نظام سنجش دانشجو نقطه آغازین نهاد آموزش عالی است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، محمدعلی زلفیگل در مراسم افتتاحیه «همایش ملی سنجش علمی و آزمونهای ورودی آموزش عالی کشور مبانی، چالشها و راهکارها»، گفت: نظام سنجش و پذیرش دانشجو نقطه آغازین نهاد آموزش عالی است.
متن پیام وزیر علوم به شرح زیر است؛
بسم الله الرحمن الرحیم
قبل از هر چیز وظیفه خود میدانم از تمامی نهادها، سازمانها و موسسات، اساتید، صاحبنظران، مدیران، کارشناسان و همه کسانی که در طراحی، اجرا و برگزاری همایش ملی سنجش علمی و آزمونهای ورودی آموزش عالی کشور، مبانی چالشها و راهکارها، زحماتی را تقبل فرمودهاند، تشکر و قدردانی کنم. بهخصوص از رئیس و اعضای محترم شورای سیاستگذاری، رئیس و اعضای محترم کمیته علمی، رئیس و کمیته اجرایی همایش، سپاسگزاری میکنم.
نظام سنجش و پذیرش دانشجو نقطه آغاز نهاد آموزش عالی و سازمان دانشگاهی است. به تعبیر فلاسفه، همه حقیقت، در نقطه آغازین هر پدیدهای حضور دارد. بنابراین به نقطه آغازین هر سیستمی باید نهایت توجه و دقت را داشته باشیم. چنانچه نقطه آغازین، از منطق و سازگاری درونی از یک سو و تطابق با واقعیتها و نیازهای بیرونی از سوی دیگر برخوردار باشد، میتوان انتظار داشت سیستم موردنظر با احتمال بیشتری به اهداف خود میرسد.
کنکور و آزمون سراسری نیز این چنین نقشی را برای آموزش عالی ایفا میکند. البته با نگاهی به واقعیتهای آشکار میتوان نتیجه گرفت که آزمون سراسری در طول بیش از نیم قرن حیات خود، از این حیث، موفق و سربلند بوده است. کافیست به چهرههای برتر این آزمون در طول این سالها نگاهی بیندازیم. اکثر قریب به اتفاق آنها به مدارج بالای علمی و کسب کرسیهای دانشگاهی معتبر نایل شدهاند. این خروجیهای افتخار آمیز بر حقانیت اقدامات انجام شده در تمامی سالهای گذشته دلالت میکنند اما این به آن معنا نیست که سیستم خالی از هرگونه خلل است.
بهویژه با توجه به تحولات صورت گرفته در نظامهای آموزش عالی جهان و با نظر به تحولات عمیق و گسترده حاصل شده در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این کاستیها بیشتر احساس میشود.
مطلع هستم در ۳ دهه گذشته در سازمان سنجش آموزش کشور ایدهها و طرحهای گوناگونی برای ارتقای کیفی نظام سنجش و پذیرش دانشجو مطرح شده است. کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به کنکور توجه ویژهای داشتهاند.
تصویب ۲ قانون مهم درباره آزمونهای سازمان سنجش در مجلس شورای اسلامی و تصویب بیش از ۷۰ مورد نکات مهم در همین زمینه در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نشان میدهد که کنکور یکی از دغدغههای اصلی مسئولان عالی رتبه کشور است. در راس همه مقام معظم رهبری بر ضرورت ایجاد تحولات لازم در کنکور اشارات راهگشایی داشتهاند.
اولین همایش در سال ۱۳۸۱ در اصفهان برگزار شده است. فاصله ۱۹ ساله میان آن تلاش با کوشش ارزشمند کنونی، البته مایه حیرت و تا حدی، تاسف است. زیرا مسئله مهمی مانند کنکور میبایست بیش و پیش از این مورد توجه و مداقه علمی قرار میگرفت اما به هر حال برگزاری این همایش که متکی بر تلاشهای فشرده ۲ سال اخیر و تجربیات ارزنده ۲۰ گذشته است، جای تشکر و قدردانی دارد.
از شما دوستانی که در این همایش شرکت دارید می خواهم هنگام بررسی کنکور، اولاً با نگاهی جدی و بدون مماشات به عملکرد گذشته و چشمانداز آینده داشته باشید. ثانیاً توصیه میکنم هر کدام از شما اساتید و صاحبنظران محترم، خود را حداقل در مقام وزیر علوم تصور کنید تا بتوانید از منظری بالا، والا و همه جانبه به نظام سنجش و پذیرش دانشجو بپردازید.
من با مرور کوتاهی بر تجربه جهانی، یقین دارم که دستاوردهای ما تا همین لحظه، قابلیت عرضه جهانی دارد. میدانم که جهان نیز چیزهای بسیاری برای عرضه به ایران دارد. بنابراین با ترکیب تجربه ملی ارزشمند خود با تجربه گرانبهای جهانی میتوانیم به ایدهها، طرحهای سازنده و آیندهداری دست یابیم. به عنوان نمونه اکنون که در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشد کمی کم نظیری داشتهایم، باید به سوی نظامهای سنجش و پذیرش استاد محور حرکت کنیم.
این معنا ندارد که بی اذن و همگامی اساتید، نسبت به پذیرش دانشجوی ارشد و دکتری اقدام کنیم. اگر فاصله و گاه بیگانگی میان اساتید و دانشجویان پذیرش شده در مقاطع تحصیلات تکمیلی همانند مقطع کارشناسی باشد، آنگاه باید منتظر خروجیهای بی کیفیتی باشیم که نه تنها باری از دوش کشور برنمیدارند بلکه بیکاری آنها خود معضلی لاینحل خواهد شد.
میدانید که حرکت به سوی پذیرش استاد محور، مستلزم تعریف مجدد نقش اساتید در دانشگاه ها است. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید برای کمک به حل مسائل کشور پذیرش شوند. دانشجویاندکتری باید با هدف تربیت نظریه پردازان جهانی پذیرش گردند. اگر چنین نکنیم کسب مدرک همچنان هدف اول و آخر جوانان خواهد بود. تا همینجا، برای این هدفِ ناکافی و گاه بیهوده، خسارتهای بیشماری دیدهایم.
امیدوارم این همایش ملی بتواند روشنایی بیشتری بر حوزههای تاریک و نیمهتاریک سیستم سنجش و پذیرش دانشجو بیفکند. با تاسی به کلام امیر مومنان (ع) که یک قدم در روشنایی و با بصیرت را از ۱۰۰ قدم در تاریکی برتر دانسته اند، انشاالله شاهد روشنگریهای علمی و تخصصی شما درخصوص مسائل مطرح در آزمونهای ملی باشیم.
انتهای پیام/۱۱۰/
انتهای پیام/