دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 دی 1394 - 13:00

کوچک‌زاده: آنچه دولت به عنوان برنامه ارائه داده است، برنامه نیست/ باهنر: به احتمال زیاد هیچ‌کدام از لوایح بودجه و برنامه را نتوانیم در سال جاری به تصویب برسانیم

مهدی کوچک‌زاده، نماینده تهران، گفت: آن چیزی که از سوی دولت به مجلس ارائه شده و صحبت از آن می‌شود، لایحه برنامه است، در حالی که آنچه دولت ارائه داده است، برنامه نیست و حتی روی جلد آن نوشته لایحه احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم.
کد خبر : 62398

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، کوچک‌زاده در نشست علنی امروز ـ سه‌شنبه 29 دی‌ ـ مجلس شورای اسلامی در اخطار قانون اساسی و با تأکید بر اصل 67 این قانون، اظهار کرد: در برنامه‌های توسعه گذشته حدود 260 ماده درج شده بود، اما در برنامه‌ای که دولت ارائه کرده 30 بند وجود دارد و برای مثال بند دوم ماده یک را بخوانید تا ببینید آیا واقعا برنامه است؟ از نظر بنده که رشته تحصیلی‌ام برنامه نبوده است و در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فعالیت نداشته‌ام، حداقلش این است که زمان‌بندی لازم برای دستیابی به اهداف معین در یک دوره معین زمانی است.


وی افزود: اینکه به طور مثال «عوارض دریافتی از شهرداری برای تصفیه هوا به کجا واریز شود»برنامه نیست. نکته دیگر اینکه بودجه‌ای که قرار است مصوب شود، براساس ماده 186 آیین‌نامه باید بعد از اینکه دولت بودجه را تحویل داد، چاپ و توزیع شود ولی تا امروز این اتفاق نیفتاده است و زمان پیشنهاد نمایندگان نباید از اکنون اعمال شود. بی‌توجهی‌های کم‌کم به قانون باعث سردرگمی کشور می‌شود، بنابراین ما نمی‌توانیم بودجه را پس از تصویب برنامه مصوب کنیم و باید تدابیری اتخاذ شود.


محمدرضا باهنر، نایب رئیس دوم مجلس که در این هنگام در غیاب علی لاریجانی رئیس مجلس و محمدحسن ابوترابی‌فرد نائب رئیس‌ اول مجلس، ریاست نشست علنی مجلس را بر عهده داشت، در پاسخ به این نماینده گفت: مطالبی که عنوان شد قابل تأمل است. اما باید توجه داشت عنوان برنامه توسعه در قانون اساسی وجود ندارد و این تفاهمی است که در حال انجام است و برنامه‌های توسعه‌ای کشور در حال بررسی است. اما اکنون دولت عنوانش را احکام مورد نیاز اجرای برنامه ششم نامگذاری کرده است. در صورت ضرورت می‌توانیم عنوان و مواد را تغییر دهیم و باید در کمیسیون و جلسات در این رابطه دست یابیم.


وی ادامه داد: بودجه سال 95 باید زیر سایه برنامه ششم توسعه تصویب شود، به همین دلیل در هیئت رئیسه مجلس بحث‌هایی شد که احتمال زیاد براساس آن و صحبت‌های رئیس مجلس، هیچ‌کدام از لوایح بودجه و برنامه را نتوانیم در سال جاری به تصویب برسانیم و قاعدتا جلسات علنی بررسی بودجه در سال آینده خواهد بود. البته باید قبل از همه اینها بحث بررسی چنددوازدهم بودجه مطرح شود که دولت از ابتدای فروردین مشکلی در این‌خصوص نداشته باشد.


باهنر تاکیدکرد: در جلسات علنی، اول برنامه ششم توسعه بررسی و سپس بودجه بررسی خواهد شد. نکته دیگر اینکه از امروز بودجه در اختیار نمایندگان قرار داده شده است و زمان ارائه پیشنهادات نمایندگان از امروز لحاظ خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته