دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نمایش ترفندهای فریب‌دهنده اینفلوئنسرهای اینستاگرامی در مستند «خانه در خیابان»

مجموعه مستند «خانه در خیابان» از جدیدترین آثار موسسه فرهنگی شهید آوینی است که موضوع هر یک از قسمت‌های آن درباره‌ جریان‌های فکری رایج در فضای مجازی و اینفلوئنسرهای فعال در حوزه‌های مختلف است.
کد خبر : 626326
زندگی مجازی



به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا از روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری اندیشه‌ شهید آوینی، مجموعه مستند «خانه در خیابان» تولید جدید این موسسه‌ است که بنا دارد در ۱۳ قسمت ۴۵‌ دقیقه‌ای طی بررسی آسیب‌های شبکه‌های اجتماعی و نگاه مبالغه‌آمیز موجود در معرفی پدیده‌های مصرفی، به دنبال راهکاری قابل تامل برای خروجی نگاه مخاطب باشد.


در این مجموعه مستند به مباحثی هم‌چون لاغری و تناسب‌اندام، شرط‌بندی و قمار، تبلیغات در فضای مجازی، زندگی لاکچری،‌ پیج‌های روزمرگی و سبک زندگی، حیوانات خانگی، سوء‌استفاده از کودکان، فعالیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، کلاهبرداری و انواع تخلفات مالی، طلسم و جادو، فعالیت‌های خیریه‌ای و فعالیت‌های جهادی، فعالیت‌های اقتصادی و فروشگاهی و مشاغل خانگی و فضای مجازی، تغییر هویت مذهبی، همسریابی و صفحات مجازی لمپنی پرداخته می‌شود و اولین قسمت این مجموعه با رویکرد بررسی تاثیر اینفلوئنسرهای غذا در اینستاگرام نسبت به کیفیت تغذیه‌ افراد در حال ساخت است.


اسماعیل حاجی‌حیدری کارگردان و تهیه‌کننده‌ مجموعه مستند «خانه در خیابان» درباره‌ مباحث مطرح شده در قسمت اول این مجموعه، گفت: سوژه قسمت اول، درباره‌ موضوع زیبایی و موردی مثل چاقی است. جریانی که بیشتر در فضای اینستاگرام ظهور پیدا کرده و درصدد است تا به وسیله‌ انواع تبلیغات، به القای تفکری مبنی بر زیبا شدن بپردازد. در واقع موضوع پُرخوری و تبلیغاتی که توسط پیچ‌ها و تیسترهای غذا در فضای اینستاگرام انجام می‌شود، موضوع اولین قسمت این مجموعه است.


وی افزود: تیسترهای غذا تلاش دارند تا با تاثیرگذاری روزانه بر سبک زندگی دنبال‌کنندگان خود، آن‌ها را بیشتر از حالت معمول به رستوران‌ها یا فروشگاه‌های غذایی هدایت کنند و مصرف غذا را تبدیل به تفریحی جذاب و به‌صرفه کنند. چرا که در زندگی مدرن امروزی، خوردن شاید در دسترس‌ترین و به صرفه‌ترین تفریح اکثریت جامعه باشد.


کارگردان و تهیه‌کننده‌ مجموعه مستند «خانه در خیابان» ادامه داد: در هر قسمت این مجموعه از طریق یک راوی، به دنبال تشریح موقعیت حاکم بر فضای مجازی و بروز ناهنجاری‌ها در میان انواع تبلیغات هستیم. این مستند خیلی مستقیم وارد همان فضایی می‌شود که قصد بررسی، تحلیل و نقد آن را دارد و سعی کردیم بی‌واسطه و از طریق یکی از افراد درگیر با ماجرا به توصیف احوالات و شرایط موجود در این فضا بپردازیم.


وی ادامه داد: موضوع اولین قسمت این مجموعه، در مورد مقابله و تعارض دو رویکرد در فضای مجازی است؛ در یک خط روایی، سکانس‌های مرتبط با پیج‌های تبلیغات در خصوص خوردن و تبلیغ فست‌فودها و غذاهای رستورانی وجود دارد و در خط روایی دیگر، صفحه‌های مرتبط با تبلیغات لاغری، کاهش وزن، تناسب اندام و ... مطرح می‌شود که این دو رویه در تضاد با هم به سر می‌برند.


حاجی‌حیدری افزود: قسمت اول این مجموعه در جهان‌بینی خود تلاش می‌کند که انسان مدرن را در تنگنا و هیاهوی بین دو قطب مثبت و منفی به تصویر درآورد. از طرفی تبلیغات صفحات مختلف رستوران‌ها و تیسترهای غذا آدمی را در حسرت لذت و وسوسه خوردن تحریک به خرید می‌کند و از طرف دیگر با تشویق به خرید محصولات و خدمات درمانی مربوط به لاغری و زیبایی و تناسب اندام، او را مجبور به هزینه می‌کند.


وی در پایان اظهار کرد: مصرف غذا به عنوان یک کالا با سود بالا، تاثیر بسزایی بر سلامتی جامعه دارد که متاسفانه رستوران‌ها و مراکز فروش غذا برای بالا بردن تقاضا، بیشترین تلاش را به جای دغدغه‌های مرتبط با سلامتی، معطوف به خوشمزگی غذا کرده‌اند. در چنین شرایطی طبق آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران بعد از تصادفات به عنوان اولین عامل مرگ ایرانیان شناخته شده‌ و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی را به کام مرگ می‌کشاند. با این توضیحات، ایده‌ شکل‌گیری این مجموعه مستند قابل توجه است.


انتهای پیام/۴۱۷۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب