داستانی که هر سال تکرار میشود/ مازوتسوزی نیروگاهها ادامه دارد
به گزارش خبرنگار حوزه نفت و انرژی خبرگزاری آنا، با شروع فصل سرما آلودگی هوا در تهران تشدید میشود، برخی از کارشناسان موقعیت جغرافیایی پایتخت را عامل اصلی وارونگی هوا عنوان میکنند. اما در کنار وارونگی هوا و نزدیک شدن ذرات معلق به سطح زمین باید منشأ تشدید آلودگی هوا را در جای دیگری جستجو کرد.
نیروگاههای برق متهم ردیف اول آلودگی هوا
با شروع فصل سرما و کمبود گاز در سالهای اخیر اولین جایی که سهم گاز آن قطع میشود، نیروگاههای برق حرارتی است. ساختار سوخت اکثر نیروگاهها بهگونهای طراحیشده است که میتواند در صورت نبود گاز با سایر سوختهای مایع مانند گازوئیل و مازوت به فعالیت خود ادامه دهند.
وزارت نفت در ماههای اخیر ضمن تأیید اُفت فشار میادین گازی، روند سوخترسانی مایع به نیروگاههای برق را تسریع کرد. استفاده از سوخت مایع علیرغم پایداری شبکه برق به لحاظ محیطزیستی اثرات نامطلوبی بر کیفیت هوا دارد.
استفاده از سوخت مایع اجتناب ناپذیر است
مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق در گفتوگو با آنا، احتمال استفاده از مازوت در نیروگاههای برق را رد نکرد و در این خصوص میگوید«اولویت سوخت در نیروگاههای برق به ترتیب، گاز، گازوئیل و مازوت است، اما در فصل زمستان با افزایش مصرف گاز خانگی، گاهی چارهای جز مصرف مازوت نداریم».
وی بیان میکند«کل میزان مصرف مازوت در نیروگاهها بیشتر از ۱۰ درصد نیست و در صورت همکاری مشترکان در خصوص صرفهجویی در مصرف گاز و برق نیازی به استفاده از مازوت نخواهیم داشت».
تعمیر زودتر از موعد نیروگاههای با سوخت مازوت
طبق اعلام محسن طرزطلب مدیرعامل شرکت برق حرارتی، مقررشده تعمیرات واحدهای نیروگاهی طبق زمانبندی و با سرعت بیشتری دنبال شود؛ این موضوع در نگاه نخست اقدامی مناسبی برای افزایش آمادگی بهمنظور پیک مصرف برق در سال آینده است اما جزئیات این برنامه حکایت از این موضوع دارد که تمام واحدهای نیروگاههایی که امکان استفاده از سوخت مازوت رادارند قبل از آذرماه وارد مدار شوند.
بیشتر بخوانید:
پیامدهای افزایش مصرف گاز/ افزایش قیمت کالاها در راه است
مازوت سوزی نیروگاهها با مصرف بیرویه گاز
در حال حاضر ۱۶ نیروگاه کشور مجوز استفاده از مازوت را دارند و در صورت نیاز، از این سوخت استفاده خواهند کرد. پیشبینی میشود که با توجه به کمبود گاز احتمالاً ۵۰ درصد از این تعداد نیروگاهها از سوخت مازوت استفاده کنند، البته در این میان سازمان محیطزیست میتواند بهمنظور جلوگیری از آلودگی زیستمحیطی، مانع استفاده از مازوت در نیروگاههای برق حرارتی شود اما به دلیل احتمال خاموشی در شبکه بعید است نسبت به این موضوع ورود کند.
طرح سوال از وزیر نفت کلید خورد
روحالله متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به طرح سؤال از وزیر نفت درباره استفاده از مازوت در نیروگاه حرارتی تبریز و سهند میگوید«هفته گذشته جلسهای با حضور مجید چگنی مدیرعامل شرکت گاز ایران برگزار کردیم که مطالب مطرحشده در این جلسه قانعکننده نبود، متأسفانه جلسهای دیگر نیز با حضور جواد اوجی وزیر نفت برگزار کردیم که متأسفانه این جلسه نیز نتیجهای نداشت و به جمعبندی نرسیدیم».
وی ادامه میدهد«به گفته وزارت نفت مصرف روزانه ۳ میلیون مترمکعب در سال گذشته، امسال به ۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده است و از سوی دیگر متأسفانه استخراج کافی گاز در دولت قبل انجام نیافته و تشکیلات موردنظر و سیستمها بازسازی نشده است لذا برای تأمین گاز بخش خانگی مجبور به کاهش سهم نیروگاهها شده است».
عضو هیئترئیسه مجلس با اشاره به مدیریت مصرف از سوی مردم تبریز عنوان میکند«میزان مصرف گاز در این استان نسبت به سالهای گذشته کاهشیافته است و مردم باید ثمره آن را ببیند».
وی میگوید «ممنوعیت استفاده از ماهوت در کلانشهرها تنها شامل حال تهران، کرج و اصفهان شده است اما در تبریز مازوت سوزی ادامه دارد».
متفکر عنوان میکند«استفاده از سوخت مازوت بهجای گاز موجب ایجاد آلایندگی بسیار جدی شده که در این راستا بحثهایی داشتیم و طرح سؤال ما به دلیل عدم اقناع به کمیسیون تخصصی ارجاع شد».
وی از امضای ۹ نفر از نمایندگان برای طرح سؤال از وزیر نفت در مورد مازوت سوزی در نیروگاه تبریز خبر داد و از عزم جدی مسئولان این استان برای جلوگیری از مازوتسوزی نیز پرده برداشت.
برای جلوگیری از مصرف مازوت در نیروگاههای تولید برق نقش مردم در مدیریت مصرف از اهمیت ویژهای برخوردار خواهد بود جایی که میان آلودگی هوا و پایداری شبکه برق باید یکی انتخاب شود.
انتقادات نسبت به کیفیت بنزین همچنان ادامه دارد
با راهاندازی پالایشگاه ستاره خلیجفارس و خودکفایی در تولید بنزین، واردات بنزین به کشور صفر شد این عدم وابستگی به واردات بنزین گام مثبتی برای جلوگیری از خروج ارز است، اما در خصوص کیفیت این بنزین انتقادات فراوانی وجود دارد.
مدیران شرکت پالایش و پخش کیفیت بنزین تولیدی را مطابق استاندارد آلایندگی یورو ۴ عنوان کردند و حتی برای تولید بنزین با استاندارد یورو ۵ نیز اعلام آمادگی کردند، به نظر میرسد با توجه به اینکه فناوری و طول عمر همه پالایشگاههای تولید بنزین یکسان نیست، بنزین تولید داخل در دامنه متفاوت از کیفیت عالی تا کیفیت پایین قرار دارد؛صحبتهای نیره پیروزبخت رئیس وقت سازمان ملی استاندارد در خصوص کیفیت تولید بنزین که عنوان کرده بود کیفیت بنزین افزایش یافته است، تاییدی بر این ادعاست که بنزین هنوز با کیفیت و جایگاه اصلی خود فاصله دارد.
خودروهای بیکیفیت در مظان اتهام
کیفیت پایین خودروهای داخلی بر کسی پوشیده نیست و خودروسازان طی سالهای اخیر با مونتاژ خودروهای از رده خارج آلودگی هوا در کشور را تشدید کردند.بسیاری از کارشناسان سیستم مصرف سوخت در خودروهای داخلی را معیوب میدانند که با عدم سوزاندن صحیح بنزین در مخزن، باعث افزایش ذرات معلق در هوا خواهند شد. حل این مشکل نیازمند همکاری وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد است تا علاوه بر افزایش کیفیت خودروهای تولیدی زمینه را برای حفاظت از محیط زیست را نیز فراهم کرد.
انتهای پیام/
انتهای پیام/