۰۷/ اسفند /۱۴۰۳

آمار فروش خودروی برزیل در سال ۲۰۱۵

آمار فروش خودروی صفر برزیل در سال ۲۰۱۵ منتشر شد. این کشور ۸۲۵ هزار دستگاه کم‌تر از سال ۲۰۱۴ فروخته است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، آمار سال ۲۰۱۵ فروش خودرو صفر در کشور برزیل، توسط انجمن تولیدکنندگان خودرو برزیل منتشر شد. بر اساس این آمار تعداد خودروهای فروخته شده در برزیل کمتر از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه بود. این میزان برای کشور مانند برزیل یک شکست بزرگ محسوب می‌شود چرا که این کشور پایگاه خودروسازی اکثر خودورسازان بزرگ دنیا، در آمریکای جنوبی است.


برزیل که تا سال پیش فروش ۳ میلیون و ۳۳۳ هزار دستگاهی داشت، امسال با کاهش شکننده ۲۵,۶ درصدی تنها توانست ۲ میلیون و ۷۷۲ هزار دستگاه وسیله نقلیه سبک شامل خودروهای سواری و پیکاپ بفروشد.


آمار فروش فیات، رهبر این بازار شکست خورده نسبت به سال ۲۰۱۲ تقریبا نصف شده است و فولکس واگن شرایط به مراتب بدتری دارد.


دورنمای بازار


صنعت خودروسازی برزیل با سخت‌ترین بحران تمام تاریخ خود مواجه شده است. بحرانی که بخش عمده‌ای از آن به دست خودروسازان این کشور به این صنعت تحمیل شده است. بسیاری موسسات تحقیقاتی در سال ۲۰۱۳ این بحران را پیش‌بینی کرده بودند و در سال ۲۰۱۴ به مرز هشدار رسید اما در حقیقت هیچ‌کدام چنین ابعاد عظیمی از بحران را متصور نشده بودند.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

بر اساس اطلاعاتی که انجمن تولیدکنندگان خودرو برزیل، در پایان سال ۲۰۱۵ منتشر کرد، در حالی دسامبر به پایان رسید که میزان فروش خودروی سواری در این کشور با کاهش غیرقابل پیش‌بینی ۲۵,۶ درصدی، به ۲ میلیون و ۴۶۷ هزار و ۹۰۴ دستگاه رسید. با وجود اینکه بازار در سال پیش هم وضع جالبی نداشت ولی فروش خودرو در سال ۲۰۱۵ به تنهایی ۸۲۵ هزار دستگاه کمتر از سال پیش از آن بود. از سال ۲۰۰۸ که رکود اقتصادی سراسر جهان را گرفته بود، تا کنون چنین آمار پایینی دیده نشده بود.


در ماه پایانی سال، آمار به شدت پایین آمد و میراثی برای سال ۲۰۱۶ شد تا این احتمال برود که آمار فروش در این سال به کمتر از ۲ میلیون دستگاه برسد. آماری که در دهه گذشته بی‌نظیر خواهد بود.



در جدول بالا میزان فروش در ۱۰ سال گذشته بررسی شده است. فرکانس این جدول ماهیانه و ضریب آن هزار دستگاهی است.


بازار برزیل به روایت آمار


پنج سال پیش بازار خودروهای صفر در برزیل تبدیل به بازاری دوقطبی شده بود که تحت سلطه فولکس‌واگن و فیات بود. برند ایتالیایی که در سال ۲۰۱۲ رکورد ۸۳۸ هزار و ۲۵۴ دستگاه را شکسته بود، در سال ۲۰۱۵، تنها ۴۳۹ هزار و ۱۶۵ دستگاه فروخت. البته مهم‌ترین بازنده دو سال اخیر فولکس‌واگن بود که از جایگاه دوم خود به نفع شورلت کنار کشید تا در رتبه سوم قرار گیرد.


فیات که در سال ۲۰۱۴ با کاهش ۶۳ هزار دستگاهی توانست ۷۰۰هزار دستگاه بفروشد، امسال با کاهشی بسیار شدیدتر به فروش ۴۴۰ هزار دستگاهی رسید و پرفروش ترین برند بازار شد.


فروش شورلت که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ روی حدود ۶۵۰ هزار دستگاه مانده بود، در سال ۲۰۱۴ توانست ۵۸۰ هزار دستگاه و در سال ۲۰۱۵ تنها ۳۹۰ هزار دستگاه بفروشد.


فولکس‌واگن اما از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ فروش حدودا بالای ۷۰۰هزار دستگاه داشت تا سال ۲۰۱۴ که فروش آن به ۵۸۰ هزار دستگاه رسید. بیشترین کاهش فروش فولکس‌واگن اما در سال ۲۰۱۵ بود که فروش آن با کاهش ۲۲۰ هزار دستگاهی به ۳۶۰ هزار دستگاه رسید.


فورد نیز از سال ۲۰۱۰ تا سال ۲۰۱۴ فروش خود را روی ۳۳۰ تا ۳۰۰ هزار دستگاه حفظ کرد و در سال ۲۰۱۵ اگر به لطف معرفی آخرین نسخه فیستا و «کا» جدید، فورد نبود، فروش آن از همین ۲۵۳ هزار و ۶۱۴ دستگاه هم کمتر می‌بود.


هیوندای که در سال ۲۰۱۰ با فروش ۱۰۶ هزار دستگاهی در رتبه هفتم پرفروش‌های بازار برزیل بود، توانست در سال‌های گذشته به آرامی و پله پله خود را بالا بکشد تا در سال ۲۰۱۵ با فروش ۲۰۴ هزار دستگاه به جایگاه پنجم برسد.


رنو نیز در سال ۲۰۱۰ از فروش ۱۶۰ هزار دستگاهی و رتبه ششم شروع کرد و به آرامی فروش خود را در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به ۲۳۷ هزار دستگاه رساند. البته فروش این برند در سال ۲۰۱۵ به ۱۸۱ هزار دستگاه رسید.


تویوتا، پرفروش‌ترین برند دنیا در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به فروش ۹۹ هزار دستگاهی راضی بود. در سال ۲۰۱۴ فروش این برند در برزیل به ۱۹۵ هزار دستگاه رسید که تقریبا با افزایش ۲ برابری در چهار سال مواجه شد. سال ۲۰۱۵ نیز فروش این برند ۱۷۵ هزار دستگاه و رتبه آن هفتم بود.


هوندا در سال ۲۰۱۰ جایگاه خوبی در بازار برزیل داشت و با فروش ۱۲۶ هزار دستگاه ششمین برند پرفروش بازار بود. این برند اگرچه رشد متوسط و مستمر فروش خود را حفظ کرد و در سال ۲۰۱۵ به ۱۵۳ هزار دستگاه در سال رسید، ولی جایگاه ششم خود را از دست داده و به هشتم راضی شده است.


نیسان، سیزدهمین برند پرفروش سال ۲۰۱۰ که فروش حدود ۳۷ هزار دستگاه بود، با رشد مستمر به فروش ۶۱ هزار دستگاهی در سال ۲۰۱۵ رسید تا جایگاه نهم را از آن خود کند.


موفق‌ترین برند ۵ سال اخیر، قطعا جیپ بوده است. این برند که در سال ۲۰۱۰ با فروش کمتر از یک هزار دستگاه در رتبه ۲۹ جدول بود، توانست با رشد غیر قابل باور ۴۵۰۰ درصدی به فروش ۴۱ هزار دستگاهی دست یابد تا در رتبه دهم جدول پرفروش ها قرار گیرد.



انتهای پیام/

ارسال نظر