آموزش ۱۴۰ نوع مهارت به دانشآموزان از پیشدبستانی تا هنرستان
گروه استانهای خبرگزاری آنا؛ دوازدهم بهمن ۹۹ با صدور بخشنامهای، نظامنامه «نظام آموزش فنی، حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی» که به تصویب شورای گسترش دانشگاه رسیده بود، ابلاغ شد و بر اساس آن، آموزشهای فنی، حرفهای و مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس رویکردهای «تدوین استانداردهای آموزشی مبتنی بر شایستگیهای حرفهای»، «برنامهریزی گسترش انواع آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی بر اساس تقاضای بازار کار»، «توسعه رشتهها در قالب خوشههای حرفهای، متناسب با آمایش ملی و استانی»، «گنجاندن پرورش روحیه کارآفرینی در تمامی شئون برنامههای آموزش» و «آموزش توأمان نظری و عملی برای افزایش توانایی سرمایه انسانی» برنامهریزی و اجرا میشود.
بیشتر بخوانید:
تحصیل ۵۱۰ دانشآموز در ۶ واحد آموزشی سمای زابل
۲ مدرسه عالی مهارتی شبستر در انتظار اخذ مجوز
مدرسه عالی مهارتی خدمات گردشگری چه مأموریتهایی دارد؟
خرداد ۱۴۰۰ «آییننامه نحوه تأسیس و اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی» به رؤسای استانی و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ و تأکید شد؛ این آییننامه که بهتفصیل در اختیار واحدهای دانشگاهی قرار گرفته، شامل مواردی از جمله مقدمه و تعاریف، تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، اداره امور دانشکدههای مهارت و کارآفرینی، آموزشهای کوتاه مدت و... است.
واحدهای دانشگاهی براساس بندهای این آییننامه و بنا به مقتضیات سند مأموریت و آمایش، برنامهریزی و کارآفرینی دانشگاه و شرایط ناحیهای با تأمین امکانات میتوانند دانشکده مهارت و کارآفرینی تأسیس کنند. در این راستا طبق مصوبه شورای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدههای مهارت و کارآفرینی در واحدهای دانشگاهی راهاندازی میشوند و آموزشکدههای فنیحرفهای سما در این دانشکده ادغام و وظایف جدیدی برعهده میگیرند.
خبرنگار آنا با توجه به نقش مهم مهارت در اشتغال فارغالتحصیلان و اقدام دانشگاه آزاد اسلامی در ایجاد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و آغاز ادغام آموزشکدهها طبق بخشنامه از شهریور ۱۴۰۰ با مسئولان دانشگاه و معاونان آموزشهای عمومی و مهارتی واحدهای دانشگاهی گفتوگو کرده است که در این شماره از پرونده «دانشجو، مهارت، اشتغال» گفتوگو با عباس کریمی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک را میخوانیم.
آنا: ایده بازنگری در ساختارهای قبلی نظام مهارتآموزی دانشگاه آزاد اسلامی (ادغام آموزشکدههای فنی و حرفهای) و تولد دانشکدههای مهارت و کارآفرینی را چگونه ارزیابی میکنید؟
کریمی: تأسیس دانشکده مهارت و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی رویدادی ملی است که در همین راستا و با هدف تحقق اهداف ترسیم شده صورت میگیرد، ارائه آموزشهای لازم برای اشتغال متناظر با مهارتهای شغلی مورد نیاز منطقه و ارتقای اثربخش و شایستگیهای منابع انسانی را میتوان ازجمله اهداف تأسیس دانشکدههای مهارت و کارآفرینی برشمرد.
آنا: آیا در واحد اراک شما پروژه ادغام صورت گرفته و دانشکده مهارت و کارآفرینی از مهر ۱۴۰۰ دانشجو جذب کرده است؟
کریمی: بله، پروژه ادغام صورت گرفته و آموزشکده فنی و حرفهای سمای اراک به دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک تغییر یافته و ترم مهر ۱۴۰۰ جذب دانشجو داشته و اکنون تعداد ۶۷۵ دانشجو در دانشکده مهارت و کارآفرینی مشغول به تحصیل هستند.
آنا: طرح ادغام آموزشکدهها چه چالشهایی را برای واحدهای دانشگاهی داشته و چه ملاحظاتی باید در اجرای طرح لحاظ تا این طرح موفق شود؟
کریمی: تغییر پست سازمانی و تغییر جایگاه کارکنان و تأمین نیروی انسانی دانشکده مهارت و کارآفرینی و نقل و انتقال اموال و حسابهای مالی از آموزشکده به دانشگاه مشکلات و چالشهایی را برای واحد دانشگاهی و آموزشکده سما به دنبال دارد؛ اما با تدبیر و هماهنگیهای لازم به مرور زمان برطرف میشود و کارکنان باید با همدلی و همفکری بتوانند این چالش را پشت سرگذاشته و برای پیشبرد اهداف عالی دانشگاه تلاش کنند.
فعالیت ۲۵ باب کارگاه و آزمایشگاه در رشتههای تخصصی
آنا: اکنون از چه تعداد دانش آموز و دانشجو در سما برخوردارید و در مورد ظرفیتها و امکانات دانشکده مهارت و کارآفرینی و دیگر بخشهای سمای واحد اراک توضیح دهید.
کریمی: تعداد دانشآموزان مدارس سمای اراک ۲ هزار و ۵۲۶ نفر و تعداد دانشجویان ۶۷۵ نفر است و با توجه به اینکه مدارس سمای اراک جزء مدارس مطرح و خوب استان مرکزی است، دانشآموزان در مقاطع مختلف ثبت نام کردهاند.
دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی اراک علاوه بر نیروی انسانی مجرب و کارآزموده، دارای امکانات سختافزاری مطلوبی است و تعداد ۲۵ باب کارگاه و آزمایشگاه در رشتههای تخصصی را داراست و این امکان را فراهم کرده تا دانشجویان به صورت عملی در رشتههای خود تبحر و مهارت لازم را کسب کنند.
آنا: اهداف نظامنامه نظام آموزش فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟
کریمی: دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد حل مسئله سعی دارد نقش مؤثری را در موضوع آموزش داشته باشد که قطعاً با تشکیل دانشگاههای مهارتمحور میتوانیم نیروهای جوان، زبده و متخصص را تربیت کنیم، نظامنامه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی تعیین کننده نقشه راه آموزشهای مهارت و فنیحرفهای است.
مراحل اخذ مجوز مدارس عالی مهارتی هنر، مشاغل خانگی و زندگی هوشمند برای راهاندازی در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در حال انجام است.دانشگاه آزاد اسلامی اراک و دانشکده مهارت و کارآفرینی با وجود امکانات و شرایط مناسب برای تحقق رویکردها و مأموریتهای تعریف شده میتوانند اقدامات مؤثری را برای تربیت نیروی تکنسین انجام دهند.
آنا: آیا تفاهمنامهای در حوزه مهارت و کارآفرینی با دیگر ادارات منعقد شده است؟
کریمی: با برخی از شرکتها، صنایع و سازمانها، بنگاههای صنعتی در زمینه برقراری ارتباط و تعامل و امضای تفاهمنامه مذاکرات اولیه صورت گرفته و اجرای تفاهمنامهها در دست اقدام است.
آنا: در محورهای فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دورههای کوتاهمدت نیز دیده شده است، منظور از این دورهها چیست و آیا اقدامی کردهاید؟
کریمی: دانشگاه آزاد اسلامی اراک دارای تشکیلات مستقلی به نام مرکز آموزشهای کوتاهمدت و تخصصی است.
یکی از ارکان و محورهای فعالیتهای دانشکده مهارت و کارآفرینی برگزاری دورههای کوتاه مدت برای مشاغل مختلف است که افراد میتوانند پس از گذراندن این دورههای تخصصی با مدرکی که دریافت میکنند در زمینههای تخصصی گذرانده شده مشغول به کار و فعالیت شوند.
آنا: فعـالیت مـدارس در زمینـه مهـارت و کـارآفــرینی به چه شکلی است و آن را چگونه ارزیابی میکنید ؟
کریمی: شعار مدارس سما هر دانشآموز یک مهارت است و همه دانشآموزان از مقطع پیشدبستانی تا هنرستانها با توجه به امکانات خاصی که برای مدارس در نظر گرفته شده است، بیش از ۱۴۰ مهارت ازجمله مهارتهای فردی و اجتماعی زندگی تا مهارتهای تخصصی را میآموزند.
ارائه آموزشهای متناسب با مهارتهای شغلی در راستای ارتقای اثربخشی و کارآفرینی به عنوان بخشی از برنامههای آموزشی و پژوهشی هفتگی مدارس لحاظ شده و به همین منظور کارگاههای معرق، منبت، پرورش ماهیانزینتی و گلهای آپارتمانی، گلیمبافی، آشپزی و.... در مدارس مقاطع مختلف تجهیز شده است.
بیشتر بخوانید:
راهاندازی آموزشگاه علمی در دستور کار سمای بهبهان
دانشکدههای مهارت و کارآفرینی چه اهدافی را دنبال میکنند؟
آنا: بایدها و نبایدهای حوزه معاونت، کارآفرینی و اشتغال سما را چه چیزهایی میدانید؟
کریمی: ارتباط نداشتن مناسب میان مراکز آموزشی و مراکز صنعتی و نبود اعتماد کافی کارآفرینان و مدیران به فارغالتحصیلان دانشگاهی ازجمله چالشها و بایدها و نبایدهای این حوزه است.
پیگیری اخذ مجوز 3 مدرسه عالی مهارتی
آنا: دانشگاه مدتی است به راهاندازی مدارس عالی مهارت هم اقدام کرده است، مأموریت این مدارس با مأموریت دانشکدههای مهارت و کارآفرینی تداخلی ندارد؟ آیا واحد اراک مدرسه عالی مهارتی راهاندازی کرده است؟
کریمی: با توجه به ابلاغ تأییدیه سازمان سما مبنی بر مجوز راهاندازی دو مدرسه عالی مهارتی بورس و ورزش، فعالیت در زمینه آموزشهای غیررسمی به عنوان حلقه واسط و ارائه آموزش مهارتهای لازم و ایجاد شرایط کاروزی در راستای تربیت نیروی کار ماهر و کارآمــد بهمنظـــور خوداشتغالــی و ورود به بازار کار در مهارتورزان در اولویت کار معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی قرار گرفته است.
مراحل اخذ مجوز مدارس عالی مهارتی هنر، مشاغل خانگی و زندگی هوشمند برای راهاندازی در معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در حال انجام است.
به گزارش آنا، معاونت آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرده است که برای اجراییکردن مصوبه شورای دانشگاه علاوهبر ظرفیتهای سایر بخشهای دانشگاه، آموزشکدههای سما به دانشکده مهارت و کارآفرینی تبدیل میشوند و متولی اصلی اجرای آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتی در واحدهای دانشگاهی خواهند بود و مدارس عالی مهارت هم به زیرمجموعه دانشکدههای مهارت و کارآفرینی منتقل میشوند.
به گفته سیدمحمد بطحایی معاون آموزشهای عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی ۱۱۶ دانشکده مهارت و کارآفرینی در سال تحصیلی جدید فعال و آموزشهای مهارتی جایگزین آموزش فنی و حرفهای کلاسیک شدهاند و پیشبینی میشود که ۱۲۰ هزار دانشجو در این دانشکدهها حضور یابند. مدارس عالی مهارتی هم که از دل دانشکدههای مهارت و کارآفرینی شکل میگیرد، تاکنون ۱۰۳ مدرسه پیشنهاد شده است و ۷۰ مدرسه مجوز راهاندازی دریافت کردهاند.(بیشتر بخوانید)
انتهای پیام/۴۱۱۷/۴۰۶۲/
انتهای پیام/