دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

قطع ارتباط تولیدکننده و مصرف‌کننده با خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا

دبیر انجمن صنفی پتروشیمی بر این اعتقاد است که خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا بیش از آنکه مزیت باشد، نقطه ضعف است و می تواند شرایط را برای بازار محصولات پتروشیمی و همچنین بورس کالا نامساعد کند.
کد خبر : 62145

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، احمد مهدوی ابهری درباره خروج یا عدم خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: بورس یک بازار مدرن است و به هر حال یک جامعه مدرن نیز باید از جهت اقتصادی دارای بورس داشته باشد.


وی افزود: علاوه بر این بورس باید جاذبه داشته و قوانینی در آن حاکم باشد که بتواند به بازار رونق ببخشد.


به گفته مهدوی ابهری، در یک جامعه مدرن، بورس باید واقعی باشد و بورس دستوری کارگشا نخواهد بود.


دبیر انجمن صنفی پتروشیمی ها با اشاره به معایب قطع ارتباط بین مصرف‌کننده و تولیدکننده تصریح کرد: این مساله نه به نفع تولید‌کننده و نه مصرف‌کننده است. ضرورت این ارتباط در مورد محصولات پتروشیمی به مراتب بیش از سایر محصولات است، چراکه با توجه به شرایط بورس کالا باید این نوع ارتباط به منظور برنامه‌ریزی برای تولید وجود داشته باشد.


ابهری با بیان اینکه باید در بورس کالا سازوکار درست وجود داشته باشد، اظهار کرد: بورس باید جاذبه ایجاد کند تا بتوان آن را به عنوان یک برند مطرح کرد. باوجود این، در صورتی که بتوانیم کمبودهای بورس کالا را برطرف کنیم می‌توان به سمتی حرکت کرد که وجود آن برای محصولاتی چون پتروشیمی موثرتر باشد.


وی بر این باور است که عرضه بخشی از محصولات پتروشیمی در خارج از بورس می‌تواند آثار بسیار مخربی داشته باشد و با کاهش عرضه در بورس، رقابت بر روی قیمت انجام می‌شود که در نهایت نیز قیمت به صورت غیرواقعی افزایش می‌یابد. با این روش از بورس به عنوان ابزاری نه برای کشف قیمت بلکه برای افزایش قیمت استفاده خواهد شد.


دبیر انجمن صنفی پتروشیمی‌ها تاکید کرد: خروج برخی از محصولات پتروشیمی از بورس ممکن است ایجاد رانت کند و فضایی را فراهم آورد که مدیران بازاریابی و بازرگانی برخی شرکت‌های پتروشیمی روابط را بر ضوابط ترجیح دهند و فساد تجاری شکل گیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب