دفتر نهاد رهبری در دانشگاهها مأمنی برای دانشجویان است/ رسالت امروز دانشجویان چیست؟
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از بندرگز، حجتالاسلام محمد ذوالفقاری در همایش توجیهی نودانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز با ذکر روایتی از امام حسن عسکری(ع) درباره جایگاه ولایت و امامت اظهار کرد: امام عسکری(ع) میفرمایند: «همانا خداوند متعال، حجت و خلیفه خود را برای بندگانش الگو و دلیلی روشن قرار داد، همچنین خداوند حجت خود را ممتاز گرداند و به تمام لغتها و اصطلاحات قبائل و اقوام آشنا ساخت و أنساب همه را میشناسد و از نهایت عمر انسانها، موجودات و جریات و حادثهها آگاهی کامل دارد و چنانچه این امتیاز وجود نداشت، بین حجت خدا و بین دیگران فرقی نبود.
بیشتر بخوانید:
دانشافزایی، تقویت اخلاق و تربیت جسم ۳ رسالت اصلی دانشجو
وی اضافه کرد: براساس این روایت، خداوند امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف را بهعنوان حجت خدا و دلیل روشن در بین مردم قرار داده و امام مهدی عجلالله تعالی فرجهالشریف به زبانها، فرهنگها و قبایل آشنا است، چراکه هر قومی به زبان خود خدا را مناجات میکند و امام به همه زبانها آشناست و این امتیاز امام نسبت به بقیه مردم است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان عنوان کرد: امام انساب همه را میشناسد و از نهایت عمر انسانها و موجودات، جریانات و حوادث زمان آگاهی دارد، ایشان به همه احوالات و افعال ما و حوادث سیاسی و اجتماعی که در کشور اتفاق میافتد آگاه است و اگر چنین امتیازی برای امام وجود نداشت با سایر مردم تفاوتی نداشت، البته بعد از آغاز غیبت کبری امام زمان عجلالله تعالی فرجهالشریف فرمودند:«اَمَّا الْحَوادِثُ الْواقِعَةُ فَارْجِعوُا فیها اِلی رُواةِ حَدیثِنا، فَاِنَّهُمْ حُجَّتی عَلَیْکُمْ...» یعنی در زمان غیبت مردم به فقها به عنوان حجت مراجعه کنند.
ذوالفقاری تبیین کرد: دانشجویان در دانشگاه سه رسالت تحصیل، تهذیب و ورزش را که الهام گرفته از دین مبین اسلام و توصیه بزرگان دین و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) است برعهده دارند و بین این سه رسالت با زیرساختهای سختافزاری، نرمافزاری و ارکان مدیریتی دانشگاه تناسب و ارتباط وجود دارد.
رسالت دانشجویان در دانشگاهها چیست؟
وی، نخستین رسالت دانشجو را تحصیل عنوان کرد و گفت: دانشجو در دانشگاه حضور پیدا کرده تا دانشافزایی و تحصیلات خود را تکمیل کند، چراکه در روایت آمده، خداوند جوان بیکار را که هیچ حرفه، تخصص و مهارتی ندارد، دوست ندارد و شما دانشجویان با ورود به دانشگاه آمدهاید تا علم و مهارت را کسب کرده و به کمال برسید و محبوب خداوند شوید. امام عسگری (ع) با توجه به حقیقت علم، کثرت تفکر و تدبر در امر الهی را بهعنوان مصداق عبادت حقیقی دانسته و فرمودند: «لَیْسَتِ الْعِبادَةُ کَثْرَةُ الصّیامِ وَالصَّلاةِ، وَ إنَّمَا الْعِبادَةُ کَثْرَةُ التَّفَکُّرِ فی أمْرِ اللهِ».
این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: کسب علم موجب حیات روح و تقویت قدرت تفکر و منطق انسان میشود، همانطور که مایه اقتدار و استقلال کشور است. پیشرفت یک کشور در گروی دانشبنیان شدن در ابعاد اقتصادی، دفاعی و ... است، بنابراین دانشجویان باید با دید خدمت علمی به نظام اسلامی در جهاد علمی بکوشند.
ذوالفقاری، رسالت دوم دانشجو را تهذیب یا همان جهاد معنوی برشمرد و خاطرنشان کرد: علم یک ابزار بوده و هدف نیست. تعلیم و تعلم باید طریقی برای وصول به هدف اصلی یعنی قرب الهی و انسانسازی باشد و اگر اندیشه و معرفت انسان افزوده شود، اما انگیزهها و اخلاق دانشجو متعالی و متکامل نشود و انگیزه علمآموزی صرفاً در چارچوب بسط قدرت، ثروت و شهرت و شهوت باشد، آن علم در مسیر خدمت حقیقی به انسان قرار نگرفته است.
وی توضیح داد: اگر اخلاق اصلاح نشود، فرد وقتی از طریق رشد علمی، مقام و منصبی را عهدهدار شود، به جامعه آسیب خواهد زد. آیه «یزکیهم ویعلمهم» گوشزد میکند که تهذیب اخلاق و تزکیه نفس مقدم بر تحصیل است و در دانشگاه نیز تربیت باید توأم با آموزش مدنظر قرار گیرد.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان به نقش استادان در این باره اشاره و مطرح کرد: استادان باید علاوه بر آموزش، نقش پرورشی و تربیتی خود را نسبت به خود و دانشجویان بهخوبی ایفا کنند و دانشجویان نیز این مهم را از استادان مطالبه کنند، بنابراین دانشجویان در محیط دانشگاه علاوه بر دانشافزایی باید تقواافزایی و تقویت ایمان و معنویت را هم سرلوحه خود قرار دهند.
ذوالفقاری، رسالت سوم را ورزش و تربیتبدنی و توجه به خودسازی جسمی به میزان ضرورت و نیاز برشمرد و افزود: در کنار پرورش روح باید به جسم هم توجه کرد، چراکه روح سالم در بدن سالم میتواند ثمربخش باشد و به جامعه خدمت کند.
وی به تناسب این سه رسالت و نیاز با زیرساختهای سختافزاری (اماکن و مراکز) و زیرساختهای نرمافزاری (رشتههای علمی) و ارکان مدیریتی (ریاست و معاونتها) در محیط دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: در موضوع اماکن و مراکز، زیرساختهای سهگانه در دانشگاه شامل مسجد، مدرسه (دانشکده، آموزشکده و پژوهشکده) و ملعب (مجتمع ورزشی) داریم. در مسجد مراسم فرهنگی و معنوی زیادی برگزار میشود که به تهذیب اخلاق و کسب معنویت میانجامد و در دانشکدهها آموزش و پژوهش داریم و در مجتمع ورزشی هم به پرورش جسم توجه میشود و در موضوع رشتههای علمی هم دروسی در راستای تقویت اعتقادات و ایمان و اخلاق مانند دروس معارف، تخصصی و فنی و حرفهای و مهندسی و کشاورزی تعریف شده و دروسی هم مربوط به بدن مانند تربیت بدنی و پزشکی در نظام آموزشی مدنظر قرار گرفته است.
ازدواج دانشجویان مدنظر متولیان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان افزود: در مهندسی معاونتها نیز این تناسب لحاظ شده و معاونت فرهنگی دانشجویی به پرورش روح از طریق امور فرهنگی و معنوی در دانشگاه میپردازد، معاونت علمی به آموزش و پژوهش تمرکز میکند و معاونت اداری مالی هم وظیفه ساخت و تهیه اماکنی مانند سالنهای ورزشی، سلف، آشپزخانه، پرداخت وام و مزایا را برعهده دارد. تعریف این سه مرکز، سه رشته علمی و سه معاونت به معنی تفکیک مطلق آنها نیست، بلکه درعین تفکیک نسبی و تقسیم کار هرسه مورد در هدف انسانسازی تمرکز، اشتراک و تعامل دارند.
ذوالفقاری تبیین کرد: در این راستا رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز بهعنوان نقطه تمرکز، بر این سه حوزه نظارت میکند تا اعتدال در هر سه بخش حفظ شود و در این راستا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها رعایت اعتدال در هر سه حوزه را مدنظر قرار داده است.
وی به ارتباط صمیمانه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با دانشجویان اشاره کرد و گفت: دفتر نهاد رهبری ملجأ و مأمنی برای دانشجویان با همه سلایق است و بهعنوان خدمتگزار درخدمت دانشجویان، بسیج دانشجویی، تشکلها، کانونها، انجمنها و... است. البته از جریانهای انقلابی، متدین و متعهد مانند بسیج بهطور ویژه حمایت میکنیم، البته برخی کانونها ارتباط سازمانیافتهتری با نهاد دارند که از جمله آنها سه کانون دانشجویی مهدویت، قرآن و عترت، معرفت رضوی و هیئات مذهبی در دانشگاهها است.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان، متولی ازدواج دانشجویی را این نهاد عنوان کرد و متذکر شد: با این تبیین روشن می شود که پنج کلیدواژه - با حرف «میم» داریم که توجه، تأمین و کسب آنها از وظایف توأمان دانشگاه و دانشجو است و این پنج کلیدواژه عبارتند از: مسجد، مدرسه (دانشکده و آموزشکده و پژوهشکده)، ملعب (ورزشگاه)، مزرعه و مصنع (نماد اشتغال)، منزل(نماد ازدواج).
ذوالفقاری تبیین کرد: مسئولان باید در کنار مسجد، مدرسه و ملعب به ارتباط بین علم و صنعت و کشاورزی با هدف زمینهسازی برای اشتغال و کارآفرینی دانشجویان بپردازند که مزرعه، کشت و صنعت کشاورزی بهعنوان حلالترین شغل در روایات بیشتر مورد توجه است.
وی توضیح داد: علاوه برآن باید نیاز به ازدواج جوانان دانشجو مدنظر متولیان دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد و زمینههای تسهیل ازدواج مهیا شود، بنابراین بر «منزل» بهعنوان نماد ازدواج و تشکیل نهاد خانواده تأکید داریم، چراکه یکی از وظایف اصلی نهاد رهبری توجه به مقوله ازدواج است.
انتهای پیام/4078/
انتهای پیام/