اما و اگرهای کارآفرینی در دانشگاه
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، با فرارسیدن هفته جهانی کارآفرینی (GEW) بهعنوان بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهان که نوامبر هر سال برگزار میشود، تلاش میشود با تشویق افراد، نسل جدیدی از کارآفرینان، کسبوکار فکر و کسبوکار شخصی خود را آغاز کنند. هفته جهانی کارآفرینی ۲۰۲۱ همزمان با بیش از ۱۸۰ کشور جهان برگزار خواهد شد، البته بیان میشود که این کمپین عظیم جهانی میتواند باعث ترفیع جایگاه کارآفرینی در اذهان و افکار شده و مشوقی برای راهاندازی کسبوکار توسط عموم جامعه شود. نکته قابلتوجه این است که گرامیداشت هفته جهانی کارآفرینی، رویدادی برای ارج نهادن به نوآوران و خالقان اشتغال است، کسانی که ایدههای خود را حیات بخشیده و کسبوکاری را پایهگذاری کردهاند و همچنین باعث رشد اقتصادی در کشور خود و توسعه رفاه انسانی شدند.
در این رویداد جهانی، کشورهای مختلفی به ارائه اقدامات خلاقانه و نوآورانهای دست زدهاند. در ایران نیز استانهای مختلفی با ارائه برنامهها و اقدامات ترویجی درتلاش برآمدند که بتوانند در این رویداد ادای دینی داشته و بتوانند در عرضه فرهنگ کارآفرینی و جذب حمایت از کارآفرینان در کشور موفق عمل کنند. پیش از امر حمایت و فراهمآوری شرایط کسبوکار برای کارآفرینان در جهان بهویژه ایران، نباید از امر مهم آموزش نیز غافل شد؛ چراکه دانشگاهها نقش موثری بر ایجاد روحیه و شخصیت کارآفرینان در کشور و تربیت دانشجویان این حوزه دارند و دستخوش تاثیرات جهانیسازی، انفجار دانش، گسترش شبکههای ارتباطی و اطلاعاتی هستند. جهت مقابله با این تغییرات شگرف، جامعه نیازمند حرکت بهسوی کارآفرینی و تربیت افراد کارآفرین است و موفقیت آینده دانشگاهها به توان پاسخگویی آنها در مقابل تغییر و تحولات وابسته است، بنابراین دانشگاهها برای حفظ موقعیت خود در تولید علم، ناگزیر از پذیرش مفهوم کارآفرینی هستند.
بیشتر بخوانید:
استان ایلام نیازمند دانشکدههای مهارت و کارآفرینی است
نکته قابلتوجه اینکه یکی از ماموریتهای مهم آموزش عالی در کشور که تغییر مسیر دانشگاهها و مراکز علمی از پژوهشمحوری به کارآفرینی تمدنساز است، باید هرچه سریعتر عملی شود؛ چراکه با اجرایی شدن این دستورالعمل که مورد تایید مقام معظم رهبری نیز هست، میتوانیم به پرچمداری علمی جهان و پیشرفت در حوزه علم و فناوری برسیم. بیان این نقلقول از ظهیر تقیپور در اینخصوص خالی از فایده نیست که «اندیشمندان آموزش عالی بر این باورند که دانشگاهها از طریق توجه جدی به مفهوم کارآفرینی میتوانند تا حدود زیادی به چالشها و فشارهای قوی پاسخهایی مناسب و شایسته دهند.»
یکی دیگر از نکاتی که باید به آن اشاره کرد، این است که اگر دانشگاهها بهسمت دانشگاه ارزشآفرین و اثربخش اجتماعی حرکت کنند، بسیاری از زیرساختهای لازم برای وارد شدن به حوزههای نرمافزاری و سختافزاری آماده میشوند. امروز جامعه نیاز دارد علم به صنعت ورود کند اما زمانی به دانشگاه کارآفرین و ثروتآفرین تبدیل خواهیم شد که صنایع ارتباط مستقیم با مراکز علمی برقرار کنند و متاسفانه این خلأ در شرایط کشور وجود دارد. در بررسی و مشاهدات به این نتیجه رسیدهایم که آنچه مشخص است، تربیت دانشجو کارآفرین نهتنها به توسعه اشتغالزایی کمک میکند، بلکه در بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیز موثر است و دانشگاهها باید به این سمت حرکت کنند و آغاز هفته جهانی کارآفرینی میتواند تلنگری بر این جریان باشد. درخصوص آموزش دانشجویان رشته کارآفرینی در دانشگاهها، چالشها و دغدغههای این دانشجویان، روند حمایتی از دانشجویان کارآفرین پس از اتمام تحصیل و تاثیر اپیدمی کرونا بر افزایش یا کاهش فعالیتهای دانشجویان این رشته در آموزش مجازی با علی داوری استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و امیر علمی دانشجوی رشته کارآفرینی گفتوگوهایی انجام دادهایم که در ادامه میخوانید.
منبع: فرهیختگان
انتهای پیام/
انتهای پیام/