دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 آذر 1400 - 11:06
زلفی‌گل در آئین زنگ پژوهش؛

بهترین شیوه آموزش «آموزش پژوهش‌محور» و «پژوهش آموزش‌محور» است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بهترین شیوه آموزش در جهان امروز «آموزش پژوهش‌محور» و «پژوهش آموزش‌محور» است که باید در در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و انجام شود.
کد خبر : 627151
زلفی گل



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدعلی زلفی‌گل با حضور در آئین زنگ پژوهش که صبح امروز در تالار حافظ تهران برگزار شد، با تبریک هفته پژوهش به دانش‌آموزان، دبیران و اساتید دانشگاه خاطرنشان کرد: آرزو می‌کنیم به زودی دنیا از شر ویروس کرونا رهایی یافته و شاهد حضور پرشور دانش‌آموزان و دانشجویان در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها باشیم. واقعیت این است که بنیان علم آموزی، فناوری و نوآوری در «آموزش» است و کشورهایی که آموزش را قدر می دانند و در صدر می‌نشانند، در عرصه‌های ملی و بین‌المللی علمی سرآمد هستند.


وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه "سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش بهترین نوع سرمایه‌گذاری برای آینده کشور است" گفت: تمام افرادی که امروز به عنوان دانشمند، اندیشمند، استاندار، وزیر، سیاستمدار و نماینده می‌شناسیم افرادی هستند که در کلاس‌های درس معلمان مدارس و اساتید دانشگاه‌ها بودند و این نشان می‌دهد که چقدر درس و دانشگاه مهم است و ما باید بدانیم که چگونه برای دانش‌آموزان و دانشجویان برنامه‌ریزی کنیم.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تأیید سخن پیمان صالحی، معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار کرد: بهترین نوع سرمایه‌گذاری؛ سرمایه‌گذاری برای تقویت منابع انسانی است و اگر ما در آموزش و پرورش، وزارت علوم و دانشگاه‌ها به مراکز آموزشی سرمایه‌گذاری کنیم، به بهترین نحو آینده کشور را تضمین کرده‌ایم.


زلفی‌گل تاکید کرد: همه سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران کشور به ویژه در عرصه آموزش عالی باید تصمیمات و برنامه‌های خود را بر مبنای علم‌پژوهی مطالعات تطبیقی در سطح ملی و بین‌المللی انجام دهند و تجربیات سایر کشورها را نیز در زمینه شیوه تدریس منابع درسی و غیره استفاده کنیم و با بومی‌سازی و تطبیق آن با ارزش‌های اسلامی در کشور استفاده نماییم. بهترین شیوه آموزش در جهان امروز آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور است که باید در آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته و انجام شود.


وی افزود: معلمی می‌تواند دانش‌آموزان پژوهشگر تربیت کند که شیوه‌های آموزش پژوهش‌محور را آموزش دیده باشد و این وظیفه ما است که معلمی را یک تخصص مهم بدانیم و شیوه‌های موفق تدریس را به معلمان آموزش دهیم. دنیا مدیون مسلمانان و دانشمندان ایرانی است. ما ابوعلی‌سینا را داریم که با کتاب ابطال کیمیایی خود روش پژوهش را در دنیا متحول کرد، زیرا پیش از آن دانشمندان احساس می‌کردند با یک روش ساده می‌تواند به طلا تبدیل کنند یا اکسیر زندگانی را کشف کنند ولی ابوعلی سینا بود که روش نوین پژوهش را مبتنی بر سوال، فرضیه، آزمایش و تحلیل اطلاعات ارائه کرد.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اذعان کرد: امروز نیز جایگاه علمی ایران در دنیا قابل تحسین و افتخارآمیز است و ما در منطقه اولین جایگاه را از نظر تولید علم و فناوری داریم. اگر می‌خواهیم ایران اسلامی همچنان سرآمد و سربلند باشد باید به مسائل معلمان و دبیران توجه ویژه‌ای داشته باشیم.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته