راستا در حال برنامهریزیهای اخذ مجوز دورههایی مانند جوشکاری در آب و راهاندازی مدارس عالی مهارت گاز و منطقه ویژه خلیجفارس است.
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه مهارت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
بیشتر بخوانید:
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی فرصتی برای تربیت نیروی کار ماهر
آموزش ۱۴۰ نوع مهارت به دانشآموزان از پیشدبستانی تا هنرستان
باوقار: با توجه به ادغام آموزشکدهها و ایجاد دانشکده باید بخشنامه و دستورالعملها بهصورت یکسان و متمرکز صادر شوند، نباید بخشنامههای دانشکده مهارتی مستقل از واحد دانشگاهی صادر شود؛ چراکه باعث ناهماهنگی در اجرای بخشنامهها با واحدهای دانشگاهی میشود و مورد دیگر اینکه با توجه به فعالیت و سیاستهای دانشکده مهارتی و کارآفرینی و ارتباط آن با صنایع و نهادها و ارگانهای و دیگر سازمانها باید اختیارات مدیران در راستای تسریع امور بیشتر باشد.
آنا: مأموریت مدارس عالی مهارت با دانشکدههای مهارت تداخلی ندارد؟ و آیا این مدارس در واحد بندرعباس راهاندازی شده است؟
باوقار: با توجه به تعریف مأموریت مدارس عالی مهارتی نهتنها تداخلی با مأموریت دانشکده مهارتی ندارد، بلکه تکمیلکننده اهداف و سیاستهای دانشکده مهارتی و کارآفرینی خواهد بود.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز در حال تدوین طرح توجیهی و اخذ مجوزهای راهاندازی مدرسه عالی مهارت گاز و منطقه ویژه خلیجفارس است.
به گزارش آنا، دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/