دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1400 - 20:26

درآمدزایی اپراتورها از واگذاری فرکانس، زیر ذره‌بین نظارتی وزارت ارتباطات

معاون سازمان تنظیم مقررات گفت: اگر اپراتورها بدون کسب اجازه از رگولاتوری نسبت به واگذاری بخشی از فرکانس خود به اپراتور دیگری اقدام کنند، از دید رگولاتوری مورد تایید نخواهد بود.
کد خبر : 623787
5204105241052410520

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، نسترن محسنی، معاون امور رادیویی رگولاتوری پیرامون مباحث مطروحه در خصوص فروش فرکانس توسط اپراتور سوم تلفن همراه کشور، گفت: در موضوع واگذاری فرکانس توسط یک اپراتور به اپراتور دیگر، مقررات و دستورالعمل‌ وجود دارد و در مصوبه‌ی 245 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات که تحت عنوان اصول حاکم بر انتقال منافع طیف فرکانس است، نحوه‌ی واگذاری بخشی از امتیازات بهره برداری از فرکانس توسط اپراتور ثانویه از فرکانس اپراتور اولیه تشریح شده است.





وی، افزود: اگر اپراتورها بدون کسب اجازه از رگولاتوری نسبت به واگذاری بخشی از فرکانس خود به اپراتور دیگری اقدام کنند، چه بسا قراردادی نیز در این میان منعقد شده باشد، از دید رگولاتوری مورد تایید نخواهد بود.


محسنی، بیان کرد: تحت مفهوم تجارت ثانویه طیف امواج رادیویی در بازه‌های زمانی مشخص و یا در مناطق جغرافیایی مشخص که یک اپراتور نتوانسته شبکه‌ی خود را به حد مناسبی توسعه دهد، برای جلوگیری از هدر رفت منابع محدود و بسیار ارزشمند طیف فرکانسی، ذیل مقررات رگولاتوری، حق استفاده از فرکانس واگذار شده به اپراتور اول به اپراتورهایی که می‌توانند در آن منطقه از آن فرکانس استفاده کنند، منتقل می‌شود.




بیشتر بخوانید:


قطع بیش از ۳۵۷ هزار سیم‌کارت شخصی مزاحم




معاون امور رادیویی رگولاتوری، تشریح کرد: ذیل مصوبه‌ی شماره‌ی 245 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و طبق اصل و مفهوم تجارت ثانویه طیف، برخی از بازه‌های فرکانسی واگذار شده به شرکت خدمات ارتباطی رایتل در اوایل سال 1399 در اختیار دو اپراتور دیگر قرار گرفت که در نهایت این موضوع با توجه به شیوع بیماری کرونا به نفع بخش و کشور بود.


معاون امور رادیویی رگولاتوری، اضافه کرد: نیاز بخش ارتباطات سیار کشور به پهنای باند فرکانسی بیشتر و بیشتر و همچنین فراهم شدن شرایط لازم، برای واگذاری باند فرکانسی 2300 مگاهرتز، موجب شد تا رگولاتوری در سال جاری، باند فرکانسی 2300 را از طریق مزایده به دو اپراتور همراه اول و خدمات ارتباطی ایرانسل واگذار کند.


وی، گفت: از منظر دیگر باید توجه داشت که در حوزه‌هایی مثل حوزه‌ی موبایل که ارتباطات بر بستر منابع محدودی مانند فرکانس شکل می‌گیرد، عموما فعالیت بیش از سه یا چهار اپراتور به دلیل محدودیت منابع، ممکن نیست، لیکن از آنجاییکه برای ایجاد یک بازار رقابتی حداقل به حضور سه اپراتور نیاز داریم، لذا رگولاتوری باید به آن حداقل‌های ممکن، یعنی حضور سه اپراتور در بازار و تقویت آنها دقت کند.


محسنی، در پاسخ به سوال طرح شده در رابطه با فرکانسی که بنظر به‌صورت اضافه به اپراتور سوم واگذار شده است، تاکید کرد: حضور اپراتور سوم به عنوان قطب‌ سوم رقابت، متوازن کننده و تقویت کننده‌ی رقابت در بازار است و قطعاً توانمندی هرچه بیشتر هر یک از اپراتورها و به طور خاص اپراتور موخر و سوم، موجب رقابت‌پذیری هر چه بیشتر خواهد شد و لذا از دید رگولاتوری فرکانس واگذار شده به اپراتور سوم، واگذاری بی فایده و یا اضافه تلقی نمی‌شود.


وی در ادامه‌ی گفت‌وگو با سیتنا اظهار کرد: اساساً فرکانسی تحت عنوان فرکانس اضافه وجود ندارد و اگر اپراتوری قرار است یکی از اپراتورهای موبایل کشور باشد، می‌تواند بهره‌برداری کوتاه مدت از فرکانس‌های واگذار شده به خود را بر اساس مصوبه‌ی 245 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به اپراتور(های) دیگر منتقل کند، اما در بلند مدت و حتی میان مدت این موضوع نمی‌تواند ادامه‌ یابد و اگر رگولاتوری به این نتیجه برسد که اپراتور سوم بدون برنامه‌ریزی موثر برای تبدیل شدن به یک قطب رقابتیِ قابل قبول؛ چه از نظر توسعه‌ی شبکه و چه از نظر سهم بازار، صرفاً ادامه انتقال فرکانس را خواستار است، تصمیمی ویژه‌ اخذ و بازنگری نگاه از سوی رگولاتوری اتفاق خواهد افتاد.


محسنی، گفت: در شرایط حال حاضر و با وجود تحریم‌ها که تامین تجهیزات دشوار است، یک بازیگر با سهم بازار بسیار کمتر از دو بازیگر دیگر، با سختی‌های خاصی مواجه است و لذا در فرصت موقت اعطا شده، توجه شده است که ضمن آنکه بخشی از نیاز اپراتورهای اول و دوم همراه برای افزایش ظرفیت شبکه‌شان، موقتاً از محل فرکانس انتقالی اپراتور سوم تامین شود، توجه شده است که اپراتور سوم موبایل نیز از این فرصت برای رسیدن به نقطه‌ای بهره برد تا بتواند در مواجهه با تحریم و تورم، سیاست‌های توسعه‌ای خود را منسجم‌تر و پیشرونده تر اجرا کند و شبکه و سهم بازار خود را سریعتر توسعه دهد.


معاون امور رادیویی رگولاتوری، بیان کرد: فرصت اعطایی سه ساله در این رابطه در حال حاضر بنظر مناسب است، اما تعیین بازه‌ی زمانی دقیق، به آیتم‌هایی مانند وضعیت تحریم، نرخ تورم، سازو کارهای توسعه‌ای شبکه و اقدامات توسط اپراتور سوم تلفن همراه کشور بستگی دارد.


منبع: سیتنا


انتهای پیام/





انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب