دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1400 - 09:06
فیصل بن فرحان:

عربستان درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران ملاحظاتی جدی دارد

وزیر خارجه عربستان در گفت‌وگو با یک رسانه فرانسوی مدعی شد که ریاض ملاحظاتی جدی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران دارد.
کد خبر : 621021
فیصل بن فرحان

به گزارش گروه جهان خبرگزاری آنا، از میدل ایست نیوز، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان، تأکید کرد که مذاکرات کشورش با ایران ادامه خواهد یافت و دور تازه‌ای از این مذاکرات به‌زودی برگزار خواهد شد.


وزیر خارجه عربستان در مصاحبه با شبکه «فرانس France 24) «۲۴) گفت که چهار دور سابق این مذاکرات بیشتر حالت اکتشافی داشته و وارد مسائل اساسی نشده است، هرچند به گفته وی در آن بر پایبندی دو طرف به ادامه تماس‌ها و مذاکرات تأکید شده است.


او گفت که کشورش ملاحظاتی جدی درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران که قرار است طی هفته‌های آینده برگزار شود دارد.


در اکتبر گذشته، وزیر خارجه عربستان، در کنفرانسی مطبوعاتی خبر داد که دور چهارم مذاکرات ریاض و تهران در ۲۱ سپتامبر در بغداد برگزارشده است.


روز گذشته منابع بلندپایه عراقی به پایگاه خبری العربی الجدید خبر دادند که دور تازه نشست مقامات ایران و عربستان که قرار بود در ۲ نوامبر برگزار شود، به زمان نامشخصی به تعویق افتاده، درحالی‌که اطلاعات ضدونقیضی درباره علت تعویق مطرح‌شده است.


برخی تعویق این جلسه را به بحران سیاسی پیش‌آمده در پی نتایج انتخابات مرتبط می‌دانند و برخی دیگر آن را تصمیم خود ایران و عربستان می‌دانند.


نخستین دور دیدارهای مقامات ایران و عربستان در آوریل گذشته در بغداد برگزار شد که نتیجه تلاش‌های دیپلماتیک گسترده مقامات عراقی زیر نظر نخست‌وزیر این کشور بود.


دو کشور تاکنون ۴ دوره مذاکره برگزار کرده‌اند که ۳ دور آن در دولت سابق ایران و یک دور در دولت ابراهیم رئیسی بوده است.


یک منبع مطلع در بغداد تأکید کرد که تصمیم‌گیری درباره تعویق این نشست به‌ پیش از تنش‌های اخیر در بغداد و تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، در ۷ نوامبر مربوط می‌شود و نمی‌توان آن را به مسائل داخلی عراق ربط داد.


یک مقام در دفتر نخست‌وزیر عراق نیز گفت که جلسه ۲ نوامبر قطعی نبود و هیچ مقامی از ایران و عربستان به این منظور به بغداد نیامد و افزود که این اولین بار نیست که زمان این جلسه تغییر می‌کند و احتمالاً در آینده نزدیک این جلسه برگزار شود.


انتهای پیام/۴۱۰۶/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته