دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 آبان 1400 - 00:30
حجت‌الاسلام حیدری دستجردی در گفت‌وگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛

ازسرگیری فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب/ خدمات ویژه به دانشجویان خارجی ارائه می‌شود

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب از آغاز فعالیت‌های دانشجویی در این واحد دانشگاهی خبر داد.
کد خبر : 621117
دستجردی

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ با آمدن ویروس ناخوانده کرونا به کشور بسیاری از امور نظیر آموزش عالی جنبه مجازی و غیرحضوری به خود گرفت اما اکنون که تزریق واکسن کرونا توسعه پیدا کرده دانشجویان می‌توانند برای ورود به دانشگاه خود را آماده کنند. در این زمینه هر یک از دانشگاه‌ها برنامه‌های مختص به خود را تنظیم کرده‌اند.


در این زمینه حجت‌الاسلام حبیب حیدری دستجردی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.


آنچه در این مصاحبه با حجت‌الاسلام حبیب حیدری دستجردی معاون دانشجویی و فرهنگی می‌خوانید:


*ازسرگیری فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی


*راه‌اندازی مرکز مشاوره


*برنامه‌ریزی برای اجرای سند ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی


*پذیرش ۱۷ هزار دانشجو در واحد تهران جنوب


*ارائه خدمات ویژه به دانشجویان خارجی




بیشتر بخوانید:





ازسرگیری فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی


آنا: بالاخره بعد از دو سال شرایطی فراهم شده که دانشجویان به دانشگاه برگردند و کرونا و آموزش مجازی را هم پشت سر گذاشتیم، در مدت سپری شده فعالیت‌های دانشجویی تا حد زیادی محدود شده بود، به نظر می‌رسد که هم‌اکنون وارد فصل جدیدی می‌شویم، بستر و ظرفیت جدیدی به نام فضای مجازی ایجاد شده که می‌توان از آن هم برای فعالیت‌های آموزشی و هم دانشجویی از آن استفاده کرد، برنامه‌های شما در این زمینه‌ها چیست؟ در فصل جدید آغاز به کار دانشگاه‌ها چه سرفصل‌هایی را دنبال می‌کنید و چه برنامه‌هایی دارید؟


دستجردی: با توجه به اینکه زیر نظر معاونت فرهنگی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت می‌کنیم، طبیعتاً برنامه‌ها و سیاست‌گذاری‌هایمان را باید بر آن اساس انجام دهیم.


سیاست‌هایی که به ما ابلاغ شده این است که بعد از حضوری شدن دانشگاه‌ها، بتوانیم کانون‌ها و تشکل‌ها را بیش از گذشته فعال کنیم و رویدادهای مختلفی نظیر رویدادهای هنری، کرسی‌های آزاداندیشی را در فضای مجازی و فضای حقیقی برگزار کنیم.


در حال حاضر برگزاری مسابقات ورزشی را شروع کرده‌ایم و کم‌کم حضوری انجام خواهیم داد و سعی می‌کنیم دانشگاه برای دانشجو و اساتید به شکل یک دانشگاه فعال و زنده دربیاید و آن فضای دوری که وجود داشت را جبران کنیم.


ازسرگیری فعالیت‌های دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب/ خدمات ویژه به دانشجویان خارجی ارائه می‌شود


راه‌اندازی مرکز مشاوره


آنا: از آنجایی که کرونا برخی از عادت‌ها را تغییر داده و باعث شده که استفاده از فضای مجازی گسترش یابد، در این مسیر برخی از دانشجویان به دلیل دوری از دانشگاه و فعالیت‌های حضوری آسیب روحی دیده‌اند، در این زمینه چه برنامه‌هایی دارد و از ظرفیت فضای مجازی برای این موضوع چطور استفاده خواهید کرد؟


دستجردی: در این مسیر مرکز مشاوره را در واحد تهران جنوب راه‌اندازی کردیم، هم‌اکنون حدود ۱۵ استاد از رشته‌های مختلف، به کارکنان، اساتید و دانشجویان مشاوره می‌دهند. الحمدلله تاکنون هم موفقیت خوبی داشتند. دانشجویان استقبال خوبی داشتند و کارکنان نیز ارتباط خوبی با این مرکز پیدا کرده‌اند.


به نظرم تبعات خانه‌نشینی دانشجویان باید از طریق مشاوره حل شود. برای ورودی‌های جدید نیز سعی می‌کنیم برای برخی از اساتید مشاوره فرهنگی حکم مشاوره صادر کنیم تا آن‌ها بتوانند در این بستر، مشکلات روحی، روانی و احتمالاً مسائل درسی و آموزشی دانشجویان را پیگیری و حل کنند.


سیاست‌هایی که به ما ابلاغ شده این است که بعد از حضوری شدن دانشگاه‌ها، بتوانیم کانون‌ها و تشکل‌ها را بیش از گذشته فعال کنیم و رویدادهای مختلفی نظیر رویدادهای هنری، کرسی‌های آزاداندیشی را در فضای مجازی و فضای حقیقی برگزار کنیم.


یکی از سیاست‌های معاونت دانشجویی فرهنگی این است که بتوانیم برای دانشجویان دوره‌های مشاوره برگزار و در کنار هر دانشجو یک مشاوره استاد تعریف کنیم. این ارتباط باعث می‌شود خیلی از این دغدغه‌ها و نگرانی‌ها کم شود.


برنامه‌ریزی برای اجرای سند ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی


آنا: با توجه به اینکه مأموریت پنج‌ساله به‌تازگی در دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شده است، مأموریت‌های خاصی در حوزه فرهنگی و قسمت‌های مختلف در نظر گرفته شده، در این حوزه و مشخصاً در واحد تهران جنوب قرار است چه اقداماتی صورت بگیرد؟ چون قرار است این برنامه‌ها به برنامه‌های کوچک و کوتاه‌مدت تقسیم‌بندی شود و هر واحد برنامه خودش را اجرا کند.


دستجردی: چون این برنامه جدیداً به دست ما رسیده، واحد تهران جنوب در حال تشکیل کمیته‌های مربوطه است تا بتواند برنامه‌ریزی منسجمی را در این زمینه ارائه دهد. برنامه‌ریزی‌ها در ابعاد مختلف آموزشی، پژوهشی و فرهنگی خواهد بود.


سند آماده است ولی باید بر اساس آن برای واحد برنامه‌ریزی کنیم و آن قسمت‌هایی که نقطه ضعف‌مان است را جبران کنیم، نقطه‌های قوت‌مان را بیشتر تقویت کنیم تا بتوانیم این مسیر تحول را در واحد خودمان ایجاد کنیم. در حال حاضر مقدمات کار در حال فراهم شدن است.


آنا: برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت در این زمینه خواهید داشت؟


دستجردی: برنامه پنج‌ساله باید برای این اهداف برنامه‌ریزی و تعیین شود.


پذیرش ۱۷ هزار دانشجو در واحد تهران جنوب


آنا: در واحد تهران جنوب چه تعداد دانشجو در همه مقاطع پذیرا هستید؟


دستجردی: حدود ۱۷ هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب پذیرفته شده‌اند. ثبت‌نام ورودی‌های کارشناسی ارشد در حال انجام است. ثبت‌نام دانشجویان دوره‌های دکتری و کارشناسی تمام شده است. توانسته‌ایم به میزان قابل ملاحظه‌ای دانشجویان بین‌المللی جذب کنیم، برنامه ویژه‌ای برای آن‌ها داریم.


با توجه به اینکه هم‌اکنون دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه ساکن نیستند ارتباط مجازی با آن‌ها داریم ولی اگر کلاس‌ها در ترم آینده حضوری شود، خوابگاه‌هایی برای آن‌ها در نظر خواهیم گرفت تا بتوانند در خوابگاه‌ها مستقر شوند و برنامه‌های درسی‌شان را از طریق حضوری پیگیری کنند.


ارائه خدمات ویژه به دانشجویان خارجی


آنا: برای اینکه دانشجویان بین‌المللی راحت‌تر بتوانند از امکانات دانشگاه استفاده کنند، چه برنامه‌ای دارید؟


دستجردی: با توجه به اینکه هم‌اکنون دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه ساکن نیستند ارتباط مجازی با آن‌ها داریم ولی اگر کلاس‌ها در ترم آینده حضوری شود، خوابگاه‌هایی برای آن‌ها در نظر خواهیم گرفت تا بتوانند در خوابگاه‌ها مستقر شوند و برنامه‌های درسی‌شان را از طریق حضوری پیگیری کنند.


آنا: آقای دکتر طهرانچی در جلسه شورای دانشگاه برای رونمایی از برنامه پنجم توسعه تأکید زیادی درباره موضوع دانشجویان خارجی داشتند و همین‌طور دکتر بروجردی تأمین خوابگاه‌های این دانشجویان را مورد توجه قرار دادند، در این زمینه چه برنامه‌ای دارید؟


دستجردی: با توجه به اینکه دانشجویان بین‌المللی از کشورهای خارجی می‌آیند، با استان هماهنگ کرده‌ایم که هتل‌های خاصی را که امکانات خوبی دارند، اجاره کنیم. این هتل‌ها قطعاً از حد خوابگاه‌های دانشجویی ایرانی یک درجه‌ای بالاتر هستند. امکانات و سرویس‌دهی بهتری دارند و ما این خدمات را از آن‌ها می‌خریم. در بحث امکانات واحد تهران جنوب، مدت‌ها پیش خوابگاه برای خواهران داشتیم، تعطیل شده ولی این خدمات را از هتل‌ها می‌خریم و در اختیار دانشجویان خارجی قرار می‌دهیم.


انتهای پیام/۴۰۴۰/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته