دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 دی 1394 - 14:19

کشف سه گونه جدید ماهی از سوی استاد شیلات واحد بابل/ نامگذاری ماهی به نام محیط‌بان شهید

دکتر صابر وطن دوست ماهی‌شناس و عضو گروه شیلات واحد بابل در قالب یک تیم علمی بین‌المللی به سرپرستی دکتر سید حامد موسوی ثابت عضو هیأت علمی دانشگاه گیلان و همکاری پرفسور دوآدریو از موزه ملی علوم طبیعی مادرید موفق به کشف، توصیف و ثبت جهانی سه گونه ماهی جدید از خانواده کپور ماهیان در کشور شد.
کد خبر : 62658

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، این سه گونه به نام‌های ماهی خیاطه پرهام با نام علمیAlburnoides parhami به افتخار و یادبود محیط‌بان شهید استان خراسان شمالی شهید سعید پرهام (که در راه حفظ گونه‌های ارزشمند حیات وحش کشور به شهادت رسید) نامگذاری شده است.


محل جمع آوری نمونه تیپ این ماهی رودخانه اترک در استان خراسان شمالی است.


ماهی خیاطه سمیعی با نام علمی Alburnoides samiii به افتخار دانشمند و جراح برجسته ایرانی پرفسور مجید سمیعی نامگذاری شده است، محل جمع‌آوری نمونه تیپ این ماهی رودخانه سفیدرود در استان گیلان است و ماهی خیاطه کد با نام علمی Alburnoides coadi که به افتخار پرفسور برایان کد ماهی‌شناس برجسته کانادایی که خدمات قابل توجهی را به علم ماهی‌شناسی ایران داشته و گونه‌های متعددی از ماهیان را در آب‌های داخلی کشور کشف و توصیف کرده، نامگذاری شده است. محل جمع آوری نمونه تیپ این ماهی رودخانه نمرود در فیروزکوه بوده است.


صابر وطن دوست در سال‌های ۹۰ تا ۹۴ در قالب تیم‌های مختلف علمی موفق به کشف، توصیف و ثبت جهانی ۶ گونه ماهی جدید از ایران شده بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: هیأت علمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته