دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رییس گروه مالی گردشگری:

نهضت ملی گردشگری، راه حل مشکلات اقتصادی کشور است

رئیس گروه مالی گردشگری با بیان اینکه گردشگری حق همه شهروندان است، گفت: کشور ما علاوه بر چهار فصل بودن، ظرفیت‌های قابل ملاحظه‌ای در حوزه گردشگری سلامت، مذهبی ورزشی و تاریخی دارد که با اتکا به آن می‌توانیم گردشگری را در حد یک صنعت ملی ارتقا دهیم.
کد خبر : 6239

به گزارش گروه اقتصادی آنا، مهدی جهانگیری با تاکید بر اینکه برای رسیدن به این هدف نیازمند تغییر نگرش هستیم، افزود: این تغیرنگرش باعث می‌شود در شاکله نظام این نگاه اجرایی شود که گردشگری حق همه مردم است.


او یادآور شد: در حوزه گردشگری برای تمام شهروندان و تمام اقشار مزیت داریم و همین مزیت باعث می‌شود به ایجاد نهضت ملی گردشگری امیدوار باشیم، چون این نهضت نسخه‌ای برای حل تمام مشکلات اقتصادی خواهد شد.


رئیس گروه مالی گردشگری تاکید کرد: اگر توانستیم برای نهادینه کردن این نگاه به عنوان یک صنعت فرابخشی تلاش کنیم، زمینه‌ساز نهضتی ملی خواهیم شد و در آن صورت است که با ایجاد این زمینه، بخش خصوصی و عرضه و تقاضا راه خود را پیدا می‌کنند.


او با بیان این که برای برون‌رفت از شرایط خاص اقتصادی کشور باید راهکار عملیاتی داشته باشیم، اظهارکرد: اشکال جدی نظام اقتصادی ایران وابستگی به به نفت و دولتی بودن آن است. واقعیت این است که باید آرامش خاطری از حیث درآمد غیرنفتی و کاهش شعارهای کلیشه‌ای درباره لزوم فعالیت بخش خصوصی واقعی در کشور ایجاد کرد.


وی افزود: امروز به دلایل سیاسی و منطقه‌ای، قیمت نفت به حداقل خود رسیده‌ است و در بهترین شرایط در سال 2015 میانگین قیمت نفت 50 دلار پیش‌بینی می‌شود که با ظرفیت تولید 1.3 میلیون بشکه در روز، درآمد نفتی ایران در سال آینده میلادی به رقم 27 میلیارد دلار خواهد رسید.


جهانگیری تصریح کرد: بخشی از این درآمد به وزارت نفت و صندوق توسعه ملی بازگشت داده می‌شود و تنها 16 تا 17 میلیارد دلار درآمد خالص به اقتصاد کشور تزریق می‌شود که در این حالت دولت از توسعه‌گرایی خارج می‌شود، بنابراین باید برای خروج از اقتصاد نفتی چاره‌ای اندیشید.








حوزه‌هایی همچون صنعت، معدن، گردشگری و صادرات می‌توانند فرصت‌هایی باشند که کشور ما اقتصاد خود را با کاهش وابستگی به نفت در سایه آنها متحول کند.

رئیس گروه مالی گردشگری با اشاره به شرایط خاص اقتصاد کشور گفت: یکی از مشکلات ما این است که با افزایش قیمت نفت، آرامش خاطری ایجاد و به درآمدهای غیرنفتی کم توجهی می‌شود.


به گفته جهانگیری، زمان آن رسیده که دولت به سمت اقتصاد غیرنفتی پیش برود و زمینه را برای رشد صادرات غیرنفتی فراهم کند، در حالی که حوزه‌هایی همچون صنعت، معدن، گردشگری و صادرات می‌توانند فرصت‌هایی باشند که کشور ما اقتصاد خود را با کاهش وابستگی به نفت در سایه آنها متحول کند.


او ادامه داد: جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و اتصال به شریان اقتصادی و پولی دنیا، راهکاری مناسب برای شرایط فعلی کشور است که در این راستا اتاق بازرگانی به عنوان یک نهاد تصمیم‌ساز برای قوای سه‌گانه می‌تواند وضعیت کشور را رصد کرده و برای کلان اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کند.


وی ادامه داد: مهمترین اقدامی که در این راستا می‌توان انجام داد، استفاده از مزیت‌های موجود در کشور است و ضرورتی ندارد به دنبال خلق مزیت‌هایی که زمان‌بر هستند باشیم.


جهانگیری همچنین با بیان اینکه قرار نیست در اتاق بازرگانی تقسیم غنایم کنیم، گفت: تمام کسانی که در ائتلاف هستند، برند و حوزه کاری خود را دارند و با رویکرد ملی اهداف اقتصادی را رصد کرده و املی تصمیم گیری می‌کنند. چون در شرایطی که کشور با تحریم مواجه است، ما باید به بهترین شکل به رشد اقتصادی کشور کمک کنیم.


وی ادامه داد: در این شرایط توجه به گردشگری اجتناب‌ناپذیر است، چرا که رونق گردشگری باعث رونق کسب و کار و ایجاد نشاط در جامعه می‌شود.


این فعال بخش خصوصی در پاسخ به این سوال که آیا حضور نمایندگان بانک‌ها در اتاق بازرگانی به صلاح است یا نه؟ گفت: اقتصاد ایران، بانک‌محور است و هر اتفاقی در حوزه سرمایه‌گذاری و یا خدمات به بانک ربط دارد. با این حال بهتر است به فکر ارتقای سطح بانکها باشیم تا در این رهگذر تولید نیز رشد کند و در نهایت اقتصاد کشور منتفع شود.


او ادامه داد: اینکه فقط بگوییم بانکها دچار مشکل‌اند، نسخه اقتصاد بیمار کشور نیست. طبیعتا حضور بانک‌ها در اتاق بازرگانی، تهدید نیست و من با قاطعیت می‌گویم که حضور بانکها در اتاق و تعامل بیشتر آنها با فعالان بخش خصوصی باعث رشد و اعتلای اقتصاد کشور خواهد شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته