دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 آبان 1400 - 15:15

نقد سریال قاسم جعفری در برنامه «سریالیست»

شاهین شجری کهن، منتقد سینما و تلویزیون در برنامه «سریالیست» به نقد سریال «زندگی زیباست» به کارگردانی قاسم جعفری پرداخت.
کد خبر : 620689
شاهین شجری کهن

به گزارش گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، برنامه تلویزیونی «سریالیست» این هفته به سریال «زندگی زیباست» اختصاص داشت، سریالی به کارگردانی قاسم جعفری که بازیگران اصلی آن، چهره‌های کمتر شناخته‌شده‌ای هستند.


شاهین شجری کهن منتقد و کارشناس در برنامه «سریالیست» درباره سریال «زندگی زیباست» گفت: با قضاوت بر اساس نسخه پخش‌شده و فارغ از همه حواشی و بحث‌هایی که درباره تغییرات احتمالی وجود داشته است می‌شود به این نکته پرداخت که چطور کارگردانی که قبلا مهارتش را در تصویر کردن فضای جامعه جوان و فضای زندگی‌های امروزی نشان داده، حالا در گذر از چند سال دوباره به سمت فضایی می‌رود که با آن آشناست. اما به نظر می‌رسد همه وقایع سریال در سطح اتفاق می‌افتد. فقدان عمقی که در «خط قرمز» وجود داشت و پیش‌زمینه و ریشه‌هایی که باعث می‌شد بروز و نمود مشکلات در شخصیت‌های جوان، آشفتگی‌ها و دغدغه‌ها و گریزها باورپذیر و فهمیدنی شود اینجا خیلی در چشم می‌زند.


وی افزود: ما با مجموعه‌ای از شخصیت‌ها سر و کار داریم. از وسط به نوعی قصه آنها را دنبال می‌کنیم. فقط نوک کوه یخ را می‌بینیم. از ریشه‌ها و زمینه‌هایی که به موقعیت کنونی منجر شده است خبر نداریم. بنابراین همراه شدن با این شخصیت‌ها شاید کمی دشوار باشد. اما به هر حال باید این را در نظر گرفت که انتخاب یک ترکیب گرم و صمیمی از بازیگرانی که ممکن است چهره نباشند اما جاذبه‌های فردی زیادی دارند و نوع رابطه کارگردان با بازیگران که معلوم است در صحنه آزادشان گذاشته است تا بتوانند مقداری راحت‌تر باشند این به مخاطب منتقل می‌شود و شاید یکی از امتیازهای اصلی کار همین باشد.


شجری کهن بیان کرد: آنچه بر صفحه تلویزیون می‌بینیم ریتم تندی دارد و اتفاق‌ها با سیر قابل قبولی از لحاظ سیر روایی جلو می‌روند که باعث می‌شود مخاطب همراه شود. اما افتادگی‌هایی وجود دارد که با توجه به بحث‌های موجود درباره این سریال قضاوت سخت است. این را نمی‌دانیم که این افتادگی‌ها یا این حفره‌های دراماتیک، روابط توضیح داده نشده، حفره‌های خالی از دل فیلمنامه آمده و در طراحی اولیه بوده است یا به سریال تحمیل شده یا حاصل بعضی اتفاقات سر صحنه است. بر اساس آنچه پخش شده است و قابل تماشاست می‌شود قضاوت کرد که سریال در مسیری پیش می‌رود که شاید انتظار موفقیت بیشتری از آن می‌رفت.


«سریالیست» به تهیه‌کنندگی محمد باریکانی و مجتبی فرجی و با اجرای پدرام کریمی کاری است از گروه تاریخ، فرهنگ و هنر شبکه یک که پنجشنبه‌ها ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک پخش می‌شود.


انتهای پیام/۴۱۷۳/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته