دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 آذر 1400 - 22:43

مقاله دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آبادکتول در سایت سازمان بهداشت جهانی نمایه شد

مقاله دانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آبادکتول در سایت سازمان بهداشت جهانی نمایه شد.
کد خبر : 623667
فاطمه حمیدی‌نوا دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد علی‌آبادکتول



به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا از علی‌آبادکتول، مقاله مستخرج از رساله دکتری فاطمه حمیدی‌نوا دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آبادکتول با عنوان "A model of business intelligence on cloud for managing SMEs in COVID-۱۹ pandemic (Case: Iranian SMEs)" در سایت سازمان بهداشت جهانی نمایه شد.


فاطمه حمیدی‌نوا در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان این مطلب که سیستم‌های هوش تجاری به سازمان‌ها در دستیابی به اطلاعات مفید، صحیح و به ‌موقعی که از منابع مختلف گرفته‌ شده‌اند، کمک می‌کنند، اظهار کرد: این سیستم‌ها علاوه‌بر ازبین‌بردن شکاف بین تجزیه ‌و ‌تحلیل‌ گزارش‌ها، در طول اجرای این روش با دانش زیاد از فرایند تصمیم‌گیری پشتیبانی می‌کنند.




بیشتر بخوانید:


مقاله علمی پژوهشی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول نمایه شد




وی با اشاره به این مطلب که هوش تجاری ابری ساده‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین راه برای یک سازمان است تا تمام اجزای موردنیاز برای دسترسی به داده‌ها و یکپارچه‌سازی آنها، تجزیه ‌و ‌تحلیل، گزارش‌گیری و داشبوردها را در محیط میزبانی‌شده و با اقتصاد پرداخت به‌اندازه مصرف به دست آورد، توضیح داد: توزیع ابری، امکان استقرار سریع را فراهم می‌کند و اکثر شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از آن ‌یک محیط هوش تجاری اولیه را در عرض چند روز یا چند هفته ایجاد کنند در حالی‌که این کار با راهکارهای سنتی هوش تجاری چند ماه طول می‌کشد.


دانشجوی مدیریت دانشگاه آزاد علی‌آبادکتول با اشاره به این مطلب که در روش جدید پیاده‌سازی هوش تجاری، از نرم‌افزارهای گران‌قیمت و پیچیده و خرید سخت‌افزارها خبری نیست، بیان کرد: وقتی که رایانش شما به رشد و توسعه نیاز دارد، سیستم به‌طور خودکار منابع بیشتری به شما اختصاص می‌دهد که این مقیاسِ انعطاف‌پذیر همان چیزی است که مدل هوش تجاری ابری را بسیار قدرتمند می‌کند؛ چراکه به مدیران و کاربران سازمان در کنترل عملکرد، تصمیم‌گیری، دستیابی به اهداف استراتژیک و پیش‌بینی آینده سازمان براساس تحلیل داده‌های داخلی و خارجی سازمان کمک می‌کند.


این پژوهشگر جوان یکی از مهم‌ترین ابزارها در پیش‌بینی محیط کسب ‌و کار و تجزیه ‌و تحلیل آن برای اتخاذ تصمیمات به‌موقع و کم‌هزینه برای شرکت‌های کوچک و متوسط را استفاده از هوش تجاری ابری برشمرد و عنوان کرد: امروزه شرکت‌ها باید علاوه‌بر ارزیابی میزان تأثیر کووید-۱۹روی کسب و کار خود، توانایی شناسایی و اقدام به‌موقع را داشته باشند و به‌طور مستمر به سنجش توانایی‌های استراتژیک، تحلیلی و مدیریتی خودشان بپردازند.


حمیدی‌نوا توانایی تجزیه و تحلیل داده‌ها از منابع مختلف، فعال‌کردن مدیران برای تصمیم‌گیری هوشمندانه در زمینه کسب و کار با شناسایی الگوهای مهم، بهبود دقت در پیش‌بینی روند کسب و کار و افزایش بهره‌وری عملیاتی از طریق شناسایی علل ریشه‌ای مشکلات را از مزایای کلیدی پیاده‌سازی هوش تجاری در شرکت‌ها دانست و خاطرنشان کرد: نتایج نشان می‌دهد که هوش تجاری همه فعالیت‌های سازمان‌ها را ادغام، از پراکندگی داده‌ها جلوگیری و به مدیران و کاربران نهایی در کنترل عملکرد، تصمیم‌گیری، دستیابی به اهداف استراتژیک و پیش‌بینی آینده برمبنای تجزیه‌ و تحلیل داده‌های داخلی و خارجی کمک می‌کند.


وی با اشاره به این مطلب که هدف این مقاله تحقیقی ارائه یک مدل هوش تجاری ابری برای شرکت‌های کوچک و متوسط بوده است، خاطرنشان کرد: در تحقیق حاضر ۶ شاخص اصلی در کسب و کار تعریف شده که پس از درنظر گرفتن آنها به صورت مرحله به مرحله و تقویت زیرشاخص‌های آن می‌توان در انتها هوش تجاری ابری موفقی برای کسب و کار کوچک و متوسط در اختیار داشت.


این پژوهشگر جوان با اشاره به محرک‌ها، فعال‌کننده‌ها، شایستگی‌ها، عوامل کلیدی موفقیت، ویژگی‌های شرکت‌های‌ کوچک و متوسط و پذیرش به‌عنوان عوامل اصلی تحقیق از فشار رقبا، زمان تصمیم‌گیری، دسترسی به داده، تجزیه‌ و تحلیل و محاسبات روی داده‌ها، بودجه، ابزارهای هوش تجاری، زیرساخت داده، ادغام اطلاعات، مهارت فناوری اطلاعات، آمادگی سازمانی، گرایش به نوآوری، استانداردسازی، چابکی، تعادل بین سیستم‌های هوش تجاری و استراتژی‌های کسب‌وکار به‌عنوان عوامل فرعی یاد کرد.


حمیدی‌نوا ادامه داد: اکنون به دلیل بحران همه‌گیری ویروس کرونا، بدون تحلیل محیط کسب‌ وکار و خود کسب ‌وکار، یک لغزش کوچک به نابودی یک شرکت‌ کوچک یا متوسط منجر می‌شود که با انتخاب این نوع از راهکارهای هوش تجاری، شرکت‌های کوچک و متوسط منابع هوش تجاری را در اختیار خواهند داشت و قادر خواهند بود تا به‌طور کامل آن را با خواسته‌های خودشان تطبیق دهند.


وی با بیان این مطلب که یکی از مزایای منابع هوش تجاری ابری مقیاس‌پذیر عدم نیاز به تغییر در سخت‌افزار و نرم‌افزار است، متذکر شد: اگر خواسته‌های مدیران برای فعالیت‌های هوش تجاری رو به افزایش باشد، راهکارهای هوش تجاری مقیاس‌پذیر را می‌توان به‌اندازه نیاز مشتری گسترش داد.


به گزارش آنا، اسامی عبدالحمید ابراهیمی به‌عنوان استاد راهنما و روح‌الله سمیعی و حسین دیده‌خانی به‌عنوان استادان مشاور در این رساله به چشم می‌خورد.


انتهای پیام/۴۱۰۳/



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب