دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 دی 1394 - 15:15

کمالوندی: آمانو امشب به تهران می‌آید/ قراردادهای هسته‌ای با اروپایی‌ها در راه است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پی اعلام روز آغاز اجرای برجام با اشاره به اینکه یوکیو آمانو به دعوت ایران امشب به تهران سفر می‌کند از جزئیات مذاکرات صورت گرفته و آینده پس از اجرای برجام گفت.
کد خبر : 62028

به گزارش گروه بین‌الملل آنا به نقل از فارس، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، گفت: «آمانو را خودمان دعوت کردیم چون عجله داریم، زودتر به آن نتیجه‌گیری گسترده برسیم. ما از الان داریم خیز برمی‌داریم به سمت آن کاری که در نهایت از آژانس می‌خواهیم. این کار اگر چه در برجام 8 سال پیش بینی شده، اما ما مدت کوتاه‌تری را مد نظر داریم و شدنی است، به شرطی که ایران و آژانس با هماهنگی هم کار را پیش ببرند.»


وی افزود: «امشب آمانو وارد تهران می‌شود و فردا دو دیدار با رئیس‌جمهور و دکتر صالحی دارد و شب هم بازمی‌گردد. در سفر آمانو به تهران هیچ بازدیدی پیش‌بینی نشده است.»


سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص اجرای برجام گفت: «مذاکرات به صورت تخصصی بود، هر کدام از کمیته‌ها و گرو‌ه‌ها کارهای خودشان را انجام می‌دادند، ضمن اینکه در آنجا حتی در حوزه اقتصادی صحبت بر روی آمار و ارقام نبود و بنا نبود که ما لیستی را بیاوریم.»


وی در خصوص راکتور آب سنگین اراک نیز عنوان کرد: «در رابطه با اراک از ابتدا گفته‌ایم که کار اصلی را حتی در برجام هم مشخصا آمده که مدیر و مالک پروژه ایران است، کشورهای مقابل ما قرار است در زمینه بازطراحی و تامین تجهیزات به ما کمک کنند و این را باید در قالب اسنادی متعهد بشوند.»


کمالوندی خاطرنشان کرد: «بخشی از این اسناد سیاسی، حقوقی و بین‌المللی است که مهم‌ترین آن‌ها سند رسمی است که براساس برجام امضا شد که این سند این کشور‌ها را متعهد کرده که ایران را در حوزه‌های مورد اشاره کمک کند و آنها نیز تعهد خود را اعلام کرده‌اند و این مهمترین سند است، گرچه یک سند دیگر هم داریم که ایران و چین و آمریکا با هم امضا کرده‌اند.»


معاون صالحی ادامه داد: «بخشی از مسائل به قراردادهای تجاری بازمی‌گردد که مباحث مربوط به قراردادهای تجاری هم انجام شده و اینکه این اسناد بخواهد امضا شود، نیازمند مراحلی است. به طور مثال ما در طراحی را حدود 6 ،7 ماه پیش به چین داده‌ایم و قرار است چین بر طراحی ما نظارت داشته باشد. بازنگری طراحی کاری است که در صنعت هسته‌ای بسیار مهم است و حتی اگر شما متخصص کافی هم داشته باشید، وقتی که طراحی را انجام دادید، باز‌نگری در مورد آن را باید گروهی دیگر انجام دهد.»


امضای دو سند در سفر رئیس جمهورچین به تهران


وی ادامه داد: «در این مرحله مسئله اصلی مربوط به طراحی اولیه است و ما کار این طراحی را به طرف مقابل داده‌ایم و امیدوار هستیم در طول سفر رئیس جمهور چین به ایران که به زودی انجام خواهد شد، با توجه به اینکه اسناد آماده امضا است، ما دو یا حداقل یک سند را در رابطه با هسته‌ای با چین امضا کنیم که این به پیشرفت پرژه مدرن‌ساری راکتور اراک کمک می‌کند.»


فرانسه،‌انگلیس و آلمان در اراک با ایران همکاری می‌کنند


کمالوندی در ادامه بیان کرد: «نمی‌خواهیم این موضوع فقط منحصر به چین باشد، مقصد ما این است که از کشورهای مختلف استفاده کنیم. فرانسه، انگلیس و آلمان اعلام کرده‌اند که هم در طراحی و هم در باز طراحی و هم در تامین تجهیزات با ما همکاری کنند، این تعهد و اعلام آمادگی است که مطرح شده است. نیاز به این است که ما مشخص کنیم. باید اول این طراحی اولیه مشخص شود و بعد ببینیم چه چیزی را طراحی می‌کنیم و برای این کار چه نوع تجهیزاتی و از چه نوع تکنولوژی استفاده کنیم.»


ظرف هفته آینده کار را با طرف چینی مرور خواهیم کرد، آنجا شاید مشخص کنیم که مثلا در تجهیزات خاص ممکن است از آلمان استفاده کنیم. لزوما هم دولت‌ها نیستند که درگیر می‌شوند. در رابطه با چین شرکت دولتی انرژی اتمی است که درگیر می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: «کار اولیه ارائه شده و مشارکت سیاسی با چین بنا به دلایل سیاسی و فنی از ابتدا مورد نظر ما بوده است. وقتی هر دوی این موضوعات را کنار هم می‌گذاریم می‌بینیم که چین از همه این کشورها می‌تواند بیشتر برای ما مفید باشد.»


باید بر تعهدات طرف مقابل نظارت کنیم


وی ادامه داد:‌ «ظرف هفته آینده کار را با طرف چینی مرور خواهیم کرد، آنجا شاید مشخص کنیم که مثلا در تجهیزات خاص ممکن است از آلمان استفاده کنیم. لزوما هم دولت‌ها نیستند که درگیر می‌شوند. در رابطه با چین شرکت دولتی انرژی اتمی است که درگیر می‌شود.»


کمالوندی با اشاره به اینکه در مذاکرات؛ برنامه‌ریزی‌شده، هماهنگ و بسیار شایسته پیش رفتیم، بیان کرد: « وارد جزئیات نمی‌شوم، اما باید به نقش برجسته دکتر ظریف و صالحی در این موضوع اشاره کنم. اگرچه دوستان دیگری هم بوده‌اند اما این دو بزرگوار با تخصیص وقت زیادی برای این موضوع کار را به نقطه خوبی رسانده‌اند.»


وی ادامه داد: از این مرحله به بعد برجام نیازمند مراقبت است، توافقات خوبی صورت گرفته است و اگر قرار باشد این توافقات به همان ترتیبی که پیش‌بینی و توافق شده صورت بگیرد، باید حتما بر طرف مقابل نظارت داشته باشیم، کما اینکه آنها هم به کار ما نظارت دارند. نظارت ما براین اساس است که آنها نتوانند در تعهداتی که پذیرفته‌اند؛ مانند لغو تحریم‌ها در حوزه‌های مختلف و به روش و شکل دیگر دوباره مشکل ایجاد کنند.»


وی با اشاره به نگرانی رژیم صهیونیستی از توافق هسته‌ای و برخی کشور‌هایی که با جمهوری اسلامی عناد دارند، گفت: « تن دادن آمریکا به حق غنی سازی ایران نتیجه پایمردی‌ها و مقاومت‌ها است. ایران در 30 و اندی سال گذشته به هر چه می‌خواسته رسیده، صبر و تحمل مقاومت و اصرار کرده، و به نتیجه مورد نظر دست یافته است و این قطعا نتیجه خون شهدا و تلاش‌ها و برنامه ریزی‌ها است.»


کمالوندی درباره آینده صنعت هسته‌ای کشور گفت: «آینده بسیار خوبی را به خصوص در حوزه صنعت هسته‌ای پیش بینی می‌کنیم. اقتصاد ما این ظرفیت را دارد که جزو 10 اقتصاد برتر دنیا باشد، حدود هزار میلیارد دلار ظرفیت تولید ناخالص کشور است، این ظرفیتی است که به دلیل همین تحریم‌ها و فشارها از قوه به فعل در نمی‌آمد. الان بخش مهمی از این انرژی آزاد می‌شود و طبیعتا با توجه به سرمایه‌های ذاتی ای که ایران دارد قطعا پیشرفت خواهد کرد.»


سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «واقعیت این است که آمریکایی‌ها آرزوهای تازه ای داشتند، کما اینکه الان در تبلیغاتشان به نحوی دارند وانمود می‌کنند که گویی به آنچه می‌خواسته‌اند رسیده‌اند. به طور مثال صحبت از این می‌کنند که 25 سال نظارت بر صنعت هسته‌ای ما دارند، ما تنها جایی که 25 سال نظارت را داریم و این نظارت داوطلبانه و از طرف ما بوده نظارت بر تولید از معدن تا رسیدن به کارخانه است.»


کمالوندی گفت:‌ «طبیعتا مذاکره بوده، در مذاکره شما چیزی داده و چیزی گرفته‌اید، اما اصلا تردید نداشته باشد که جمع جبری به نفع جمهوری اسلامی ایران است. برای تحلیل عمیق و دقیق این موضوع اتاق‌های فکر آمریکا را بررسی کنید، مقالات بین‌المللی را ببینید. آیا می‌توانید یک مقاله پیدا کنید که نشان دهد در این آورد سیاسی آیا این 1+5 بود که توانست به اهداف خود برسد یا ایران.»


معاون رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: «در حوزه همکاری‌های بین‌المللی فضای بسیار خوبی برای صنعت هسته‌ای ایجاد شده است. در زمینه واردات و صادرات مواد هسته‌ای الان به فکر افتاده‌ایم که شرکتی داشته باشیم که بتوانیم اینها را در خود سازمان انرژی اتمی مدیریت کنیم. در همین صنعت هسته‌ای ذر چند ماه گذشته کشورهای بسیاری با ما به تفاهم رسیدند، ولی امضای آن را برای بعد از اجرای برجام گذاشته‌اند.»


با اسپانیا تفاهم کردیم


کمالوندی اضافه کرد: «حدود یک ماه پیش بازدیدی از اسپانیا داشتیم که اکنون که دیگر وارد مرحله اجرایی شده‌ایم، رسانه‌ای می‌کنیم. اسپانیایی ها حدود 50 سال در این صنعت تجربه دارند و در زمینه‌های بسیار خوبی با آنها به تفاهم رسیده‌ایم.»


ایران از باشگت صدمه نمی‌بیند


کمالوندی تصریح کرد: «ایران از برگشت شرایط صدمه نمی‌بیند، بلکه آنها هستند که از برگشت وضعیت به عقب صدمه خواهند دید و این را به خوبی می‌دانند. به هرحال یک کار بزرگی بوده و اتفاق بزرگی است و در جریان آن اتفاقاتی افتاده که حتما باید بررسی و تحلیل شود، کما اینکه در مورد اینها، آنها توضیحات خود را داده و قول‌های داده‌اند. قول داده‌اند که اینها به هیچ وجه تاثیری بر برجام و تحریم‌ها نداشته باشد. توضیح داده‌اند که این اتفاقات از ناحیه مخالفان آنها بوده و مبدع آن نبوده‌اند.»


امیدوارم بتوانیم قراردادهایی را تنظیم کنیم و در نظر داریم در ایام دهه فجر دو نیروگاه را در بوشهر کلنگ زنی کنیم و خیلی خبرهای خوب که در 20 فروردین گفته خواهد شد تا ببینید که ایران بالنده و توفنده جلو می‌رود.

معاون رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: «مسلم این است که ایران در مقابل اقدامات احتمالی طرف مقابل دست و پا بسته نیست و مذاکره کنندگان ما این موضوع را به خوبی به طرف مقابل القا کرده‌اند که به هر حال وارد معامله‌ای بزرگ با ایران شده‌اند و این معامله بزرگ نیازمند این است که طوری بازی کنید که این معامله به نفع دو طرف باشد.»


کمالوندی خاطرنشان کرد: «در همین مذاکرات به طرف مقابل گفته‌ایم که شما اشتباهات زیادی از کودتا تا مسائل دیگر چه قبل از انقلاب و چه بعد از آن، داشته‌اید، حمایت از صدام، بی تفاوتی و سکوت در مقابل استفاده از بمب شیمیایی یا خیلی از مسائل دیگر یا دادن اطلاعات به دشمن، ما اینها را گوشزد کرده و به آنها گفته‌ایم که شما از این مسیر نتیجه‌ای نگرفته‌اید.»


رفت و آمدهای هسته‌ای بین ایران و اروپا


کمالوندی ادامه داد:«رفت و آمد هیئت‌ها در سطوح مختلف به ایران در صنعت هسته‌ای در پیش است و دکتر صالحی به کشورهای اروپایی می‌روند و مقامات کشورهای اروپایی به ایران سفر دارند.»


کلنگ‌زنی دو نیرگاه بوشهر در ایام دهه فجر


وی اضافه کرد: «با توجه به اینکه همتای من از روس اتم ظرف روزهای آینده به ایران می‌آید، امیدوارم بتوانیم قراردادهایی را تنظیم کنیم و در نظر داریم در ایام دهه فجر دو نیروگاه را در بوشهر کلنگ زنی کنیم و خیلی خبرهای خوب که در 20 فروردین گفته خواهد شد تا ببینید که ایران بالنده و توفنده جلو می‌رود.»


معاون صالحی خاطرنشان کرد: « درست است که محدودیت‌هایی را در حوزه غنی سازی پذیرفته‌ایم، امالازم است که توضیح دهیم؛ می‌گویند دو سوم سانتریفیوژهای ایران را برداشته‌اند، این آمار را بر اساس تعداد کل ماشین‌ها می‌گویند؛ ما ماشین‌های دسته یک را که به خیلی از آنها نه در دولت فعلی بلکه در دولت قبل گاز تزریق نمی‌شد و حدود 10 هزار سانتریفیوژها هستند،جمع‌آوری کردیم و در واقع بود و نبود آنها تفاوتی نداشت. از آن 9 هراز و خورده‌ای، 6 هزار تای آنها الان سر جای خود است و یک سوم از رده خارج شده است که این رقم دو سومی که م یگویند نیست.»


کمالوندی ادامه داد: «اینها ماشین‌های خوبی است و ما با مهندسی معکوس آن‌ها را توسعه داده‌ایم؛ اما وقتی این ماشین‌ها را خاموش می‌کنیم تعداد زیادی کرش دارد، اصطلاحا مانند قرقره‌ای که سرعت دارد و وقتی می‌خواهد رها شود انرژی‌های آخرش است و وضعیت دورانی‌اش نامتعادل می‌شود. این وضعیت در موقع خاموش کردن این ماشین‌ها به وجود می‌آید و حدود 40 تا 50 درصد این ماشین‌ها از بین می‌رود.»


سخنگوی سازمان انرژی با بیان اینکه قرار بر این بود که در دوره قبل اینها را بیرون ببرند و ما آنها بیرون آوردیم،‌اظهار داشت: «ماشین‌هایی داریم که الان کرش آنها صفر است. IR2 و IR4 که این ماشین‌ها به خصوص کارهای تکاملی‌شان در یک سال اخیر انجام شده و این ماشین‌ها می‌تواند بعدها جایگزین این ماشین‌ها شود که در زمان خودش ماشین خوبی بوده، اما الان جواب تولید صنعتی ما را نمی‌د‌هد.»


همه سوخت‌های مبادله شده مصرف دو ماه نیروگاه بوشهر بود


وی اضافه کرد: «ما همه این سوخت‌هایی که تولید و مبادله کردیم اگر قرار بود می‌بردیم و در نیروگاه بوشهر می‌سوزاندیم، فقط مصرف 2 ماه این نیروگاه بود. ما الان 8 سال برای نیروگاه بوشهر از طرف مقابل ضمانت داریم. در طول این 8 سال باید تولیدش با کیفیت بالا و اقتصادی باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته