دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

افزایش ظرفیت پذیرش در رشته پزشکی تصویب شد

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب از تصویب افزایش حداقلی پذیرش ۳ هزار دانشجوی پزشکی تا ۵ سال آینده خبر داد.
کد خبر : 620190
علوم پزشکی



به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور کبکانیان، قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب از تصویب افزایش حداقلی پذیرش ۳ هزار دانشجوی پزشکی تا ۵ سال آینده خبر داد.


کبکانیان در حاشیه جلسه ۱۵۵ شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به موضوع جلسه مبنی بر «ایجاد ظرفیت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور» گفت: در ابتدای جلسه گزارشی از سرانه تعداد پزشک از سوی معاون آموزشی و دبیر شورای پزشکی تخصصی وزارت بهداشت داشتیم که البته گزارش موثق‌تری نیز جلسه‌ قبل ارایه شد.


وی ادامه داد: معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای گسترش آموزش پزشکی؛ ظرفیت دانشگاه‌ها، منابع مالی، نیروی انسانی و بازار کار و تعداد داوطلبان را از عوامل موثر در سرانه پزشک بیان کردند. بر این اساس به نظر می‌رسد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی با افزایش ورودی در دانشگاه های پزشکی با یک تفاوت موافق است. طبق گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ درخصوص افزایش پزشک عمومی، با شیب کمتر، و برای مقاطع مختلف تخصصی پزشکی با شیب بیشتر موافقت خود را اعلام کردند.


کبگانیان عنوان کرد: طبق اعلام نظر اعضاء در زمینه سرانه پزشک در کشور اشکالاتی وارد است. در این زمینه یکی از انتقادهایی که به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جلسه وارد بود؛ «عدم توزیع عادلانه پزشک» در کشور بود و این که مدیریت درستی در این زمینه صورت نگرفته است و تراکم پزشکان متخصص در برخی از شهرها بیشتر از استان‌های کم برخوردار است و مثل سایر موارد آنها از این امکانات نیز محروم هستند.


قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی دیگر از اشکالات را «عدم توجه به ظرفیت بخش خصوصی» در سرانه پزشکی عنوان کرد و گفت: بسیاری از خانواده‌ها هزینه‌های سنگینی برای تحصیل فرزندانشان در رشته‌های پزشکی می‌پردازند اما توجه مناسبی به این موضوع نشده است. «عدم آینده‌نگری مناسب» در محاسبات سرانه پزشک یکی دیگر از ایرادات اعلام شد که روند پیری جمعیت و خروج پزشکان از کشور در گزارش وزارت بهداشت هم دیده نشده بود. ما باید بدانیم در ۱۰ سال آینده در سرانه پزشک عمومی و متخصص در کجای هرم جهانی قرار خواهیم گرفت که با توجه به رتبه‌بندی کشورهای رقیب ایران باید این موضوع را لحاظ کنیم . در این راستا نیز زیرساخت‌های مناسب در این زمینه مطرح شد.


وی اظهار کرد:مسئولان وزارت علوم در حوزه آموزش عالی‌(غیر پزشکی)، مرجع دقیق و رسمی در زمینه آمار و اطلاعات خود را اعلام کردند. در این زمینه اختلاف نظری عمدتا وجود ندارد و اگر هم اشکالاتی باشد اصلاحات اعمال خواهد شد.


انتهای پیام/



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته