سرکردگان سند ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت
به گزارش خبرنگار گروه سیاست خبرگزاری آنا، یوسف نوری گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش در جلسه رأی اعتماد نمایندگان مجلس گفت: شکستن بنبستها، نیازمند روحیه «ما میتوانیم» است.
وی افزود: گریزی از تن دادن به جوانگرایی نداریم، زیرا شکستن بنبستهای وضع موجود، نیازمند روحیه «ما میتوانیم» و پرهیز از محافظهکاری، ذهن خلاق و انگیزههای پر حرارت است و تمامی این صفات در جوانان جمع است.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سرکردگان سند ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.
نوری با بیان اینکه برنامه زیرنظام های سند تحول باید حدودا تا یک سال به سرانجام می رسید اما ۷ سال طول کشید، گفت: اهداف آموزشی دورههای تحصیلی نیز ۷ سال پیش تصویب شد طبق فصل هشتم سند تحول باید پس از ۵ سال مورد بازنگری قرار گیرند، اما نه تنها این موضوع اجرایی نشده، بلکه پس از گذشت سالها تدوین و ترمیم نیز انجام نشده است.
وی افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب فرمودند که مدیران جوان باید شانه خود را به زیر بار مسئولیت دهند، برای تحولگرایی در آموزش و پرورش گریزی جز تن دادن به این فراز از بیانیه گام دوم نداریم زیرا شکستن بنبستهای موجود نیازمند روحیه ما میتوانیم و پرهیز از محافظهکاری است.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما برای حرکت به سمت جوانگرایی طرح جدیدی برای استفاده از جوانان خلاق به کار خواهیم گرفت، گفت: در طرح ما نیمی از مدیران جوان خواهند بود که شایستهگزینی را برمیگزینیم و نیمی دیگر مدیران با تجربه و با سابقه که در حوزه تربیت استخوان خرد کردهاند، همچنین در این مسیر از رشد آسانسوری، قبیلهگرایی، رانتبازی و سیاسیکاری نیز جلوگیری خواهیم کرد.
نوری در ادامه با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان پیشران تحول و قلب تپنده آموزش و پرورش و مرکز ثقل نظام فرهنگیان است، عنوان کرد: این دانشگاه باعث تربیت دینی و انقلابی فرهنگیان شده و وظیفه خونرسانی به تمام اجزای سیستم آموزش و پرورش را بر عهده دارد.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان برای موارد ضروری پیشبینی شده است و ظرفیتی برای جذب نخبگان به عنوان معلم فراهم کرده، اما در عمل به عنوان اصلیترین راهکار جذب معلمان استفاده شد و جای دانشگاه فرهنگیان را گرفت که این رویکرد باعث شد دانشگاه از وضعیت مطلوب خود فاصله داشته باشد و به تبع آن حیات آموزش و پرورش به واسطه این قلب ضعیف، در خطر قرار گیرد که احیای قلبی آن با تقویت دانشگاه فرهنگیان جزء فوریترین و اصلیترین اقدامات ما خواهد بود.
نوری ادامه داد: تقویت کمی و کیفی هیئت علمیها به طوری که نسبت استاد به دانشجو به حد استاندارد برسد از دیگر برنامههاست، تأمین زیرساختها و بازآرایی برنامههای راهبردی دانشگاهها از ضرورتهای ارتقاء کیفیت تربیت معلمان برای جبران کمبود نیروی انسانی کنونی در کوتاه مدت است که تدابیری اندیشیدهایم.
وی در ادامه با اشاره به برنامه درسی که با وجود تلاش سازمان پژوهش و برنامهریزی هنوز با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد، اظهار کرد: یکسان بودن دروس در تمامی زیستبومها باعث شده به تفاوتهای فرهنگی توجه نشود که ما قصد داریم به جای تنوع در مدارس به سمت تنوع در استعدادهای فردی دانشآموزان حرکت کنیم.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تأکید بر زیباشناختی در حوزه درسی اظهار کرد: آموزش و پرورش هنوز بوی سکولاریسم تربیتی میدهد که با غلبه بر رویکرد اثباتگرایی، روح توحید در آموزش علوم جاری نیست، همچنین تاریخ به صورت سلسلهای تدریس میشود نه مجموعهای از اتفاقات عبرتآموز که باید آن را مدنظر قرار دهیم.
نوری در ادامه با ابراز تأسف از اینکه هنوز کلاس درس را به عنوان تنها فضای یادگیری منفک از واقعیات زندگی میبینیم، عنوان کرد: همه آسیبها با تحول در سازمان پژوهش و برنامهریزی برطرف میشود که قصد داریم تزریق نیروهای محقق و خلاق انقلابی را به این سازمان داشته و در نقش و مأموریت آن بازنگری کنیم تا تبدیل تدریجی از متصدی تولید و چاپ به متولی مرجع تنظیمگری برنامهریزی درسی در چارچوب راهنمای درسی ملی مصوب، تبدیل شده و باعث کارآمدسازی این سازمان شود.
وی با اشاره به تعطیلی معاونت پرورشی در دورهای، که مجدداً با تأکید رهبر انقلاب فعال شد، ابراز کرد: با این حال این معاونت دیگر نتوانست به مدار خود بازگشته که از برنامههای بنده این است که با قدرت، امور تربیتی را به کمک کارشناسان و نیروهای فعال تربیتی به دوران اوج خود برسانم.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم در آموزش و پرورش برقراری نظام عدالت تربیتی است، به صورتی که این نظام با کیفیت بالا در خدمت همگان در مناطق مختلف کشور قرار گیرد.
نوری افزود: چنانچه مورد اعتماد شما نمایندگان قرار گیرم، یکی از مهمترین اقداماتی که در این راستا انجام خواهم داد، در خصوص سامانه شاد خواهد بود، در شرایط فعلی فقط ۶۰ درصد از دانشآموزان در سامانه شاد فعال بوده و تعداد بسیاری از این سامانه بازماندهاند، لذا این فاصله باید هر چه سریعتر جبران شود.
وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق عدالت تربیتی را استفاده از فضای مجازی به عنوان بازوی کمکی آموزش حضوری دانست و تصریح کرد: از آنجا که آمار پایه برنامهریزی ما در کشور است، آمار را مبنای اقدامات خود قرار خواهیم داد، تفاوتها برای تصمیمگیری پیش روی ما باشد، این اقدام نیز در راستای تحقق عدالت تربیتی است.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش، چهارمین برنامه خود برای اجرای عدالت تربیتی را ایجاد قرارگاه جهادی در وزارت آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این قرارگاه برای تقویت آموزش در مناطق محروم و دورافتاده خواهد بود.
نوری، نظارت بر مدارس غیردولتی و غیرانتفاعی را یکی دیگر از برنامههای خود در آموزش و پرورش برشمرد و تصریح کرد: تمام منافذ تعارض منافع در آموزش و پرورش را خواهیم بست، از جمله این اقدامات تعارض منافع در حوزه چاپ و نشر کتب درسی است. هیچ یک از مدیران آموزش و پرورش حق ندارند خود یا وابستگان نزدیک به خود مدرسه غیردولتی داشته باشند.
وی، بهکارگیری ظرفیتهای عظیم مردمی را یکی دیگر از برنامههای خود در این وزارتخانه برشمرد و گفت: خیریهها و موقوفات نقش مهمی در اداره آموزش و پرورش دارند، اما به خوبی از ظرفیت آنها استفاده نشده است، لذا فعالسازی تشکلها و دغدغهمندان امر آموزش و تربیت یکی از برنامههای مهم ما است که احیای شوراهای آموزش و پرورش استانی با حضور نخبگان در همین راستا است.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: سهم این وزارتخانه متناسب با سند تحول بنیادین باید در سرانهها افزایش یابد و باید برای افزایش حقوق و مزایای معلمان اقدام شود. یکی دیگر از اقدامات لازم استفاده از ظرفیتهای بیمهای برای تحت پوشش قرار گرفتن کارکنان و معلمان در آموزش و پرورش است، این اقدام از طریق تجمیع بیمههای موجود در آموزش و پرورش محقق خواهد شد.
نوری، فسادزدایی از صندوق ذخیره فرهنگیان را نیز یکی از برنامههای خود در آموزش و پرورش دانست و گفت: اصلاح اساسنامه و اصلاح نحوه بازپرداخت سهم اعضا و برقراری حق انتفاع از طریق خود اعضا و شرکتهای تابعه صندوق و همچنین حضور در بازار سرمایه از برنامههای ما برای اصلاح صندوق خواهد بود. همچنین اجازه نخواهیم داد این صندوق با رویکردهای سیاسی دستخوش حوادث ناگواری شود.
وی گفت: اکنون تصویر واقعی از وضعیت نظام آموزشی به ویژه در مدارس در دسترس نیست و به جز آزمونهای نهایی به منبع دیگری برای ارزیابی به دانشآموزان نمیتوان مراجعه کرد؛ این موضوع نشان میدهد که چشم حاکمیت نسبت به کیفیت نظام تعلیم و تربیت کمسو است و امکان قضاوت و ارزیابی دقیق از آن سلب شده است.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مرکز سنجش آموزش و پرورش باید به نحوی باز طراحی شود که بگوید یک مدرسه در طی ۳ سال گذشته در بعد کمّی یا کیفی سیر سعودی یا نزولی داشته است، این مرکز باید به چشم بینای وزارتخانه تبدیل شود.
نوری همچنین درباره منزلت معلمان نیز تصریح کرد: ارتقاء منزلت و معیشت معلمان کمترین اقدامی است که باید برای ارتقای آن قدم برداشت؛ اعتماد به معلم و واسپاری برخی اختیارات به او و تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله با محوریت معلم و تعامل با هنرمندان و صداوسیما برای تولید آثار هنری در خصوص منزلت معلم از جمله اقداماتی است که باید انجام شود.
وی گفت: اگر میخواهیم این بار را به سرمنزل مقصود برسانیم سه راه بیشتر وجود ندارد؛ هر سه راه این است که معلمان را دریابیم؛ البته برخی میگویند راه چهارمی هم وجود دارد که باید معلم را در حد اعلای خود دریابیم.
گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: امیدوارم عزم ملی برای نجات آموزش و پرورش به عنوان مظهر قدرت و نماد توان راهبردی جمهوری اسلامی و بستر تمدن نوین اسلامی شکل بگیرد و بتوانیم با همافزایی و انسجام فکری و عملی این مجموعه را از چنبره تنگ نظری و بیتفاوتی رها کنیم.
نوری در پایان خاطرنشان کرد: به فضل الهی، گام دوم انقلاب اسلامی جهشی به سمت تمدن نوین اسلامی خواهد بود و آنچه این جهش را ممکن میسازد، پرورشی تمدنساز و نسلی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی را به سرمنزل مقصود خواهد رساند.
انتهای پیام/ ۴۱۶۴
انتهای پیام/