علم با مباحثه و گفتوگو رشد میکند/ برگزاری همایش حکمت اسلامی در ۳۰ آبان ماه
حجتالاسلاموالمسلمین عبدالحسین خسروپناه در گفتوگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا درباره برگزاری همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: این همایش برگرفته از سند تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی است. سند تأسیسی معاونت علوم انسانی و هنر بر محور تعالی علوم انسانی و هنر است و منظور ما از تعالی روزآمدی، بومیسازی و حکمی سازی است.
وی افزود: روزآمدی یعنی اینکه باید آخرین جزئیات علوم انسانی در دنیا شناخته شود و استادان برای تدریس با آخرین نظریات، دانش و سرفصلهای درسی آشنا باشند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقصود از بومیسازی درگیر کردن علم با مسائل مورد نیاز جامعه اعم از شهر و منطقه و شهرستان یا کل منطقه و حتی جهان است. بعضی مشکلات جهانی هستند، اکنون بحران خانواده یک مشکل بینالمللی است. غربیها بیشتر از ما در این زمینه راهکار دادهاند. بحران فقر و آب مشکل جهانی نیز هستند که اقدامات زیادی در این مسیرها انجام شده است. برخی از مشکلات ممکن است مربوط به ایران باشد، برخی معضلات استانی هستند. مثلاً در استانی آمار خودکشی یا طلاق بالاتر است. معنای بومیسازی این است در پایاننامههای کارشناسی ارشد، رسالههای دکتری یا مقالاتی که استادان مینویسند به مسائل بومی توجه شود.
مقصود از بومیسازی درگیر کردن علم با مسائل مورد نیاز جامعه اعم از شهر و منطقه و شهرستان است
بیشتر بخوانید:
بایستهها و نبایستههای تحول در علوم انسانی کدامند؟
تحول در علوم انسانی مستلزم تغییر همهجانبه زیرنظامهای آن است
باید از مبانی حکمی برای تولید نظریه و نظریهپردازی استفاده کنیم
حجت الاسلام خسروپناه با اشاره حکمی سازی علوم انسانی ادامه داد: همه نظریات علوم انسانی و هنر مبتنی بر مبانی فلسفی است. ما باید از مبانی حکمی برای تولید نظریه و نظریهپردازی استفاده کنیم. حکمتی که مدنظر ماست حکمت در کلام، فلسفه، معارف و عرفان است. هستیشناسی، معرفتشناسی، انسانشناسی، ارزششناسی و دینشناسی بر همه علوم انسانی و حتی علوم انسانی مدرن هم تأثیرگذار است. برای حکمی سازی باید به این مؤلفهها توجه کرد. مثلاً نظریه سیر تطور جامعه در اندیشه مارکس مربوط به نظریههای دین شناختی قرن ۱۹ است.
وی اضافه کرد: بر این اساس دورههای حکمی سازی علوم انسانی را تعریف کردیم اساتید دانشگاه آزاد اسلامی مشارکت کردند. بر این اساس یک دوره حضوری برگزار شد، به دلیل کرونا دو دوره مجازی برگزار شد. جمعاً بیش از هزار نفر در این دورهها مشارکت داشتند. روسای هیئتهای اندیشهوزر در یکی از دورههای حضور داشتند که حدود ۳۰۰ نفر بودند. در این مسیر برخی مباحث که مرتبط با حکمی سازی بود نیز مطرح شد که عنوان حکمی سازی را نداشت ولی در دورههای توانمندسازی مورد استفاده قرار گرفت که شامل دورههای روانشناسی و دین و حکمرانی میشود.
