نوری میتواند از حقوق مادی و معنوی معلمان صیانت کند/ اقبال مناسبی به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش وجود دارد
به گزارش گروه سیاست خبرگزاری آنا، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیسجمهور طی سخنانی در نشست هماندیشی مسئولان دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری از سراسر کشور در دانشگاه فرهنگیان که با موضوع «اندیشههای مقام معظم رهبری در حوزه تعلیم و تربیت» برگزار شد، گفت: دیدگاهها و نظرات رهبر فرزانه انقلاب برگرفته از نگاه معرفتی عمیق به آموزههای ناب اسلامی و مطالعات جامع و ژرفنگری است.
در این نشست که بیش از یک ساعت و نیم طول کشید معاون پارلمانی رئیسجمهور پیرامون روشهای تربیتی از منظر رهبری به انذار و غفلت زدایی، معرفی اسوهها و الگوها، تشویق و تنبیه، آراستگی ظاهر و کلام، تغافل، فرصت دادن به متربی برای جبران خطاها، تبشیر و روش تولی و تبری اشاره کرد و با ذکر مصادیق به شرح و بسط این شیوهها پرداخت.
وی عوامل تربیت را به فردی و اجتماعی تقسیم کرد و وراثت و لقمه حلال را از مهمترین عوامل فردی ذکر کرد و از محیط خانواده، اجتماع و رسانه بهعنوان عمدهترین عوامل اجتماعی یاد کرد و در نهایت موانع فردی و اجتماعی تربیت را مورد بحث قرار داد.
معاون پارلمانی رئیسجمهور در پاسخ به سؤالی پیرامون مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یک تقسیمکار و توافق وجود دارد که اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعی ورود کرد مجلس دیگر وارد نشود و برعکس، بنابراین وقتی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در موضوعی وجود دارد دیگر نیازی نیست که مجلس قانونگذاری کند و نمایندگان محترم میتوانند پیگیر و نظارتکننده بر اجرای مصوبات شورا باشند که در حکم قانون است.
حسینی تصریح کرد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی روسای سه قوه، برخی وزرا و روسای کمیسیونهای مجلس حضور دارند و عزم و اراده و التزام آنان به مصوبات میتواند ضامن اجرا باشد وگرنه بهترین اسناد و مصوبات به بایگانی سپرده خواهد شد.
وی اظهار داشت: دانشگاهها نقش بیبدیلی در مباحث فرهنگی، تربیتی و نیز ارتقای بینش سیاسی دانشجویان دارند بهویژه در دانشگاه فرهنگیان که معلمان در این دانشگاه تربیت میشوند، به این رسالت مهم اهتمام بیشتری باید صورت بگیرد.
معاون پارلمانی رئیسجمهور با اشاره به منظومه فکری مقام معظم رهبری، گفت: ما هماکنون درگیر جنگ تمامعیار نرم هستیم و دشمن از طریق رسانهها و فضای مجازی و با القائات مختلف به دنبال ایجاد ابهام و تزلزل در باورهای نسل جوان است، لذا ضرورت دارد که اساتید و مسئولان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای سراسر کشور به مباحث اعتقادی، تاریخی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و نیز شیوههای تربیتی، تسلط به هنگام و قابل قبولی داشته باشند تا بتوانند بهدرستی پاسخهای قانعکننده به سؤالات و ابهامات بدهند.
حسینی تأکید کرد: رئیسجمهور عنایت و تأکید خاصی بر ارتقای دانش و بینش دانشجویان دارد و شورای عالی انقلاب فرهنگی که قرارگاه فرماندهی علم و فرهنگ در کشور است در این مدت فعالشده و خوشبختانه مقام معظم رهبری هم نیروهای تازهنفس و خوشفکری را بهعنوان اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردند که امیدوارم این تحول سبب نشاط، پویایی و تأثیرگذاری بیشتر این شورا شود.
وی افزود: جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی در دولت سیزدهم بهطور منظم به ریاست رئیسجمهور تشکیل میشود و مقررشده شورای فرهنگ عمومی و دیگر شوراهای اقماری هم احیاء شوند.
معاون پارلمانی رئیسجمهور اضافه کرد: انتظار است در دانشگاهها هم شاهد ارتقاء فعالیتها در حوزههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی باشیم و امیدواریم با بازگشایی حضوری دانشگاهها برنامههای فرهنگی، هنری و بصیرت افزایی رونق و تنوع بیشتری پیدا کند.
حسینی گفت: علیرغم مشکلات و گرفتاریهایی که مردم با آن مواجه هستند، با روحیه انقلابی، مدیریت جهادی و برنامهریزی خوب کارگزاران دولت مردمی، بهتدریج اوضاع کشور رو به بهبود است و به فضل الهی آینده بهتری رقم خواهد خورد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تعامل خاصی با مجلس شده است، گفت: از روز چهارشنبه که «یوسف نوری» بهعنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد، جلساتی با نمایندگان از جمله کمیسیون آموزش برای شناخت بیشتر نسبت به سوابق و توانمندیها و برنامههای وی برگزار شده است.
معاون پارلمانی رئیسجمهور اضافه کرد: یکی از مطالبات جدی نمایندگان و معلمان تاکنون انتخاب وزیر آموزش و پرورش از بین مدیران خانواده بزرگ آموزش و پرورش بود که این خواسته با معرفی «نوری» اجابت شد.
حسینی خاطرنشان کرد: نوری هم معلم، هم معاون و مدیرکل آموزش و پرورش در استانها و هم از مدیران ارشد ستاد وزارتخانه بوده است و نسبت به اسناد بالادستی مثل سند تحول بنیادین و سیاستهای کلی ابلاغشده از سوی رهبری و نیز مباحث برنامهوبودجه آشنایی و احاطه کافی دارد، و تعاملات خوبی با نمایندگان و مسئولان کشور دارد و امید است که با حمایت دولت، مجلس و نهادهای انقلابی بتواند منشأ خدمات ارزنده به معلمان، کارکنان و دانش آموزان باشد.
وی تأکید کرد: توقع است که نمایندگان مجلس در فرصت باقیمانده تا روز یکشنبه ۷ آذر که در صحن علنی رأیگیری صورت میگیرد، با بررسی کارنامه و برنامه «نوری»، سؤالات و ابهامات خود را مطرح کنند تا از جانب وزیر پیشنهادی و رئیسجمهور، توضیحات لازم ارائه شود و نمایندگان با اطمینان خاطر بیشتری به او رأی دهند، و خوشبختانه بر اساس اطلاعات اولیه، اقبال به نوری چه از سوی فرهنگیان و چه از سوی نمایندگان تاکنون قابل توجه بوده است.
معاون پارلمانی رئیسجمهور گفت: امیدواریم این بار وزیر آموزش و پرورش تعیین و نهایی شود و با انتخاب این مدیر اجرایی ساعی و سختکوش، باتجربه و آشنا با وظایف و مأموریتهای آن، این وزارتخانه از بلاتکلیفی خارج شود و در آستانه بررسی بودجه ۱۴۰۱ و نیز برنامه هفتم توسعه، نوری بتواند از حقوق مادی و معنوی معلمان صیانت کند.
انتهای پیام/
انتهای پیام/