آینده بازار خودرو با حذف قیمتگذاری دستوری/ سقفی برای قیمتها در بازار انحصاری وجود دارد؟
به گزارش خبرنگار کشاورزی، صنعت و تعاون خبرگزاری آنا، افزایش هزینههای تولید با رشد قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی باعث شده تا شاهد افزایش نرخ تورم و درعینحال گرانی در اقتصاد کشور باشیم تا جایی که تولید با فشار بیشتری روبهرو شده و در این شرایط دولت با تعیین قیمت دستوری سعی میکند تا قیمتها را در بازار مدیریت کنند اما این موضوع موجب ضعیف شدن بخش تولید و بیکیفیت شدن کالای تولیدی خواهد شد.
در این میان تعیین قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو همواره مورد انتقاد فعالان این صنعت بوده است، فعالان صنعت خودرو معتقدند دولت بدون در نظر گرفتن نرخ افزایش مواد اولیه اقدام به تعیین قیمت خودرو می کند، این در حالی است که برای تولید خودرو با توجه به افزایش قیمت قطعات در بازارهای جهانی باید هزینه آن در نظر گرفته شود و با توجه به رشد هزینههای تولید، قیمت تمامشده کالا نیز به تبع آن باید افزایش یابد. اما قیمت دستوری موجب زیان حداکثری برای تولید کنندگان خودرو و شده است.
طی هفتههای اخیر موضوع قیمتگذاری خودرو همواره از سوی مسؤلان وزارت صمت و نمایندگان مجلس مطرح بوده و در این بین مدافعان و مخالفانی داشته است.
بیشتر بخوانید:
داستان تکراری عرضه خودرو در بورس/طرحی که ابتر ماند
اما طی ۴۸ ساعت گذشته رسما قیمت برخی از خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور که پیش از این طریق شورای رقابت تعیین میشد بدون دخالت این شورا افزایش یافت تا زمزمهها مبنی بر حذف شورای رقابت از قیمتگذاری خودرو و آزادسازی قیمتها بیش از گذشته پررنگ شود.
بنا بر اخبار منتشرشده براساس مصوبه جلسه بیست و هشتم مهرماه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا برای اصلاح ساختار بازار خودرو، قرار است قیمت دستوری از بخش خودرو حذف شود اما در این میان دولت الزاماتی نیز برای آن تعیین کرده است.
در قیمتگذاری جدید که از سوی خودروسازان اعلام شده، قیمت خودروی پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۲۷ میلیون تومان به ۱۸۴ میلیون تومان افزایش یافت و قیمت برخی خودروهای دیگر نیز از سوی خودروسازان افزایش یافته است.
خودروسازان معتقدند سیاست قیمتگذاری دستوری که از سوی شورای رقابت برای بخش خودرو صورت گرفت، موجب شده شرکتهای ایران خودرو و سایپا در سال گذشته زیان خالص ۱۵۵ هزار و ۵۰ میلیارد ریال و ۵۷ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال را تجربه کنند که متولیان آن علت اصلی این ضرر و زیان را عدم توازن بین افزایش نرخهای اعطایی به شرکتهای خودروساز نسبت به افزایش قیمت نهادههای تولید است.
زیان خودروسازان با قیمتگذاری دستوری
در این رابطه امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با خبرنگار آنا بیان میکند «قیمتگذاری دستوری برای تمامی بازارها چیزی جز ضرر نخواهد داشت مخصوصاً برای صنعت خودرو که تعیین قیمتگذاری دستوری تنها بر تولید نهایی صورت میگیرد و سایر قطعات و لوازم موجود برای ساخت خودرو از طریق قیمتگذاری دستوری مدیریت نمیشود و این موضوع موجب ضرر خودروسازان و در ادامه سهامداران خودرو خواهد شد».
وی ادامه میدهد «درصد بالایی از زیانی که خودروسازان تحمل میکنند به دلیل همین تعیین قیمتگذاری دستوری است چرا که در هیچ جای دنیا در این کلاس خودرویی تقریباً با چنین قیمتگذاریای وجود ندارد».
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه طی یک سال گذشته قیمت مواد اولیه حدود ۳۰ تا ۷۰ درصد در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرده است اظهار می کند «قیمت خودرو در بازارهای جهانی طی یک سال گذشته به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و هزینههای حمل و نقل حدود ۲۰ درصد افزایش داشته و بدون توجه به این موارد و با تعیین قیمت دستوری خودروساز و در آستانه نابودی قرار خواهند گرفت».
رشد قیمت علیرغم وعده وزیر صمت
افزایش قیمت خودرو در حالی صورت گرفته است که چندی پیش رضا فاطمی امین، وزیر صمت در صفحه شخصی خود در فضای مجازی وعده کاهش قیمت خودرو داده بود «بهتدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمتها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد».
از طرفی برخی از نمایندگان مجلس مخالف افزایش قیمت خودرو هستند و سوءمدیریت در خودروسازان را عامل ضرر و زیان میدانند.
ساختار ایران خودرو و سایپا ناکارآمد است
لطفالله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه خودروسازان تلاش میکنند با بهانههای مختلف قیمت خودرو را افزایش دهند، میگوید «با وجود گران شدن خودرو، کیفیت آن نه تنها بهتر نشده بلکه بدتر نیز شده است که به دلیل این عملکرد خودروسازان باید نام آنها در گینس ثبت شود زیرا با وجود افزایش قیمت و کیفیت نامطلوب، برای خرید این خودروها متقاضیان بسیاری وجود دارد که این شرایط بیانگر هنرمندی خودروسازان است».
وی درباره ادعای خودروسازان مبنی بر زیانده بودن تولید خودرو با قیمتهای کنونی با وجود داشتن شرکتهای ساختمانی، معتقد است «ساختار ایران خودرو و سایپا، هزینهبر و ناکارآمد است و تا زمانی که وزیر صنعت، معدن و تجارت نتواند این ساختار را اصلاح کند، در بر همین پاشنه میچرخد».
عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است «مادامی که بازار در انحصار خودروسازان داخلی باشد، وضعیت تغییری نمیکند و شرکتهای خودروسازی به جای بررسی دلایل بالا بودن قیمت تمامشده تولید خودرو، به دنبال افزایش قیمت خودرو هستند و همواره از پایین بودن قیمتها گلایه دارند».
وی با بیان اینکه ما همیشه تحتتاثیر مظلومنمایی خودروسازان ایرانی قرار میگیریم، تصریح میکند «دست ایران خودرو و سایپا به جیب مردم وصل شده و این شرکتها بدون اینکه خدمات درست را به مردم بدهند، پول آنها را میمکند».
سقف قیمت در بازار انحصاری کجاست؟
در حالی که خودروسازان بهشدت به دنبال آزادسازی قیمت هستند و طی روزهای اخیر قیمتها را افزایش دادهاند که هنوز صنعت خودروی کشور هنوز در حالت انحصاری قرار دارد و بازار در اختیار دو خودروساز بزرگ است و مشخص نیست در صورت آزادسازی قیمت خودرو و نبود رقیب در بازار قیمت خودرو تا چه میزان افزایش خواهد یافت.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/