باید از مبانی حکمی برای تولید نظریه و نظریهپردازی استفاده کنیم. حکمتی که مدنظر ماست حکمت در کلام، فلسفه، معارف و عرفان را شامل میشود.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در این مسیر جمعی از استادان علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی آمادگی پیدا کردند که حکمت و علوم انسانی را تبیین کنند بنابراین برگزاری همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی در سال گذشته پیشنهاد شد و استانهای مختلف درگیر آن شدند. ۱۳ کمیسیون تعریف کردیم هر کمیسیون ناظر به یک علم از علوم انسانی مسئولیت پیدا کردند. هر کمیسیون مسئول و شورایی داشت، واحدهای دانشگاهی نیز برای معرفی موضوع، ارزیابی مقالات و برگزاری پنل مشارکت کردند، ۱۳ پنل برگزار شد. مقالات برتر در این پنلها ارائه شدند. در روز یکشنبه ۳۰ آبانما جلسه اختتامیه را برگزار میکنیم. در این مراسم دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی سخنرانی خواهند داشت و روسای کمیسیونها گزارش میدهند و توصیهها برای ادامه این همایش ارائه خواهد شد.
همایش علوم انسانی و حکمت اسلامی فصل اول حکمی سازی علوم انسانی است
حجت الاسلام خسروپناه بیان کرد: همایش حکمت اسلامی فصل اول حکمی سازی علوم انسانی بود. انشالله فصل دوم را برای سال آینده خواهیم داشت. پیشنهادم این است که در آینده ۸ یا ۱۰ همایش ملی برگزار کنیم تا کار دقیقتر و جزئیتر باشد.
علم بخشنامهای نیست
وی با بیان اینکه استادان باید وارد این مباحثه و گفتوگو شوند، تصریح کرد: علم با مباحثه و گفتوگو رشد میکند، علم بخشنامهای نیست تا خود استادان وارد نوشتن، مباحثه و بحث و گفتوگو نشوند و با عشق و علاقه مباحث را دنبال نکنند، اتفاقی نمیافتد. در این میان اگر استادی بگوید تا وضع اقتصادی من درست نشود نمیتوانم کار کنم، اگر به این شخص یک میلیارد هم بدهید درست نمیشود. علم در دوره فقر عالم هم باید با عشق پیش رود. خواجه نصیرالدین طوسی شبها وقتی مسئلهای را حل میکرد به بیرون خانه میدوید و فریاد میزد که «پادشان کجا هستند تا ببینند که من چه لذتی از حل این مسئله میبرم» بنابراین هیچ لذتی بالاتر از حل مسئله علمی نیست. در صورتی که خواجه نصیرالدین زندگی پر فراز و نشیبی داشت ولی توانست تمدنی را احیا کند و بیش از ۲۰۰ جلد کتاب بنویسد.
علم با مباحثه و گفتوگو رشد میکند، علم بخشنامهای نیست تا خود استادان وارد نوشتن مباحثه و بحث و گفتوگو نشوند و با عشق و علاقه مباحث را دنبال نکنند اتفاقی نمیافتد.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در غرب نیز هر دانشمندی بزرگی که جایزه نوبل دارد تمام زندگیاش را صرف علم کرده و با علم عاشقی میکند. خانم کوری یا پاستور زندگیشان در آزمایشگاه بود. کسی که استاد دانشگاه میشود باید با علم زندگی کند و نظریهپردازی کند. اگر غیر از این باشد، فایده ندارد چراکه آن وقت است که علم تعالی پیدا میکند، سنت الهی نیز این است اگر تلاش کنید، خداوند راه را نشان میدهد. ممکن است برخی بگویند برویم درس بخوانیم و دکتری بگیریم و مقاله بنویسم اینگونه ممکن است تعداد مقالات افزایش پیدا کند ولی تولید علم اتفاق نمیافتد.
وی گفت: همایش حکمت اسلامی نیز به دنبال تولید علم است. در این همایش بیش از یک هزار و ۲۰۰ چکیده و بیش از ۸۰۰ مقاله دریافت شده است از این تعداد حدود ۵۷۳ مقاله پذیرش و تأیید شده و ۱۰۰ مقاله برگزیده در ۱۳ پنل تخصصی ارائه شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مقالههای برگزیده شده در سایتهای سیلیویکیا، SiD، با همایش، کنفرانس یاب و ISC نمایه میشوند.
انتهای پیام/۴۰۴۰/
انتهای پیام/