دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1394 - 13:48

سازمان ملل: تاکنون هیچ دعوتنامه‌ای برای شرکت در نشست حل بحران سوریه ارسال نشده است

سخنگوی سازمان ملل متحد روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد که این نهاد تاکنون دعوتنامه‌ای برای شرکت در مذاکرات حل بحران سوریه که قرار است هفته آینده در ژنو سوئیس برگزار شود، ارسال نکرده است.
کد خبر : 62427

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری آلمان، فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل متحد، اختلاف میان برخی کشورهای بزرگ برای شرکت نمایندگان برخی گروه‌های معارض سوری را عامل ارسال نکردن دعوتنامه به طرف‌های مختلف عنوان کرد.


وی گفت: «در این مرحله به‌زودی سازمان ملل متحد اقدام به صدور دعوت‌نامه برای کشورهایی می‌کند که مدافع فعالیت گروه‌های بین‌المللی حامی سوریه هستند تا توافق میان دولت سوریه و معارضان به‌دست آید. همچنین برخی برخی گروه‌های معارض نیز دعوت‌نامه ارسال می‌شود.»


در این حال، استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به سوریه، به شورای امنیت درباره برخی دست‌های پشت‌پرده که در روند برگزاری مذاکرات صلح سوریه که قرار است 25 ژانویه (5 بهمن) برگزار شود، هشدار داد.


وی خواستار تلاش شورای امیت برای برگزاری مذاکرات میان گروهی متشکل از 20 کشور شد که خواهان حل مناقشه داخلی در سوریه هستند.


دی‌میستورا همچنین خطاب به شورای امنیت گفت که باید ضمانت‌هایی از وزارت امورخارجه ایران و عربستان درباره اینکه بحران کنونی در روابط میان دو کشور تاثیری بر روند صلح سوریه نگذارد، گرفته شود.


از سوی دیگر، البیو روسلی، نماینده اروگوئه در سازمان ملل متحد و رئیس کنونی این شورا، گفت: «من یک هفته پیش از آغاز مذاکرات از 15 کشور عضو شورای امنیت خواستم تا به‌شدت از طرح دی‌میستورا برای پایان دادن به مناقشه داخلی در سوریه حمایت کنند.»


ویتالی چورکین، نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، نیز گفت: «درباره زمان آغاز مذاکرات، هر چیزی ممکن بود، ولی اکنون که 25 ژانویه مشخص شده است، همه باید ملزم به رعایت تاریخ مقرر باشند. من با همه درباره آغاز مذاکرات میان نظام سوریه با معارضان سوری موافقم.»


اما در بروکسل، فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجه اتحادیه اروپا، پس از نشست وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا گفت: «ما با جنگ مواجهیم و نمی‌توان انتظار داشت طرف‌های درگیر در جنگ در آغاز روند صلح بر سر چیزی توافق کنند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته