۱۹/ اسفند /۱۴۰۳
00:06 19 / 10 /1400
دانشجو، مهارت، اشتغال(۵۶)/ بذرپاچ در گفت‌وگو با آنا خبر داد؛

برنامه‌ریزی برای فعالیت ۵ مدرسه عالی مهارت در کرج

هزار و ۸۰۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی تحصیل می‌کنندمعاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با بیان اینکه مدرسه عالی مهارت «جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب» در این دانشگاه فعال است از برنامه‌ریزی، طراحی و اقدام برای راه‌اندازی ۵ مدرسه عالی مهارت دیگر خبر داد.
سمای کرج

گروه استان‌های خبرگزاری آنا؛ احسان عربی مفرد- دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامه‌ای، نظام‌نامه «نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزش‌های فنی، حرفه‌ای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگی‌های حرفه‌ای»، «برنامه‌ریزی گسترش انواع آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشته‌ها در قالب خوشه‌های حرفه‌ای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامه‌های آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.


خرداد ۱۴۰۰ «آیین‌نامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آیین‌نامه که به‌تفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، آموزش‌های کوتاه مدت و... است.




بیشتر بخوانید:


مدرسه عالی مهارت «بورس و بازار سرمایه» راه‌اندازی می‌شود


مدرسه عالی مهارت «بافندگی» در آستانه اخذ مجوز

گوشتیران
قالیشویی ادیب

افزایش توان عملی دانش‌آموزان با بازنگری در منابع درسی




واحدهای دانشگاهی براساس بندهای آیین‌نامه (اینجا بخوانید) و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامه‌ریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیه‌ای با تأمین امکانات می‌توانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی می‌شوند و آموزشکده‌های فنی‌حرفه‌ای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده می‌گیرند.


خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغ‌التحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکده‌ها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزش‌های عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفت‌وگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفت‌وگو با حمید بذرپاچ معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج را می‌خوانیم.


برنامه‌ریزی برای فعالیت 5 مدرسه عالی مهارت در کرج


آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارت‌آموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای) و تولد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


بذرپاچ: با توجه به استقرار نظام آموزشی ۳-۳-۶ آموزش و پرورش و هدایت خودآگاه و ناخودآگاه دانش‌آموزان به سمت رشته‌های کارشناسی نظری از بزرگ‌ترین تهدیدها و چالش‌های آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای (سما) سابق است. ایده ادغام این آموزشکده‌ها و ایجاد دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی، ایده‌ای خلاقانه برای زندگی دوباره رشته‌های مهارتی و جذابیت‌بخشی برای متقاضیان ورود به دانشگاه شده است.


آنا: آیا در واحد کرج پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو کرده است و اینکه اکنون چه تعداد دانشجو در آموزشکده‌های سما مشغول به تحصیل هستند؟


بذرپاچ: بله پروژه ادغام در واحد کرج صورت گرفته است. مصوبات اولیه در راستای تشکیل دانشکده مهارت و کارآفرینی صورت گرفته و حتی تابلو مصوب آن نیز بر سردر مجموعه دانشکده نصب شده است؛ اما برخی موضوعات از قبیل نیروی انسانی و تصویب نهایی آن در شورای گسترش دانشگاه آزاد اسلامی فرایندهای تخصصی و اداری لازم در حال انجام است.


دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی حلقه واسط و موتور پیشران در حوزه تحصیل به همراه کسب مهارت به‌منظور ورود موفق به بازار کار هستند؛ هرچه به این حوزه اهمیت داده شود و دقت و جدیت در انجام امور آن صورت پذیرد به جذب هرچه بیشتر فارغ‌التحصیلان در بازار کسب و کار کمک خواهد کرد.دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بالغ بر هزار و ۸۰۰ دانشجو دارد که البته با تصویب و انتقال رشته‌های مهارتی جدید و موجود در واحد دانشگاهی به این دانشکده تعداد دانشجویان از بهمن‌ ۱۴۰۰ افزایش قابل توجهی خواهد داشت.


آنا: طرح ادغام آموزشکده‌ها چه چالش‌هایی برای واحدهای دانشگاهی خواهد داشت؟ چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟


بذرپاچ: از مهم‌ترین چالش‌ها می‌توان ساماندهی نیروی انسانی و امور مالی آموزشکده‌های سابق را نام برد که با بخشنامه‌های صادرشده اخیر برخی از آنها مرتفع می‌شود. از دیگر چالش‌ها انتقال رشته‌های مهارتی دانشگاه و به رسمیت شناخته‌شدن این دانشکده بین دانشجویان و سایر بخش‌های واحد دانشگاهی است.


تعریف و تصویب درست و مبتنی بر بازار کار و مهارت‌های سودمند و توانمندساز دانشجویان از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشکده مهارت و کارآفرینی و واحدهای دانشگاهی مربوط است.


از بخشنامه‌های موجود، موضوع استفاده از حداکثر امکانات واحد دانشگاهی در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی است که اجرای درست این دستورالعمل می‌تواند بسیاری از چالش‌ها را به فرصت تبدیل کند. از دیگر چالش‌های اساسی، یکی‌نشدن سامانه‌های دانشگاهی مانند ساجد و حقوق و دستمزد برای دانشکده‌ها و واحد دانشگاهی بوده که منجر به مشکلاتی از قبیل برنامه‌ریزی درسی شده است.


تحصیل هزار و ۸۰۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی


آنا: اکنون از چه تعداد دانش‌آموز و دانشجو در سما برخوردارید؟ در مورد ظرفیت‌ها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخش‌های سمای واحد کرج توضیح دهید.


بذرپاچ: بالغ بر هزار و ۸۰۰ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی واحد کرج و هزار و ۱۵۰ دانش‌آموز در هشت باب مدرسه دخترانه و پسرانه در سه مقطع سمای واحد کرج مشغول تحصیل هستند. با توجه به جمعیت بیش از ۳ میلیون نفری استان البرز و وجود قومیت‌ها و استعدادهای مختلف در این استان و از سوی دیگر استقرار حدود ۱۰ شهرک و منطقه صنعتی در استان و استقرار یک دانشکده مهارت و کارآفرینی در استانی با این ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل می‌تواند نویدبخش آینده روشن برای مجموعه سمای واحد کرج باشد.


اتصال به دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع کرج و وجود ساختمان‌ها، امکانات زیرساختی و آزمایشگاهی و کارگاه‌های مجهز (بالغ بر ۳۲ باب کارگاه و آزمایشگاه) فرصتی طلایی برای مجموعه معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی واحد کرج خواهد بود.


آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟


بذرپاچ: ایفای نقش جدی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه تربیت دانشجو و کارآفرینی مبتنی بر فصل ششم سند دانشگاه آزاد اسلامی و بسترسازی برای تحقق بندهای اول و دوم سیاست‌های کلی اشتغال مبنی بر ترویج و تقویت فرهنگ کار و تولید و کارآفرینی با بهره‌گیری از نظام آموزشی کشور و آموزش نیروی انسانی متخصص ماهر و کارآمد متناسب با نیازهای بازار کار (فعلی و آتی) و ارتقای توان کارآفرینی با مسئولیت نظام آموزشی کشور و توأم کردن آموزش و مهارت با جلب همکاری بنگاه های اقتصادی، بند اول سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر تأمین شرایط و فعال‌سازی همه امکانات و سرمایه انسانی علمی کشور به‌منظور توسعه کارآفرینی و دستیابی به اهداف تعیین شده در سند دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تربیت متخصصان متخلق، ماهر و کارآفرین، مستلزم طراحی و استقرار یک نظام جامع یکپارچه آموزش فنی و حرفه‌ای و مهارتی در این دانشگاه است.


آنا: آیا تفاهم‌نامه در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است؟ این تفاهم‌نامه در چه راستایی است؟


بذرپاچ: برای دومین سال پیاپی قرارداد همکاری آزمایشگاهی و کارگاهی و ارائه خدمات آموزشی در این حوزه با آموزش و پرورش استان البرز برای آموزش مهارتی دانش‌آموزان هنرستان‌های این اداره کل در دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج منعقد و تفاهم‌نامه کلی با اداره کل فنی و حرفه‌ای استان البرز برای آموزش‌های فنی و مهارتی و راه‌اندازی مرکز مدیریت و مشاوره شغلی منعقد شده است.


آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دوره‌های کوتاه‌مدت نیز دیده شده است، منظور از این دوره‌ها چیست؟ و آیا در این خصوص اقداماتی کرده‌اید؟


بذرپاچ: دوره‌های کوتاه‌مدت دوره‌هایی است که مجموعه‌ای از علوم و فنون و مهارت‌های تخصصی در حوزه مهارت‌های نظری و آزمایشگاهی و کارگاهی مشتمل بر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی و مدیریت بر اساس سرفصل‌های مشخص در مدت زمان معین ارائه می‌شود.


برنامه‌ریزی برای فعالیت 5 مدرسه عالی مهارت در کرج


این دوره‌ها شامل دو بخش کلی درون سازمانی و برون سازمانی است. دوره‌های درون سازمانی برای افزایش توانمندسازی کارکنان و اعضای هیئت علمی و افزایش مهارت‌های ویژه دانشجویان تعریف می‌شود و دوره‌های برون سازمانی در قالب همه آموزش‌های تخصصی و مهارتی به متقاضیان داخل و خارج دانشگاه با رویکرد درآمدزایی و پرداخت هزینه‌های آموزشی توسط متقاضی ارائه و گواهینامه‌های معتبر به آنها اعطا می‌شود. در این حوزه دوره‌های تخصصی در رشته‌های تربیت بدنی، حسابداری، معماری، کامپیوتر و مکانیک خودرو دوره‌های مهارتی و تخصصی در سازمانی و برون سازمانی انجام گرفته و برخی از آنها در حال برگزاری است.


آنا:‌ فعالیت مدارس سما در زمینه مهارت و کارآفرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی می‌کنید.؟


بذرپاچ: از اقداماتی که مدارس سما در حوزه مهارتی انجام می‌دهند، می‌توان بازدیدهای علمی پژوهشی دانشجویان از کارخانجات و مراکز صنعتی و تولیدی و کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشکده مهارت و کارآفرینی را نام برد.




بیشتر بخوانید:


تربیت ۵۵۰ دانشجوی ماهر در دانشکده مهارت دانشگاه آزاد ماهشهر


لزوم نگاه بنیادی و توجه به ارکان حوزه مهارت‌آموزی


دانشکده‌های مهارت نیازمند تدوین آیین‌نامه و نیروی انسانی مناسب




علاوه بر این موارد برگزاری دوره‌های ICDL برای دانش‌آموزان و دوره‌های مهارتی زبان ویژه مدارس سازمان سوابق کلاس‌های فوق برنامه خلاقیت خوشنویسی و مهارت‌های زندگی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه مهارتی مدارس سماست.


آنا: بایدها و نبایدها در حوزه مهارت و کارآفرینی و اشتغال را چه چیزهایی می‌دانید؟



بذرپاچ: با توجه به مأموریت‌های متفاوت دانشکده مهارت و کارآفرینی نسبت به دانشکده‌های کلاسیک واحدهای دانشگاهی از قبیل فعالیت‌های کاربنیان، مدارس عالی مهارتی و طرح پویش، باید اهمیت ویژه‌ای در سطح کلان کشوری و استانی برای این حوزه قائل شد تا به اهداف عالی تعریف شده در سند تحول و نظامنامه آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه رسید و بالعکس سهل‌انگاری و نادیده‌گرفتن این حوزه بلای جان مهارت‌آموزی و کسب مهارت‌های ویژه و تخصصی خواهد بود.


مدرسه عالی مهارت جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب نمونه ندارد


آنا: دانشگاه مدتی است به راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی هم اقدام کرده است. مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ و آیا واحد کرج مدرسه عالی مهارتی راه‌اندازی کرده است؟


اتصال به دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع کرج و وجود ساختمان‌ها، امکانات زیرساختی و آزمایشگاهی و کارگاه‌های مجهز (بالغ بر ۳۲ باب کارگاه و آزمایشگاه) فرصتی طلایی برای مجموعه معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی واحد کرج خواهد بود.بذرپاچ: خیر تداخلی ندارد در واقع مدارس عالی مهارتی و کارآفرینی زیرمجموعه دانشکده مهارت و کارآفرینی تعریف شده است و مدارس عالی مهارتی در راستای آموزش‌های غیررسمی و به‌منظور ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای و گسترش دانش مهارت و توانمندسازی منابع انسانی تحصیلکرده با رویکرد راه‌اندازی کسب و کار با تکیه بر مدل‌های نوآوری اجتماعی در راستای بسترسازی مشاغل فناورانه و دانش‌بنیان ایجاد می‌شود درحالی‌که در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی علاوه بر آموزش‌های غیررسمی، آموزش‌های رسمی بلندمدت (کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و حرفه‌ای و دکتری حرفه‌ای) درنظرگرفته شده است.


در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج یک مدرسه عالی مهارتی به عنوان جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب با همکاری انجمن جوش ایران راه‌اندازی شده است که در کشور نمونه آن وجود ندارد و در این حوزه دوره‌هایی برگزار می‌کند و فعالیت‌های کاربنیان و درآمدزایی در این حوزه در حال برنامه‌ریزی و طراحی بوده و علاوه بر این، پنج مدرسه عالی دیگر در دست راه‌اندازی، برنامه‌ریزی و اقدام است.


آنا: و سخن آخر...


بذرپاچ: دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی حلقه واسط و موتور پیشران در حوزه تحصیل به همراه کسب مهارت به‌منظور ورود موفق به بازار کار هستند؛ هرچه به این حوزه اهمیت داده شود و دقت و جدیت در انجام امور آن صورت پذیرد به جذب هرچه بیشتر فارغ‌التحصیلان در بازار کسب و کار کمک خواهد کرد؛ بنابراین معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی و دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی باید از مهم‌ترین بازوان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاهی باشند؛ چراکه نیل به هدف بلند مهارت‌آموزی منجر به کسب و کار را محقق می‌گرداند.


به گزارش آنا، معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجرایی‌کردن مصوبه شورای دانشگاه(نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی) علاوه‌ بر ظرفیت‌های سایر بخش‌های دانشگاه، آموزشکده‌های سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل می‌شوند و متولی اصلی اجرای آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی منتقل می‌شوند.


به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزش‌های مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفه‌ای کلاسیک شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکده‌ها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی شکل می‌گیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راه‌اندازی دریافت کرده‌اند. (بیشتر بخوانید)


انتهای پیام/۴۰۶۲/


ارسال نظر