دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
پیمان پاک:

مشکل صادرات فلفل دلمه به روسیه حل می‌شود

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: هفته آینده هیئتی از ایران برای بررسی مشکلات و راهکارهای تسهیل صادرات فلفل دلمه به روسیه سفر می‌کند.
کد خبر : 626468
علیرضا پیمان پاک



به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری آنا از صدا و سیما، علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: هفته آینده هیئتی از ایران برای بررسی مشکلات و راهکارهای تسهیل صادرات فلفل دلمه به روسیه سفر می‌کند. در این هیئت از سازمان غذا و دارو، وزارت جهاد کشاورزی و اتاق بازرگانی نمایندگانی حضور دارند که در سفر به مسکو مشکلات موجود درباره صادرات فلفل دلمه را بررسی خواهند کرد که امیدواریم این مشکل در زمان کوتاهی حل شود.


وی افزود: روس‌ها در هفت ماه گذشته ۴۰ مکاتبه با مسئولان ذیربط ایرانی در خصوص برنامه‌ریزی برای اندازه‌گیری و تطابق استانداردهای محصول فلفل دلمه با استانداردهای خود داشتند که به دلیل بی‌توجهی طرف ایرانی، مسئولان روسی هفته پیش واردات این محصول را به کشور خود ممنوع کرده‌اند. البته در فضای رسانه‌ای شیطنت‌هایی مبنی بر فشار رقبا بر دولت روسیه مطرح شد که صحت ندارد.


پیمان پاک گفت: مشکلات به وجود آمده در زمینه استاندارد، قرنطینه، تاییدیه سموم و مؤلفه‌های سلامت محصول بود که خارج از حیطه اختیار سازمان توسعه تجارت قرار داشت اما با بررسی‌ها و پیگیری‌های ما، معاونت اقتصادی وزارت خارجه، کمیسیون کشاورزی مجلس و سفارت ایران در روسیه، هماهنگی‌هایی با طرف روسی انجام شد و سازمان غذا و دارو نیز پذیرفت که به این موضوع ورود، تاییدیه‌ها را صادر و آزمایشگاه‌ها را به روز کند.


وی افزود: دیگر محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، انگور و مرکبات هم به روسیه صادر می‌شود که با اصلاح فرایندهای موجود، صادرات این محصولات دچار مشکل نمی‌شود.


رئیس سازمان توسعه و تجارت گفت: ظرفیت هشت میلیارد دلاری واردات میوه و تره‌بار روسیه همواره مورد توجه فعالان اقتصادی و صادر کنندگان ایرانی بوده است اما سهم ما از این میزان تنها ۲۰۰ میلیون دلار بود که ارتقا روابط تجاری به ویژه در حوزه محصولات کشاورزی با روسیه از اولویت‌های ما در سازمان توسعه تجارت است.


پیمان پاک افزود: برای افزایش تجارت که شعار دولت سیزدهم است ابزارها هم باید حرفه‌ای شود، در کنار مسائل بانکی و لجستیک، استانداردها و بحث‌های قرنطینه هم باید بین‌المللی باشد یعنی اگر قرار است سهم قابل توجهی از بازار محصولات کشاورزی کشوری را به دست آوریم باید از ابتدای حوزه تولید، نهادهای ذیربط ورود کنند تا تولید بر مبنای استانداردهای کشور هدف انجام شود.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب